Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3160 besök totalt |
Kolla http://www.nitroz.se/apple/index.htm
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tar och hänger på Eddie där. Åker med Apple-avgas och bilen blev rejält mycket varvvilligare med 2.5"-systemet på gentemot original. Ljudet är inte så tråkigt heller faktiskt.
![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Du har inte upplevt att 2,5" är för grovt för Corsan?
Jag är lite kluven till mitt 2,5" Ferrita-system på Polon. Min spontana känsla är att det ger lite bättre vrid i mellanregistret, men att jag tappat lite ork på höga varv jmf med originalsystemet. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Klarar de 95db kraven på bana? Hur räknar man egentligen på ljudnivå från motorn? Hänger det ihop med antal cylindrar och volym? _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Det här var intressant. Kommer under sommarn att bygga om avgassystemet på den egna bilen och har stirrat på apple dämparna. hur ser dom ut i konstruktionen? Är det "frihöl" igenom eller vad?
Har lite probs med för klent mottryck just nu tydligen... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Jag har hittills aldrig sett en Apple-dämpare som inte varit öppen "rakt igenom". För att få tyst på bilen rekommenderade Mats Appelgren att man monterar lite rör efter ljuddämparen så att dämparen inte sitter sist i systemet.
Numera är det väl Turbo Center som har hand om den verksamheten och de kan ha nya idéer. De gör inte alltid som alla andra. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
motorn är en 2,0L16v från kadetten så jag tror inte att det är förstort så det är äppel dämpare som gäller finns det någon sida på nätet där dom finns med så att man kan kolla storlekar o dyl. Är det mer än turbocenter som säljer dom?? |
||
Jag använder alltid Apple Racing Dämpare när jag bygger avgassystem (Simons dämpare har sämre hållbarhet och låter alldeles för knalligt). I det senaste fallet "Abarth R1" blev det 2,5" system med EN Appel Racing dämpare "fullflödes (med rör rakt igenom)" och inga konstigheter. Det blev ett mkt behagligt ljud (läs dåvt) och hyfsat låg ljudnivå.
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Hmm.. jag tyckte min länk gav en hel del info om ljuddämaren, varianter, priser och återförsäljare. vi tar det en gång till... http://www.nitroz.se/apple/index.htm ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Antar att det är deras "virvelljuddämpare" du menar. I Bilsports test på rullande landsväg så gav det systemet ca 5-10hk mindre än ett JT system med fullflödesdämpare. Hittar dock inte det nr så jag kan inte ge dig några exakta siffror men det ger ju en fingervisning iaf. om/när jag bygger ett nytt avgassystem så kommer det nog att bli appledämpare iaf. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3160 besök totalt |