| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förlängda drivaxlar - rapport från en försökskanin
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6384 totalt) |
|
Jag köpte en Seven med litet originella lösningar. En lösning som inte är 100% är att byggaren förlängt drivaxlarna genom att kapa dem, svetsa på ett rör, och sedan fogat ihop dem med en ytterligare svets. Är det här ett vanligt sätt att förfara?
Det satt "sportdäck" på den när jag köpte den och R-däcken tillsammans med en frisk GSi-motor gjorde väl påfrestningarna för stora.
Ska man låta nåt proffs förlänga drivaxlarna? Svetsa ihop och köra??
![]()
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Tror att den bästa men, dyraste lösningen är att låta tillverka nya drivaxlar i rätt längd. Det finns en hel del företag som gör det, Dione, sellholm, mfl.. Men även en mekanisk verkstad med fräs och delningsapparat bör kunna lösa problemet. Dock så bör man nog lämna iväg dom för någon typ av seghärdning efter bearbetning. Och vilket material man ska välja kan jag inte svara på, skulle gissa nån typ av seghärdningsstål på stång.
Vi gjorde lite "grusmek" på en bil vi hade och skarvade som dina var gjorda och det höll, men det var ingen direkt potent bil så det känns lite sisådär att köra så... Men rätt gjort kanske det håller.
|
||||
|
Jag har tidigare hört talas om den typen av bonnsmide o teoretiskt skall det ju kunna gå med rimlig hållfasthet
var gick drivaxeln av ?? det kunde vara intressant at veta om det är precis i svetsen .. precis bredvid eller en liten bit ifrån. Jag menar (försöker återkalla svetstekniken från skolan) att om det är en bit ifrån så borde det rimligtsvis vara en värmebehandlingsfråga. Om det är precis brevid så borde det vara en legeringsfråga (för lite legering i svetsmaterialet _________________ Mats Andersen |
||||
|
Jag har precis gjort egna i ett högpresterande stål från Uddeholm Tooling som är iväg på härdning nu, blir spännande att se om de passar i knutarna när jag får tillbaka dom.
Går det enligt planerna så kan jag göra fler framöver relativt enkelt. Dione har jag hört tar ca 5000kr/paret o sellholm inte långt ifrån. _________________ /Per |
||||
Lysande!! Kan ju lappa ihop det jag har o köpa av dig i höst, isf! Så här ser det ut. Ett inner- och ytterrör. Ett rent snitt, som jag gissar kan fogberedas och brännas ihop med pinne!
||||
|
Jag spånar lite.. Stoppa mig om ni tycker det är knas..
Innan du svetsar ihop det igen så trär du en hylsa över ena änden. Sen svetsar du ihop brottet (förslagsvis med TIG) sen trär du hylsan över det tidigare brottet och svetsar fast den också. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Jag tror inte det kommer hålla ändå - drivaxlar är gjorda för att tvistas. Det är därför de går sönder i svetsarna för spänningarna är inte tryckspänningar i ytan (som ju förhindrar sprickbildning).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
när gubbarna på jobbet någon gång (prototyper) special skarvar en drivaxel svarvar de ner små stumparna något (härdat..
.) till kända tolleranser , trär/trycker ett känt rör en ordentlig bit över och pluggsvetsar sedan det hela med mycket ström.
Allt detta för att inte ha en svets som går runt allt ihop och riskerar att ändra materialet så det går av vid en yta. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Håller fullständigt med, när PI mätte vridningen på en F1 drivaxel så vred den sig 1/2 varv. Hitta nån längre axel som passar i navet som du sen kan korta och göra nya splines på. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Finns det inte något knep att svetsa rör som är att man t.ex skär ytterröret snett eller i ett vågformigt mönster för att få en mycket längre svetsfog? Då får man ju en fog som inte alltid belastat med skjuvkrafter.
mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
|
Det finns väl vissa specialaxlar för DR som kan vrida sig en helvarv men det hör ju inte riktigt hit?
En biltillverkare som jag känner till har tom gjort ihåliga drivaxlar (rör) för att minska torsionen och därmed öka responsen, så drivaxlar vrider sig så det spelar roll. Det var garanterat inte bara för viktminskningen (eller marknadshype). Hylsa och pluggsvetsning har väl nämnts förr men det behövs nog rätt material och rätt kunskap (om man vill stå för att det skall hålla). |
||||
|
Mjo det visste jag ju..
Vet hur lastbilsaxlar vrider sig sjukt mycket.. Nåja jag hade nog provat bara för att se hur långt det räcker. Bilen är ju lätt iaf. Svetsa med rostfri tillsats eller nåt sånt, det orkar röra sig en del iaf. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
http://www.dione.se/ de gör drivaxlar i valfri längd och utseende lämna dit den axeln du har som mall så gör de nya axlar efter de måtten, ska hålla betydligt bättre än original då den görs i någon stålsort som kan vrida sig bra mycket innan det går av.
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Kan nämna att polaren med sin värsting UNo Turbo för strippen kör med hemmasvetsade drivaxlar - svetsade med MIG -- han har 450+ i den garanterat - körde f.ö som bäst 12,25 idag på Emmaboda - som bäst 195 km/h i slutfart
K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Vad kan de ha för leveranstid? De har väl inte SEMESTER snart!?
||||
Trevligt! Hur har hans skarvat, bara stumsvets eller med en hylsa över?? _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
hörde om nån som fick vänta 2månader på sina dione axlar. här finns ännu en tillverkare http://www.nukeperformance.com/ _________________ Michael Ralston |
||||
Alldeles för kort hylsa över om man vill få det att fungera. Axlarna kant i kant, en hylsa påträdd över ena axeln. Svetsa ihop axeln och svetsa så det inte står ut. Svarva svetsen rund om det behövs. Trä över hylsan, så dess sidor är ungefär 50mm ifrån den svetsade axeln. Svetsa fast hylsan i axeln. Har fungerat klockrent för mig, riktade axeln efter 1a svetsning... _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6384 totalt) |