Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på oljekyl?
2277 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Storlek på oljekyl?

Håller på att koppla in givare för oljetryck och oljetemp på min flickväns calibra turbo. Och började då fundera på om man kanske inte lika gärna skulle sattsa på ett större oljekyl samt flytta det till en lämpligare plats när man ändå var igång.

Det är alltså en 2liters 16v maskin med turbo och ungefär 300hk. Anväds främst till bankörning, stripp men den rullar även på gatan.

original kylet som vi använder för tillfället sitter bakom Ic:n och för ju därför inte så jättemycket kalluft på sig. Syns på bilden nedan, i mitten under balken, sitter alltså en ganska stor ic framför nu.

Tänkte jag skulle flytta det hit istället men hur stort ska man köpa?

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Jag kör med 19 raders setrabkylare men tycker ändå att den är för liten , sätt ditt en så stor som möjligt du kan ju aldrig få för mycket kylning.

--VVTS--
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005

Maciek Matwiejczuk skrev:
Jag kör med 19 raders setrabkylare men tycker ändå att den är för liten , sätt ditt en så stor som möjligt du kan ju aldrig få för mycket kylning.

Klart man kan få för mycket kylning. Vi skruvade dit en oljekylare på min kompis skyline och vi kom inte över 50-60 grader i oljetemp. SÅ vi fick lov att göra en avskärmning till kylaren

Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

turbo_knuff skrev:

Klart man kan få för mycket kylning. Vi skruvade dit en oljekylare på min kompis skyline och vi kom inte över 50-60 grader i oljetemp. SÅ vi fick lov att göra en avskärmning till kylaren

Då är felet att ni inte har någon termostat eller att termostaten inte funkar. Att ha en stor oljekylare gör att oljan kyls snabbt när den gått över gränsen för termostaten

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005

Figgz skrev:
turbo_knuff skrev:

Då är felet att ni inte har någon termostat eller att termostaten inte funkar. Att ha en stor oljekylare gör att oljan kyls snabbt när den gått över gränsen för termostaten

Japp jag vet att det inte är nån termostat på den men det funkade bra med en avskärmning med. Nu ligger tempen på ca 90 grader

Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Figgz skrev:
turbo_knuff skrev:

Exakt thumbs up
Men det där med att skärma av vid behov funkar med

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Det är ju inte bara storleken på kylaren som är indata vid dimensionering!

* Motoreffekt
* Luftflöde
* och i viss mån oljeflöde (om det är lågt)

Det där med luftflöde är nog det som kanske påverkar mest och svårast att bedöma. Ett kalasfint luftintag och stor kylare är till ringa nytta om inte luften har ngn bra stans att ta vägen.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Köpte mig ett Setrab 19raders, ska bara försöka få fast det på bilen också, är ganska trångt i nosen på calibran.

Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kan man montera ett setrabkyl med anslutningarna neråt, eller finns det risk för luftfickor då?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Calle gsi skrev:
Kan man montera ett setrabkyl med anslutningarna neråt, eller finns det risk för luftfickor då?
Nej.
Ja.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Jag tänkte montera min stora oljekylare unegär där du har tänkt sätta din, dock tänkte jag ha den i serie med original oljekylare eftersom den inte sitter ivägen för mig (även om den hamnar bakom IC'n). Eftersom luftflödet kanske inte är helt optimalt (rören till IC och bogseröglan är ivägen) där så testar jag att göra så, blir oljan ändå på tok för varm så funderar jag på att antingen sätta en fläkt på kylaren eller leda dit luft mha rör/slang. Rätt eller fel vet jag inte om det är, bara så jag har tänkt göra...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:
Calle gsi skrev:
Nej.
Ja.

Ringde Trendab som jag köpte kylaren av idag och enligt dom så var det inga som helst problem att montera den upp och ner.

Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Jag tänkte montera min stora oljekylare unegär där du har tänkt sätta din, dock tänkte jag ha den i serie med original oljekylare eftersom den inte sitter ivägen för mig (även om den hamnar bakom IC'n). Eftersom luftflödet kanske inte är helt optimalt (rören till IC och bogseröglan är ivägen) där så testar jag att göra så, blir oljan ändå på tok för varm så funderar jag på att antingen sätta en fläkt på kylaren eller leda dit luft mha rör/slang. Rätt eller fel vet jag inte om det är, bara så jag har tänkt göra...

Ja detta är också lite av en provmontering, blir det för varmt så får jag väl ta fram vinkelslipen och göra plats för den brevid ic, där får den ju iaf ordentligt med kalluft på sig.

Citera
Skruva banåkabil
Storlek på oljekyl?
2277 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande