Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2297 besök totalt |
Favoritkurvor?
Vi har haft det uppe förr men då var det vinter och långt till banträffarna... Vilka partier man har som favoriter varierar säkert över tiden både beroende på materialet man kör med och att man lär sig saker. Här är några jag råkade sitta och tänka på bara helt enkelt: - Startkurvan på Mantorp. Hög hastighet i en lite längre kurva där man kan balansera mellan över och understyrning i bra fart. Och fullt spett bort mot Parisen äääända ut till curbsen på höger ![]() ![]() - Mohlins knäpp på Kinnekulle. Berg o dalbanakänsla när man flyger över krönet i full fart och sen måste vänta på att bilen satt sig igen innan man kan börja bromsa och sen kasta runt bilen mot högern ![]() - Rondellpartiet på Sviestad. Det går inte så fort på hastighetsmätaren men UJ vad det känns fort när man står på allt man kan o bakvagnen tar lite vidare spår o man ska bromsa o... Lite som en kul slalombana... - Esset på Gelleråsen för att jag brukar ta in på många där, hehe. Det är gott om marginaler och det går att verkligen satsa 100% där. ....kommer säkert på flera när jag sitter här o drömmer mig till de olika banorna.... _________________ ![]() |
||
Favorit i repris
![]() Jag har i år för första gången kört på Mantorp och kan hålla med Magnus om att startkurvan är riktigt trevlig. Släpper dock inte ut bilen till höger i utgång utan tar en seeeeeen turn-in och siktar på slutet av curbsen på vänster sida för att få bra spår in i parisarn. Parisarn är lite som kvarnkurvan fast man hamnar lätt låååångt ut till vänster i utgången Chickanen var en trevlig bekantskap. Bilen studsar från curbs till curbs. Skitkul. Rakan är ett sömnpiller med 100hk bmw02 ![]() Höger efter raka, inget speciellt, svårt att hitta turn-in Vänster innan hårnål, snabb jäkel, gäller att våga hålla ner pedalen ![]() Hårnål, skarp rackare där utväxlingen på min bil inte stämmer, tar den på trean fast bilen egentligen inte orkar. Lätt att bromsa på sig. Vänster ut på startrakan, ytterligare en skarp rackare där man lätt glider ut på gräset om man inte passar sig. De var Mantorp i ett nötskal ![]() Annars är det in under bron, bägge vägar som är favvisar på Kullen. NGK på Knutan + väster efter hårnålen är också trevliga kurvor. /Anders C _________________ /Anders C |
||
Jahapp...banor man kört på alltså:
Sviesta - sträckan efter depårakan, fram till inbromsningen innan "rondellområdet" - ruskigt skönt flyt. Gelleråsen - partiet efter trösen, fram till ejes. Grymt, och det går undan där i Silverpilen. ![]() Mantorp (långa) - partiet efter startrakan, fram till chikanen innan långa rakan. Kinnekulle - hela banan egentligen. ![]() /J |
||
Har bara racat på Gelleråsen, men där är Esset klart roligast. Gillar när det är doserat och svänger, samt lite av samma anledning som Magnus, utom att det kanske var mer av typen inte frånkörd av alla, som i de andra kurvorna.
Gokart räknas kanske inte, så lite OT-varning, men här kommer ett par kurvkombinationer som är lite tekniska och skojiga. Jag kommer inte riktigt ihåg var man startar på ÖsWe, så kurvnumreringen är kanske fel: ![]() ÖsWe-Ring tycker jag är en tekniskt ganska svår bana, även om den är kort, trång, lite väl kurvig och inte har den bästa asfalt. 1:an tar man fullt och inget problem utom att det gör ont i guppen när man kör med skadade revben... Men det svåra kommer vid 3, där man antingen kan göra som jag ![]() ![]() En annan lite knivig kurva är 9, där man vill komma så långt till höger som möjligt inför hårnålen 10. Speciellt när man inte har några växlar så är man rökt annars. Men var svänger man in till 9, var är apex och hur "rund" gör man kurvan? Där var vi många som tappade tid. Det blev inte bättre av att en dåre ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Vadå brutal ![]() ![]() |
||
Jag gillar de lite halvblinda full-kurvorna, således:
Lauda Links-Kink Kesselchen Vänstern innan Höhe Acht Krönet i Planzgarten III QH och Rävgrytet samt Hedwigshöhe in i Wpperman är också härliga. I Svedala: Knutan: Från Ronnie Petterson genom Kvällsposten till efterföljande inbromsning och sedan vänster uppför backen. (Knutan är enl. min men. roligaste banan. ![]() Gelleråsen: Trösen till Esset Mantorp: Startkurvan till Parisern Kullen: Nja..... Sviestad: Esset Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2297 besök totalt |