Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 49742 besök totalt |
|
||
Jag har en sump som ger lite bättre markfrigång, tillverkad av westfield. Tanken är att jag ska modifiera sumpen med litet baffling och luckor. Jag ska läsa på lite i alla de trådar som finns i detta ämne här på rejsa.
![]() Hela 1,5 liter olja får plats i tråget ![]() ![]() ![]() Det oranga skummet tänkte jag göra mig av med. ![]() ![]() Jag ställer mig lite tveksam till att oljan kommer att rinna ner så bra förbi täckplåten ![]() ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Jag har "samma" plåt , dock har jag torrsump . Och hittills har det funkat (ca 30 mil) . Kul att se att du har börjat skruva igen ![]() |
||
Fusk med torrsump ![]() ![]() För mig som kommer att köra utan torrsump i början så är det viktigt att oljan kan rinna ner även när den utsätts för accelerationer. Med torrsump har du ju tillgång till olja även om det rinner dåligt till sumpen för en stund. Adam- Tackar ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
ok, nu har jag funderat lite på hur jag ska göra med sumpen
![]() All feedback är välkommen!!!! [color=red] Till att börja med vill jag ha en fälla för oljan (rött) runt pickuppen (svart) med dörrar (blå streck) som släpper in olja men inte ut. ![]() För att få ner oljan från vevhuset till oljefällan tänkt jag mig en par plåtar (blå) som sticker upp i vevhuset. Plåtarna har en lutning på ca 45 grader ner mot fällan och är placerade så att de ska (förhoppningsvis) fånga olja som kommer nerkastad från veven och växellådan. olja som inte fångas av rinnplåtarna kommer att hamna på "sumplocket" och så småningom rinna ner i sumpen. ![]() Kan det funka? ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Det du kallar "sumplocket" är den viktigaste delen av arrangemanget. För egen del skulle jag nöja mig med den.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
ok ![]() Jag tänker så här: När motorn är I drift så kommer oljenivån att vara I höjd med "sumplocket". Om jag då lutar sumpen I 45 grader för att simulera acceleration så uppstår två problem. 1. Olja kommar att rinna ut ut sumpen och lägga sig ovanpå "sumplocket". 2. Olja påväg ner från vevhuset får svårt att nå ner i sumpen förbi "sumplocket". Eller gör jag en tankevurpa någonstans? _________________ //Mattias Gripenland |
||
Kardanaxeln är på plats. Stödlagret är det svarta i mitten.
Jag kör med CV-knutar längst fram iom att utgående axel på växellådan inte är paralell med diffens ingående axel. Fyra stycken kardanringar har jag satt dit. Stay fokused on safety! ![]() ![]() Vid motorn: ![]() ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Kul att det händer lite saker
![]() |
||
Re:
He he! Du har så rätt Acke ![]() Jag har dessutom skaffat ett småbarn till så nu är det verkligen ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Re:
Du har så rätt! Den måste bara ut snart! Det värsta är att det är inte så himla mycket jobb kvar. Alla delar ligger och väntar.... _________________ //Mattias Gripenland |
||
Re:
Jag har funderingar på liknande konstruktion i framtiden, men drar mig lite för det eftersom jag inte vet vad som händer om kardanen skulle dras av. Kardanringar i all ära, men en aluminiumtank känns skör med tanke på hur vass en avdragen kardanaxel kan bli... Dela gärna med dig av dina tankegångar, det ser ju ganska tight ut... ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 49742 besök totalt |