Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Värdelösa coilovers?
2149 besök totalt
SamuelH
Övik
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Värdelösa coilovers?

Jag har ett "litet" problem med mina coilovers, lägg märke till att de 2 främre dämparna är nötta så att chromen inte finns. Detta är väl mer eller mindre omöjligt att renovera utan att byta ut? Är dessa helt värdelösa? Jag har precis fått dem, säljaren säger att det inte har någon betydelse men jag säger att det är katastrof?

Tacksam för svar!

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Funkar de????

Tokholm
Här sen Jan 2003

Kan du fixa en bättre bild på det slitna området (just nu lutar jag åt släng)?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
SamuelH
Övik
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Det är det jag inte vet, jag har precis fått hem dem så jag har inte använt dem än.

Jag blir bara lagomt besviken då det påstås vara i "excellent condition", så nu har jag en lite diskution med säljaren, så jag vill höra lite vad kunnigt folk säger.

Övik
Här sen Feb 2005

Trådstartare
ice skrev:
Kan du fixa en bättre bild på det slitna området (just nu lutar jag åt släng)?

Jag kan ordna det efter jobbet.. bilderna jag har nu är ju inte så jättetydliga tyvärr.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Som det ser ut så är det "Bilstein-typen" av dämpare som sitter "upp&ner" och isåfall är det egentligen inte kolvstången som är sliten, utan dämparkroppen.

Det är inte bra det heller och kan ju inte påstås vara "excellent condition", men det blir inte läckage direkt av den där skadan. Men indirekt kanske om det glappar i styrningen och det blir snedbelastning på den egentliga kolvstången (som sitter inuti fjäderbenet) och dess tätning.

Jag kan tyvärr inte bedöma hur allvarligt det är, men det är alltså antagligen inte kolvstången som är skadad.

Gasdämpare kan funktionstestat genom att prova om de fjädrar ut av sig själva.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Menar du längst upp på dom vänstra dämparna? Komprimeras dämparna så mkt till att börja med? Det är inte bälgen som legat och nött eller nåt?

Borde dom inte läcka som f-n om chromet är borta?

Mazda Rx-7 -94
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

En bild på det nämnda slitaget vore bra, svårt o bedömma annars.

Grejerna på bilden ser för övrigt mycket fräscha ut, kan knappast ha rullat speciellt långt.

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag menade iaf dämparna till höger, de ser mest ut som framdämpare och slitaget ungefär två varv uppifrån på primärfjädrarna.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
SamuelH
Övik
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Tack för svaren!

Slitaget jag menar är som Pär säger, dämparna till höger, sen om man räknat varven på fjädern nerifrån blir det vid 4:e varvet. Jag glömde kameran på jobbet, så tyvärr kan jag inte visa nogrannare nu.

Men det känns som att jag får åka ut och åka med dessa och hoppas på att de funkar kanon, det är tyvärr inte så mycket mer att göra.

Men som jag förstår det är det förmodligen inte lika allvarligt som jag först anade. Men det är jo fortfarande inte perfekt som det påstods.

Kalix
Här sen Nov 2002

Vi har åkt med dämpare som nästan har tappat allt kromet i rallycrossen, nackdelen är att man måste byta tätningsringen i toppen av fjäderbenet ganska ofta samt fylla på med nytt fett. Tillslut gick det dock så trögt att bilen knappt fjädrade något fram, vi hade dragit på det för det gick inte att få tag på 40mm Öhlins dämparkroppar men vi fick krypa till korset och bygga nya ben.

Citera
Skruva banåkabil
Värdelösa coilovers?
2149 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande