Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Öppna huven i depån? (splittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2246 totalt)
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
...men jag har aldrig sett så många Audi-huvar öppna som då. Snabba men sköra?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Sörpan skrev:
Snabba men sköra?


Jag som trodde det var för att låta motorn kyla ner sig efter ett pass på banan som dom stod med huven öppen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Sörpan skrev:
Snabba men sköra?


Jag som trodde det var för att låta motorn kyla ner sig efter ett pass på banan som dom stod med huven öppen.


Jo, turbomotorer blir ju rätt varma...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det är rätt smart att låta motorhuven stå öppen i depån för att ventilera ut värmen ur pannrummet! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Peeter skrev:
Det är rätt smart att låta motorhuven stå öppen i depån för att ventilera ut värmen ur pannrummet! thumbs up


Inte för att jag vet om han har rätt, men när BMW Sport Club hade förarkurs med Peggen tyckte han att det var onödigt att öppna huven när man gick i depå. Bättre med avkylningsvarv har jag för mig att han tyckte. Nån som har bättre minne än jag, men visst sa han så, ni som var där?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag måste öppna huven när jag ställer mig i depån även om jag tagit flera avkylningsvarv. Annars slirar kopplingen när bilen stått en längre stund. Står den bara en kort stund gör det inget.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag måste öppna huven när jag ställer mig i depån även om jag tagit flera avkylningsvarv. Annars slirar kopplingen när bilen stått en längre stund. Står den bara en kort stund gör det inget.


Jag har aldrig haft nåt problem med att inte öppna huven när jag har gått i depå, men det är väl skillnad på M3:or och M3:or...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Eftersom värme har en tendens till att stiga uppåt,
så tror jag inte det skadar att öppna huven! thumbs up
Viss värme finns det nog lagrad i "pinalutterna" som gjort sig förtjänta av lite vädring.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19086



Jag öppnar huven. Lär ju inte skada iaf... På 75 Turbon är det direkt nödvändigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Avkylningsvarv tar ju hand om mer saker än det som ligger under motorhuven oxo. Dessutom så brukar inte jag stänga av bilen på en gång utan låter den stå nån minut så fläkten få ta ner tempen på kylvätska
Vet inte hur ni kör men mina grenrör (ej turbo) brukar skifta färg och det blir mycket värme så det känns om grejerna skulle må dåligt om man inte gjorde så här annars

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Så Forumägaren är på spåret Avkylningsvarv OCH öppna huven h

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Det blir ruskigt varmt under huven på en turbokärra, så jag kör avkylninsvarv, eller tar en kort sväng i omgivningen (går kalasbra på t.ex Gelleråsen), och den får gå länge på tomgång MED huven öppen innan den stängs av.



Bilen förtjänar ALL extra omsorg man kan ge den.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



På Civicen är det en vackert rödlackerad ventilkåpa som man vill visa upp

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

cat7even skrev:
Så Forumägaren är på spåret Avkylningsvarv OCH öppna huven h


Jo

+ stå på tomgång en liten stund beroende på hur varm bilen blivit

+ kanske t.o.m. flytta bilen en gång några decimeter efter någon minut för att vara snäll mot skivorna (självklart ingen bromspedal nertryckt när jag stannat)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Mmm dra för guds skull inte åt handbromsen bara.
Men en sak som inte jag har fått kläm på riktigt som vi har tvistat lite om. Skall man bromsa eller undvika det på avkylningsvarv?
Har upplevt "varm" broms i depån i dom fall man inte har bromsat under avkylningsvarv...schkumtt..

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kör man wankel som kommer det alltid en massa folk som vill titta på den "konstiga" motorn. Därav får man ha huven öppen i depån...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Klart man ska öppna motorhuven i depån. Helst ska man luta sig in och pilla lite på saker, drar åt sig folk som flugor til et flugpapper

Jag öppnar nästan alltid min motorhuv efter ett pass, dels för att kyla, dels för att fylla på olja och dels för att se om allt sitter kvar

Sist på Mantorp var det massor av folk som beundrade min folkraceinstallation av dubbla Solex 40 årsmodell 67.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Varför inte göra som märtin här och köra med huven öppen mot slutet av sträckan. Han sa att pacenotes var extra viktiga av nån anledning



Men visst skulle även jag ha huven öppen i depån om jag hade en motor som utveckla väldigt mycket värme och sen är det även trevligt att kika under huven på andra bilar när man vandrar runt i depån.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Förutom de rent praktiska fördelarna så tycker jag det är var och ens skyldighet att ha huven öppen så jag har nåt att gå runt och kolla på. Fälgar och kromade backspeglar intresserar mej föga, men ett pannrum är alltid (nåja...) intressant. Antingen pga färgglada slangar eller intressanta tekniska lösningar.

Egentligen borde alla skruva av ett framhjul också så man fick inspektera bromsar och hjulställ ingående, men... ;-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Hej!

Säger som många andra, fram för fler öppna huvar i depån! Finns det något som slår lite hederlig rörporr? Vill jag se kjolar etc så går jag väl till nån nattklubb eller nått....

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Staffan Erlandsson
Sigtuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 24



Öppet spår!

Tjena!

Ny här på forumet, men självklart så håller jag huven öppen efter ett pass på banan. Varför inte...?

Åker Alfa 75 TS, och där har man monterat huvudcylindern rakt ovanför grenröret, vilket gör att det finns åtminstone ett bra skäl till att ha huven öppen.

Sen är det ju ett bra läge att kolla över vätskenivåer, eventuella läckage o.s.v. inför nästa tur.

Sen tycker ju jag det är skitkul att kolla under andras huvar. Alltid hittar man nån ball grej man måste skaffa sig

_________________
Staffan Erlandsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Öppna huven i depån? (splittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2246 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande