Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kuhmo V710
995 besök totalt
Ante

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Kuhmo V710

Hej!

Är det någon som provat Kuhmo V710? Beställde en uppsättning 215/40*16" då det var de enda däcken med liten omkrets som fanns i 16". Bra eller a**s?

http://www.kumhotire.com/int/Tires/CompList.jsp?region=PRGR1&produ . . . .

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kuhmo V710

Ante skrev:
Hej!

Är det någon som provat Kuhmo V710?

Nope, men väl V70A som är ett superduper-däck! thumbs up

V710 ser ut att vara snubblande nära slicks? Förutom att du säkert kommer få grymma sidokrafter (akta för oil-starvation och mycket lutning för hämmare som inte klara av det) så kan du få svårt att köra gatbilskörning, om det nu är det du skall göra? På en BMWSC-träff skulle de inte godkännas.

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Tanken var att använde det på bana + ev till/från. Hittade inget annat R-däck med liten omkrets i 16". Det är DOT-märkt så det är väl i praktiken ok för gatan?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Ante skrev:
Det är DOT-märkt så det är väl i praktiken ok för gatan?

Gör en sökning i forumet på e-märkning. thumbs up det borde ge en del indikation på vad som är godkänt och inte (beror på din bils ålder bland annat). Största problemet (för mig) är nog inte godkänt eller inte, utan vad som händer om det regnar!

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Ante skrev:
Tanken var att använde det på bana + ev till/från. Hittade inget annat R-däck med liten omkrets i 16". Det är DOT-märkt så det är väl i praktiken ok för gatan?

Njä, DOT har inget med svenska regler att göra, det gör däcket lagligt i USA iaf.
Är det E-märkt så är det däremot fritt fram.
Men så länge det inte står typ "for racing purpose only" eller "not for highway use" så brukar det vara lugnt. Jag har kört in på SBP med mina RE540 utan E-märkning utan anmärkning, och då var det ändå på en ombesiktning p.ga. mina gamla däck så nog tittade dom noga alltid.

Edit såg däcket.. kan nog inte rekomendera det som gatdäck, skulle det börja regna på vägen dit/hem så har du nog ute på hal is såas..

Citera
Ante

Här sen Maj 2004

Trådstartare
ok, spelar inte så stor roll om dom är godkända eller inte. Blir nog inga långturer på gatan ändå. Var mest intresserad av om någon har erfarenhet av hur däcket fungerar på bana. Jag får väl vara försökskanin annars.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Ante skrev:
ok, spelar inte så stor roll om dom är godkända eller inte. Blir nog inga långturer på gatan ändå. Var mest intresserad av om någon har erfarenhet av hur däcket fungerar på bana. Jag får väl vara försökskanin annars.

På bana funkar dom nog utmärkt när det är torrt. Frågan är vad besiktningen (på banan) säger? De flesta klubbar tillåter ju inte heller "slicks" nu för tiden, vad ska man dra gränsen?

Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Borde väl funka att skära upp lite mönster i det?

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Däck för banåka
Kuhmo V710
995 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande