| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Mjukaste möjliga R-däck?
|
3602 besök totalt |
|
Mjukaste möjliga R-däck?
Vilka godkända (gata) R-däck är de allra allra mjukaste? Hållbarheten är inget problem men greppet är... A048 S har vi blivit rekommenderade från UK men jag är nyfiken på om någon har egna erfarenheter? Inga märkvärdiga storlekar utan 15 & 16". Tack för hjälp! _________________ Johan Bergin |
||||||
|
Re: Mjukaste möjliga R-däck?
Hoosier:s DOT-märkta är det Slicksgummi i enl dom själva. Att det står annat på däcket har med Amerikanska bestämmelser att göra. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Avon ACB10?
Mönstrade E-märkta diagonalslicks som passar bäst på lätta bilar. Yokohama A048 S borde väl vara liknande A032 SS men frågan är om inte ACB10 är mjukare (det finns sevenåkare som testat båda). |
||||||
|
De uppger treadwear 40 för R6 och A6. Läste på något slalomforum att A6 (för slalom) tydligen är ruskigt mjuka och klistriga. Som jag fattat det är de gatlagala, DOT-märkta, i staterna men Hoosier rekomenderar inte däcken för gatåka, highway use. |
||||||
|
Hoosier...svårt att köpa dem i Sverige? Lövén Racing har dem i all hemlighet eller finns det fler distar? Men Ni tror att dessa även går att svänga med? och att Farbror Blå inte idiotförklarar mig mer än nödvändigt?
Sitter Avon ZZR på nu men de är för hårddddda, svårt med värmen fram på lätta bilar. Men FF-däck, en bra idé tack! _________________ Johan Bergin |
||||||
Egentligen vet jag ingenting om Hoosier mer än att de är populära i slalomkretsar i USA (slalom=autocross, solo). Med tanke på däckens utseende så kan man nog misstänka att ordningsmakten här i Sverige kan visa ett visst intresse... http://www.tirerack.com/tires/tires.
|
||||||
|
40 är det lägsta man får ha för att få DOT-märka dom i USA. Dom har i verkligeheten samma TW som slicks = Dvs 0 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
om du har problem med att få värme i däcken kanske det vore idé att gå ner i bredd i stället för att byta modell?
Hoosier fungerar för övrigt hur bra som helst när det är torrt och ger kanongrepp, dock tappar de sina goda egenskaper och hårdnar efter 15-20 värmecykler även om det finns gott om gummi kvar. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag misstänker att dom beter sig som slicks då? Fast även när ett slicks har tappat mkt av det dom hade som nya, Är dom fortfarande klistrigare än det värsta R-däcket _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag har bara kört ett fåtal banvarv med Hoosier och det var ett grepp jag var mycket imponerad av, ägaren av bilen som även kört med slicks menade att nya Hoosier var nog så goda som de slicks han kört med tidigare, har för mig att det var Yokohama. Nu är jag kanske inte rätt person att ge djupgående bedömningar av Hoosier men greppet var minst sagt imponerande och betedde sig väldigt konsekvent, vi gjorde en del ändringar på aerodynamik och dämpare på bilen och däcken greppade fint även med rejält med downforce och mycket pulver (ca. 500 bakhjulshästar). _________________ Anders Hansson |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Mjukaste möjliga R-däck?
|
3602 besök totalt |