Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Favoritkurvor?
2297 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Favoritkurvor?

Vi har haft det uppe förr men då var det vinter och långt till banträffarna...

Vilka partier man har som favoriter varierar säkert över tiden både beroende på materialet man kör med och att man lär sig saker. Här är några jag råkade sitta och tänka på bara helt enkelt:

- Startkurvan på Mantorp. Hög hastighet i en lite längre kurva där man kan balansera mellan över och understyrning i bra fart. Och fullt spett bort mot Parisen äääända ut till curbsen på höger o sen vidare över mot vänster innan inbromsning

- Mohlins knäpp på Kinnekulle. Berg o dalbanakänsla när man flyger över krönet i full fart och sen måste vänta på att bilen satt sig igen innan man kan börja bromsa och sen kasta runt bilen mot högern

- Rondellpartiet på Sviestad. Det går inte så fort på hastighetsmätaren men UJ vad det känns fort när man står på allt man kan o bakvagnen tar lite vidare spår o man ska bromsa o... Lite som en kul slalombana...

- Esset på Gelleråsen för att jag brukar ta in på många där, hehe. Det är gott om marginaler och det går att verkligen satsa 100% där.

....kommer säkert på flera när jag sitter här o drömmer mig till de olika banorna....

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Favorit i repris

Jag har i år för första gången kört på Mantorp och kan hålla med Magnus om att startkurvan är riktigt trevlig. Släpper dock inte ut bilen till höger i utgång utan tar en seeeeeen turn-in och siktar på slutet av curbsen på vänster sida för att få bra spår in i parisarn. Parisarn är lite som kvarnkurvan fast man hamnar lätt låååångt ut till vänster i utgången

Chickanen var en trevlig bekantskap. Bilen studsar från curbs till curbs. Skitkul.

Rakan är ett sömnpiller med 100hk bmw02

Höger efter raka, inget speciellt, svårt att hitta turn-in

Vänster innan hårnål, snabb jäkel, gäller att våga hålla ner pedalen Jag tar sen ingång och siktar på vänster curbsslut i utgång för att få bra spår in i hårnål.

Hårnål, skarp rackare där utväxlingen på min bil inte stämmer, tar den på trean fast bilen egentligen inte orkar. Lätt att bromsa på sig.

Vänster ut på startrakan, ytterligare en skarp rackare där man lätt glider ut på gräset om man inte passar sig.

De var Mantorp i ett nötskal

Annars är det in under bron, bägge vägar som är favvisar på Kullen.

NGK på Knutan + väster efter hårnålen är också trevliga kurvor.

/Anders C

Här sen Jan 2003

Den snabba kurvan efter hårnålen på gelleråsen är min favorit..
Mest pga att jag kan kasta in bilen i den kurvan, just pga hastigheten. sååå kul

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kurvpartiet efter Liton innan man kommer ut på rakan på Knutstorp gillar jag skarpt...

Laholm
Här sen Nov 2002

Opelkurvan på Anderstorp är en favvis..

NGK på Knutstorp är kul också, går att åka fullt stål med vår lilla loppa, där kan man plocka många metrar på konkurrenterna.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Jahapp...banor man kört på alltså:

Sviesta - sträckan efter depårakan, fram till inbromsningen innan "rondellområdet" - ruskigt skönt flyt.

Gelleråsen - partiet efter trösen, fram till ejes. Grymt, och det går undan där i Silverpilen.

Mantorp (långa) - partiet efter startrakan, fram till chikanen innan långa rakan.

Kinnekulle - hela banan egentligen.

/J

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Alla kurvor är roliga! thumbs up
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Inte hårnålar...

Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Inte hårnålar...

Jo de också!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Har bara racat på Gelleråsen, men där är Esset klart roligast. Gillar när det är doserat och svänger, samt lite av samma anledning som Magnus, utom att det kanske var mer av typen inte frånkörd av alla, som i de andra kurvorna.

Gokart räknas kanske inte, så lite OT-varning, men här kommer ett par kurvkombinationer som är lite tekniska och skojiga. Jag kommer inte riktigt ihåg var man startar på ÖsWe, så kurvnumreringen är kanske fel:

ÖsWe-Ring tycker jag är en tekniskt ganska svår bana, även om den är kort, trång, lite väl kurvig och inte har den bästa asfalt.
1:an tar man fullt och inget problem utom att det gör ont i guppen när man kör med skadade revben...
Men det svåra kommer vid 3, där man antingen kan göra som jag och bromsa lite innan kurvan, ta kurvan och sedan bromsa fullt innan hårnålen. Beroende på hur mycket man bromsar innan 3 så kommer man olika långt åt höger innan hårnålen, där man egentligen vill ligga till vänster. Frågan är var man vill förlora tid, i 3:an eller i 4:an. Alternativet för de med lite brutalare körstil, modell SLC-Fredrik , är att strunta i att bromsa vid 3:an och klippa curbsen ganska kraftigt vilket resulterar i en liten luftfärd som förhoppningsvis slutar precis där man måste bromsa. Då hamnar man långt till vänster innan hårnålen och förlorar ingen tid vid 3. Men förutom den lite brutala smällen gäller det att inte missa lite för då gör man som jag gjorde, hoppar alldeles för långt, landar på två hjul och åker rakt fram i hårnålen i full fart. Vet inte riktigt hur fort det går vid 3, men kring 100 km/h skulle jag kunna tro.

En annan lite knivig kurva är 9, där man vill komma så långt till höger som möjligt inför hårnålen 10. Speciellt när man inte har några växlar så är man rökt annars. Men var svänger man in till 9, var är apex och hur "rund" gör man kurvan? Där var vi många som tappade tid. Det blev inte bättre av att en dåre körde om mig på insidan mitt i kurvan. Jaja, missuppfattade själv en situation vid 6 där en långsammare kart framför mig gick ut till höger som jag trodde för att släppa förbi mig på innern, men så var det inte. Han vek in rakt in i mig och eftersom det till skillnad ifrån hyrkartar inte finns några stålramar som skydd så studsade han till på mitt bakhjul och fick en tur rakt fram in under däckstraven där hela karten försvann under däcken.

#24, #64, #88
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Alla kurvor är roliga! thumbs up

Jag håller med Johan!
om det desutom är kuperat, så gör det ju saken ännu roligare! thumbs up

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Alternativet för de med lite brutalare körstil, modell SLC-Fredrik , är att strunta i att bromsa vid 3:an och klippa curbsen ganska kraftigt vilket resulterar i en liten luftfärd som förhoppningsvis slutar precis där man måste bromsa. Då hamnar man långt till vänster innan hårnålen och förlorar ingen tid vid 3.

Vadå brutal kan ju inte bromsa förtidigt

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag gillar de lite halvblinda full-kurvorna, således:

Lauda Links-Kink
Kesselchen
Vänstern innan Höhe Acht
Krönet i Planzgarten III

QH och Rävgrytet samt Hedwigshöhe in i Wpperman är också härliga.

I Svedala:
Knutan: Från Ronnie Petterson genom Kvällsposten till efterföljande inbromsning och sedan vänster uppför backen. (Knutan är enl. min men. roligaste banan. thumbs up )
Gelleråsen: Trösen till Esset
Mantorp: Startkurvan till Parisern
Kullen: Nja.....
Sviestad: Esset

Mvh / Micke

Favoritkurvor?
2297 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande