Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändstiftsfråga
1710 besök totalt
Dr Tomas
Höllviken
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Tändstiftsfråga

Jag har moddat min 911 turbo med Vems och elektroniskt sprut och nu väntar jag på en DIS 4 från usa.
Jag kör utan fördelare med wastespark spolar.

Jag laddar 1 bar nu men kommer att höja till ca 1.5.

och nu frågan,
Vad är lämpliga tändstift för detta

Jag läste att mina original platina stift NGK BP8EVX inte var bra ihop med disen, så för tillfället kör jag med NGK BPR6ES.

Alla förslag och tips är välkommna, gärna med en förklaring.

TMT RACING Ferrari och Porscheservice
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

6:or låter helt fel i mina öron; jag skulle köra med 7:or (BCPR7EIX) eller kanske till och med 8:or.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

6:or är för varma. Definitivt så om du tänker köra på 1.5 bar. Det finns stor risk at dom smälter. Du har inte nämnt vilka andra modifikationer är gjorda på motorn? Dessa motorer mår inte särskilt bra av laddtryck över 1 bar.

Jag rekomenderar B8EGV. T.o.m. 9:or ifall du tänker köra banpass (kommer att sota igen på gata). R-stiften är bra för avstörning, annars spelar det inte så stor roll.

Höllviken
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Jo 8 or är nog en självklarhet eftersom original ligger på 8, 6:orna är bara en nödlösning som går att köra med då byta stift inte är det roligaste man kan ha med en porsche.

Dom ska bytas så fort jag får min dis 4, typ tisdag eller onsdag.

Med tanke på moddsen så tyckte dom på gt motorsport i Hbg att 1,5 bar skulle gå bra men inte mer .
Div jag gjort och bytt
3,2 insug
3,2 kamaxlar
COX portade toppar till 40 mm
ARP bultar till topparna
Eget grenrör i rostfritt
egen intercooler
plus en massa mer

B8EGV är inga stift man hittar på Micros hylla precis, vad ligger dom på i pris ?

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Dr Tomas skrev:
Jo 8 or är nog en självklarhet eftersom original ligger på 8, 6:orna är bara en nödlösning som går att köra med då byta stift inte är det roligaste man kan ha med en porsche.

Det går utmärkt att byta stift om man har tillgång till ledad nyckel alternativt orginalhylsa som kom med bilen. Men det står kanske mycket i vägen? Du dubbelpluggade inte toppar när du redan renoverade?

Dr Tomas skrev:

Dom ska bytas så fort jag får min dis 4, typ tisdag eller onsdag.

Med tanke på moddsen så tyckte dom på gt motorsport i Hbg att 1,5 bar skulle gå bra men inte mer .
Div jag gjort och bytt
3,2 insug
3,2 kamaxlar
COX portade toppar till 40 mm
ARP bultar till topparna
Eget grenrör i rostfritt
egen intercooler
plus en massa mer

Du nämner ingen turbo? Det där låter jättekul men orginalturbo (3DLZ) är en pappersvikt som knappt trivs med att ladda 1 bar. Över 1 bar producerar den mest varmluft och glädjesiffror på laddtrycksmätaren. Faktum är att den knappt orkar ladda med än 1.2 även om man rycker wastegateslangen (i alla fall i mitt fall).

Dr Tomas skrev:

B8EGV är inga stift man hittar på Micros hylla precis, vad ligger dom på i pris ?

Tvärtom. Micro är billigaste leverantör av dessa stift. För några år sen gick det att beställa B8EGV från Micro för 125:- styck när dom kostade 230:- styck på Mekonomen. Jag tror att Mekonomens priser har gått ner något numera.

Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Dr Tomas skrev:
...B8EGV är inga stift man hittar på Micros hylla precis, vad ligger dom på i pris ?

Jag har köpt B8EGV till Lancian. På Mekonomen kostar de cirka 180:- st, men beställer du från den engelska sidan www.sparkplugs.co.uk så kommer du nästan ner till halva priset. Sen tillkommer visserligen frakt, men den var inte så farlig...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Från www.sparkplugs.com: B8EGV $5.37, BCPR7EIX $6.95.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Varför inte köra på B8ES? Kostar nästan ingenting. Hyper-Ultra-Platina-Tunnelektrod-Flerelektrod-Stift och turbomaskiner med elaka spolar kan väl knappast vara en hit?

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:
Varför inte köra på B8ES? Kostar nästan ingenting. Hyper-Ultra-Platina-Tunnelektrod-Flerelektrod-Stift och turbomaskiner med elaka spolar kan väl knappast vara en hit?

Från www.sparkplugs.com: B8ES $2.24.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Från lokala bildelsfirman: 4st 120:-

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:

B8EGV är inte "Hyper-Ultra-Platina-Tunnelektrod-Flerelektrod-Stift" utan racestift med guld-palladium centrumelektrod i V-form. Jag har använt dom länge med bra resultat.

Göteborg
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
MaZ skrev:

B8EGV är inte "Hyper-Ultra-Platina-Tunnelektrod-Flerelektrod-Stift" utan racestift med guld-palladium centrumelektrod i V-form. Jag har använt dom länge med bra resultat.

Har du haft problem med vanliga "bonnstift"?

BMW 330i -05
Citera
Dr Tomas
Höllviken
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Citat:
Du nämner ingen turbo? Det där låter jättekul men orginalturbo (3DLZ) är en pappersvikt som knappt trivs med att ladda 1 bar. Över 1 bar producerar den mest varmluft och glädjesiffror på laddtrycksmätaren. Faktum är att den knappt orkar ladda med än 1.2 även om man rycker wastegateslangen (i alla fall i mitt fall).

3DLZ turbon har gått till skrot, jag har köpt en Master Power T70 som jag provar med " billig men den verkar funka bra"

Det blir nog en turbonetics lite senare.

MSD skrev att platinastift inte var att rekomendera till DIS 4, någon ide varför?

Citera
Skruva banåkabil
Tändstiftsfråga
1710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande