Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Hayabusa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
49742 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Vart har du köpt fälgarna, vad kostade dom??

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
kimmen skrev:
Vart har du köpt fälgarna, vad kostade dom??


Fälgarna köptes begagnade i England. Kostade 100£ st.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Jag har en sump som ger lite bättre markfrigång, tillverkad av westfield. Tanken är att jag ska modifiera sumpen med litet baffling och luckor. Jag ska läsa på lite i alla de trådar som finns i detta ämne här på rejsa.



Hela 1,5 liter olja får plats i tråget



Det oranga skummet tänkte jag göra mig av med.




Jag ställer mig lite tveksam till att oljan kommer att rinna ner så bra förbi täckplåten

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Gripenland skrev:


Jag ställer mig lite tveksam till att oljan kommer att rinna ner så bra förbi täckplåten


Jag har "samma" plåt , dock har jag torrsump . Och hittills har det funkat (ca 30 mil) .
Kul att se att du har börjat skruva igen thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Ansvarig
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 20



Enormt fränt bygge...!

De så evigt porriga centrummuttrarna,var har du köpt dem?

/Adam

_________________
Adam Persson
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Libell skrev:


Jag har "samma" plåt , dock har jag torrsump . Och hittills har det funkat (ca 30 mil) .


Fusk med torrsump

För mig som kommer att köra utan torrsump i början så är det viktigt att oljan kan rinna ner även när den utsätts för accelerationer. Med torrsump har du ju tillgång till olja även om det rinner dåligt till sumpen för en stund.


Adam- Tackar , muttrarna köptes från ett engelskt souvenirföretag. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad dom heter.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
ok, nu har jag funderat lite på hur jag ska göra med sumpen

All feedback är välkommen!!!! [color=red]

Till att börja med vill jag ha en fälla för oljan (rött) runt pickuppen (svart) med dörrar (blå streck) som släpper in olja men inte ut.



För att få ner oljan från vevhuset till oljefällan tänkt jag mig en par plåtar (blå) som sticker upp i vevhuset.
Plåtarna har en lutning på ca 45 grader ner mot fällan och är placerade så att de ska (förhoppningsvis) fånga olja som kommer nerkastad från veven och växellådan.
olja som inte fångas av rinnplåtarna kommer att hamna på "sumplocket" och så småningom rinna ner i sumpen.






Kan det funka?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Varför - har säljaren sagt att man behöver eller står det massor på forumen att de går BANG? Det är väl poängen med torrsump att man slipper baffla och gissa sig till hur det funkar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Det är ingen torrsump utan ett tråg som är lägre än orginaltråget. Fast med bibehållen oljevolym.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Sorry, läste fel innan

Vet inte hur man borde göra, det där ser ju betydligt annorlunda ut jämfört med vanliga sumpar men principerna är ju desamma.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Det du kallar "sumplocket" är den viktigaste delen av arrangemanget. För egen del skulle jag nöja mig med den.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Det du kallar "sumplocket" är den viktigaste delen av arrangemanget. För egen del skulle jag nöja mig med den.


ok Jag kanske är onödigt nervös.

Jag tänker så här: När motorn är I drift så kommer oljenivån att vara I höjd med "sumplocket". Om jag då lutar sumpen I 45 grader för att simulera acceleration så uppstår två problem.

1. Olja kommar att rinna ut ut sumpen och lägga sig ovanpå "sumplocket".
2. Olja påväg ner från vevhuset får svårt att nå ner i sumpen förbi "sumplocket".

Eller gör jag en tankevurpa någonstans?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Kardanaxeln är på plats. Stödlagret är det svarta i mitten.

Jag kör med CV-knutar längst fram iom att utgående axel på växellådan inte är paralell med diffens ingående axel.

Fyra stycken kardanringar har jag satt dit. Stay fokused on safety!





Vid motorn:






_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Kul att det händer lite saker , vad är det för tank man ser på bilderna . För du skulle väl inte ha torrsump ?.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Det är bensintanken som sitter i kardantunneln. Bra för viktfördelningen och bra för säkerheten.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Vad har det blivit av det här projektet? Någon som vet?

_________________
Peter Fahlström
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



sedan jag fick småbarn så går det väldigt långsamt och jag misstänker att det är samma för Mattias..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Re:

Acke skrev:
sedan jag fick småbarn så går det väldigt långsamt och jag misstänker att det är samma för Mattias..


He he! Du har så rätt Acke
Jag har dessutom skaffat ett småbarn till så nu är det verkligen

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Jag var och klämde lite på den häromdagen och den måste bara ut snart Väntar med spänning att få se den pipa iväg med fetingfälgarna på

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Re:

Speedster skrev:
Jag var och klämde lite på den häromdagen och den måste bara ut snart Väntar med spänning att få se den pipa iväg med fetingfälgarna på


Du har så rätt! Den måste bara ut snart! Det värsta är att det är inte så himla mycket jobb kvar. Alla delar ligger och väntar....

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13222



Re:

Gripenland skrev:
Det är bensintanken som sitter i kardantunneln. Bra för viktfördelningen och bra för säkerheten.


Jag har funderingar på liknande konstruktion i framtiden, men drar mig lite för det eftersom jag inte vet vad som händer om kardanen skulle dras av. Kardanringar i all ära, men en aluminiumtank känns skör med tanke på hur vass en avdragen kardanaxel kan bli...

Dela gärna med dig av dina tankegångar, det ser ju ganska tight ut...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Hayabusa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
49742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande