Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förlängda drivaxlar - rapport från en försökskanin
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6384 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Förlängda drivaxlar - rapport från en försökskanin

Jag köpte en Seven med litet originella lösningar. En lösning som inte är 100% är att byggaren förlängt drivaxlarna genom att kapa dem, svetsa på ett rör, och sedan fogat ihop dem med en ytterligare svets. Är det här ett vanligt sätt att förfara?

Det satt "sportdäck" på den när jag köpte den och R-däcken tillsammans med en frisk GSi-motor gjorde väl påfrestningarna för stora.


Ska man låta nåt proffs förlänga drivaxlarna? Svetsa ihop och köra??



Citat:

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Tror att den bästa men, dyraste lösningen är att låta tillverka nya drivaxlar i rätt längd. Det finns en hel del företag som gör det, Dione, sellholm, mfl.. Men även en mekanisk verkstad med fräs och delningsapparat bör kunna lösa problemet. Dock så bör man nog lämna iväg dom för någon typ av seghärdning efter bearbetning. Och vilket material man ska välja kan jag inte svara på, skulle gissa nån typ av seghärdningsstål på stång.

Vi gjorde lite "grusmek" på en bil vi hade och skarvade som dina var gjorda och det höll, men det var ingen direkt potent bil så det känns lite sisådär att köra så... Men rätt gjort kanske det håller.

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



Jag har tidigare hört talas om den typen av bonnsmide o teoretiskt skall det ju kunna gå med rimlig hållfasthet

var gick drivaxeln av ?? det kunde vara intressant at veta om det är precis i svetsen .. precis bredvid eller en liten bit ifrån.

Jag menar (försöker återkalla svetstekniken från skolan) att om det är en bit ifrån så borde det rimligtsvis vara en värmebehandlingsfråga. Om det är precis brevid så borde det vara en legeringsfråga (för lite legering i svetsmaterialet

_________________
Mats Andersen
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273



Jag har precis gjort egna i ett högpresterande stål från Uddeholm Tooling som är iväg på härdning nu, blir spännande att se om de passar i knutarna när jag får tillbaka dom.

Går det enligt planerna så kan jag göra fler framöver relativt enkelt.

Dione har jag hört tar ca 5000kr/paret o sellholm inte långt ifrån.

_________________
/Per
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Per Eriksson skrev:
Jag har precis gjort egna i ett högpresterande stål från Uddeholm Tooling som är iväg på härdning nu, blir spännande att se om de passar i knutarna när jag får tillbaka dom.

Går det enligt planerna så kan jag göra fler framöver relativt enkelt.

Dione har jag hört tar ca 5000kr/paret o sellholm inte långt ifrån.


Lysande!! Kan ju lappa ihop det jag har o köpa av dig i höst, isf!

Så här ser det ut. Ett inner- och ytterrör. Ett rent snitt, som jag gissar kan fogberedas och brännas ihop med pinne! thumbs up


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag spånar lite.. Stoppa mig om ni tycker det är knas..

Innan du svetsar ihop det igen så trär du en hylsa över ena änden. Sen svetsar du ihop brottet (förslagsvis med TIG) sen trär du hylsan över det tidigare brottet och svetsar fast den också.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag tror inte det kommer hålla ändå - drivaxlar är gjorda för att tvistas. Det är därför de går sönder i svetsarna för spänningarna är inte tryckspänningar i ytan (som ju förhindrar sprickbildning).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



när gubbarna på jobbet någon gång (prototyper) special skarvar en drivaxel svarvar de ner små stumparna något (härdat.. .) till kända tolleranser , trär/trycker ett känt rör en ordentlig bit över och pluggsvetsar sedan det hela med mycket ström.
Allt detta för att inte ha en svets som går runt allt ihop och riskerar att ändra materialet så det går av vid en yta.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11809

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Jag tror inte det kommer hålla ändå - drivaxlar är gjorda för att tvistas. Det är därför de går sönder i svetsarna för spänningarna är inte tryckspänningar i ytan (som ju förhindrar sprickbildning).


Håller fullständigt med, när PI mätte vridningen på en F1 drivaxel så vred den sig 1/2 varv.
Hitta nån längre axel som passar i navet som du sen kan korta och göra nya splines på.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 188



Finns det inte något knep att svetsa rör som är att man t.ex skär ytterröret snett eller i ett vågformigt mönster för att få en mycket längre svetsfog? Då får man ju en fog som inte alltid belastat med skjuvkrafter.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20329



Det finns väl vissa specialaxlar för DR som kan vrida sig en helvarv men det hör ju inte riktigt hit?

En biltillverkare som jag känner till har tom gjort ihåliga drivaxlar (rör) för att minska torsionen och därmed öka responsen, så drivaxlar vrider sig så det spelar roll. Det var garanterat inte bara för viktminskningen (eller marknadshype).

Hylsa och pluggsvetsning har väl nämnts förr men det behövs nog rätt material och rätt kunskap (om man vill stå för att det skall hålla).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mjo det visste jag ju..
Vet hur lastbilsaxlar vrider sig sjukt mycket..


Nåja jag hade nog provat bara för att se hur långt det räcker. Bilen är ju lätt iaf.
Svetsa med rostfri tillsats eller nåt sånt, det orkar röra sig en del iaf.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ska testa med licenssvetsare o TIG o mycket ström iaf. thumbs up Lopporna som var där innan höll ju bra länge........

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Du har inget att förlora på att testa i och för sig, så länge du gör dina burnisar i närheten av hemmet eller kan bli hämtad.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Precis, lappa nu men skaffa riktiga grejor så fort det går. Det verkar ju funka, bakaxelkonceptet.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



http://www.dione.se/ de gör drivaxlar i valfri längd och utseende lämna dit den axeln du har som mall så gör de nya axlar efter de måtten, ska hålla betydligt bättre än original då den görs i någon stålsort som kan vrida sig bra mycket innan det går av.

_________________
Jonas Edling
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kan nämna att polaren med sin värsting UNo Turbo för strippen kör med hemmasvetsade drivaxlar - svetsade med MIG -- han har 450+ i den garanterat - körde f.ö som bäst 12,25 idag på Emmaboda - som bäst 195 km/h i slutfart

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
M3Jonas skrev:
http://www.dione.se/ de gör drivaxlar i valfri längd och utseende lämna dit den axeln du har som mall så gör de nya axlar efter de måtten, ska hålla betydligt bättre än original då den görs i någon stålsort som kan vrida sig bra mycket innan det går av.


Vad kan de ha för leveranstid? De har väl inte SEMESTER snart!?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Kan nämna att polaren med sin värsting UNo Turbo för strippen kör med hemmasvetsade drivaxlar - svetsade med MIG -- han har 450+ i den garanterat - körde f.ö som bäst 12,25 idag på Emmaboda - som bäst 195 km/h i slutfart

K


Trevligt! Hur har hans skarvat, bara stumsvets eller med en hylsa över??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Ralston
Oslo
Här sen Jan 2005
Inlägg: 72



apex skrev:
M3Jonas skrev:
http://www.dione.se/ de gör drivaxlar i valfri längd och utseende lämna dit den axeln du har som mall så gör de nya axlar efter de måtten, ska hålla betydligt bättre än original då den görs i någon stålsort som kan vrida sig bra mycket innan det går av.


Vad kan de ha för leveranstid? De har väl inte SEMESTER snart!?


hörde om nån som fick vänta 2månader på sina dione axlar.

här finns ännu en tillverkare http://www.nukeperformance.com/

_________________
Michael Ralston
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5291



apex skrev:
Per Eriksson skrev:
Jag har precis gjort egna i ett högpresterande stål från Uddeholm Tooling som är iväg på härdning nu, blir spännande att se om de passar i knutarna när jag får tillbaka dom.

Går det enligt planerna så kan jag göra fler framöver relativt enkelt.

Dione har jag hört tar ca 5000kr/paret o sellholm inte långt ifrån.


Lysande!! Kan ju lappa ihop det jag har o köpa av dig i höst, isf!

Så här ser det ut. Ett inner- och ytterrör. Ett rent snitt, som jag gissar kan fogberedas och brännas ihop med pinne! thumbs up



Alldeles för kort hylsa över om man vill få det att fungera.

Axlarna kant i kant, en hylsa påträdd över ena axeln. Svetsa ihop axeln och svetsa så det inte står ut. Svarva svetsen rund om det behövs. Trä över hylsan, så dess sidor är ungefär 50mm ifrån den svetsade axeln. Svetsa fast hylsan i axeln.

Har fungerat klockrent för mig, riktade axeln efter 1a svetsning...

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Förlängda drivaxlar - rapport från en försökskanin
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande