Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2246 totalt) |
Jo, turbomotorer blir ju rätt varma... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Inte för att jag vet om han har rätt, men när BMW Sport Club hade förarkurs med Peggen tyckte han att det var onödigt att öppna huven när man gick i depå. Bättre med avkylningsvarv har jag för mig att han tyckte. Nån som har bättre minne än jag, men visst sa han så, ni som var där? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag måste öppna huven när jag ställer mig i depån även om jag tagit flera avkylningsvarv. Annars slirar kopplingen när bilen stått en längre stund. Står den bara en kort stund gör det inget.
_________________ ![]() |
||||
Jag har aldrig haft nåt problem med att inte öppna huven när jag har gått i depå, men det är väl skillnad på M3:or och M3:or... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Eftersom värme har en tendens till att stiga uppåt,
så tror jag inte det skadar att öppna huven! ![]() Viss värme finns det nog lagrad i "pinalutterna" som gjort sig förtjänta av lite vädring. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Avkylningsvarv tar ju hand om mer saker än det som ligger under motorhuven oxo. Dessutom så brukar inte jag stänga av bilen på en gång utan låter den stå nån minut så fläkten få ta ner tempen på kylvätska
Vet inte hur ni kör men mina grenrör (ej turbo) brukar skifta färg och det blir mycket värme så det känns om grejerna skulle må dåligt om man inte gjorde så här annars _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det blir ruskigt varmt under huven på en turbokärra, så jag kör avkylninsvarv, eller tar en kort sväng i omgivningen (går kalasbra på t.ex Gelleråsen), och den får gå länge på tomgång MED huven öppen innan den stängs av.
![]() Bilen förtjänar ALL extra omsorg man kan ge den. /J |
||||
Jo ![]() + stå på tomgång en liten stund beroende på hur varm bilen blivit + kanske t.o.m. flytta bilen en gång några decimeter efter någon minut för att vara snäll mot skivorna (självklart ingen bromspedal nertryckt när jag stannat) _________________ ![]() |
||||
Mmm dra för guds skull inte åt handbromsen bara.
Men en sak som inte jag har fått kläm på riktigt som vi har tvistat lite om. Skall man bromsa eller undvika det på avkylningsvarv? Har upplevt "varm" broms i depån i dom fall man inte har bromsat under avkylningsvarv...schkumtt.. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Klart man ska öppna motorhuven i depån. Helst ska man luta sig in och pilla lite på saker, drar åt sig folk som flugor til et flugpapper
![]() Jag öppnar nästan alltid min motorhuv efter ett pass, dels för att kyla, dels för att fylla på olja och dels för att se om allt sitter kvar ![]() Sist på Mantorp var det massor av folk som beundrade min folkraceinstallation av dubbla Solex 40 årsmodell 67. ![]() /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Varför inte göra som märtin här och köra med huven öppen mot slutet av sträckan. Han sa att pacenotes var extra viktiga av nån anledning
![]() ![]() Men visst skulle även jag ha huven öppen i depån om jag hade en motor som utveckla väldigt mycket värme och sen är det även trevligt att kika under huven på andra bilar när man vandrar runt i depån. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Förutom de rent praktiska fördelarna så tycker jag det är var och ens skyldighet att ha huven öppen så jag har nåt att gå runt och kolla på. Fälgar och kromade backspeglar intresserar mej föga, men ett pannrum är alltid (nåja...) intressant. Antingen pga färgglada slangar eller intressanta tekniska lösningar.
Egentligen borde alla skruva av ett framhjul också så man fick inspektera bromsar och hjulställ ingående, men... ;-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Öppet spår!
Tjena! Ny här på forumet, men självklart så håller jag huven öppen efter ett pass på banan. Varför inte...? Åker Alfa 75 TS, och där har man monterat huvudcylindern rakt ovanför grenröret, vilket gör att det finns åtminstone ett bra skäl till att ha huven öppen. Sen är det ju ett bra läge att kolla över vätskenivåer, eventuella läckage o.s.v. inför nästa tur. Sen tycker ju jag det är skitkul att kolla under andras huvar. Alltid hittar man nån ball grej man måste skaffa sig ![]() _________________ Staffan Erlandsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2246 totalt) |