Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Engelska/Irländska rallyn.(Uppdaterad 09-10-12).
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7366 totalt)
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
stesun
Unbyn-Boden
Här sen Jul 2004
Inlägg: 43



Fräänt! thumbs up
Så en liten fråga från en okunnig.
Vad är det där för motor?

_________________
Stefan Sundkvist
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



den ser ut å vara baserad på en cosworth YB motor?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Jag *tror* det är en 16V-konvertering av en Pinto.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Pioneerman
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 57



OMFG vilket underbart ljud!!

Men gubben med hatt å helskägg måste varit riktigt snabb, för han var både vid starten och slutet av sträckan!

_________________
André Engdahl
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Pioneerman skrev:

Men gubben med hatt å helskägg måste varit riktigt snabb, för han var både vid starten och slutet av sträckan!


jag tror att den snutten på slutet är efter att han har åkt hela sträckan tillbaka (verkar iofs lite underligt men det var kanske enda sättet att ta sig enkelt tillbaka till starten.) det är ju inte bara gubben som är samma, hela platsen verkar vara den samma som dom startade på...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Björn Larsson skrev:
Jag *tror* det är en 16V-konvertering av en Pinto.


Delar inte Coswoth YB (?) snurran bottendel med en Pinto? Äh jag vet inte, brukar inte minnas det jag läser om Ford...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Citat:
Delar inte Coswoth YB (?) snurran bottendel med en Pinto?


Jo, i princip, tror jag.

Citat:
Äh jag vet inte, brukar inte minnas det jag läser om Ford...


Inte jag heller. Kan någon "fordare" reda ut begreppen?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
al3x
Haninge
Här sen Dec 2005
Inlägg: 24



nästan samman pinton har 205 blocket likaså rwd cossies, 200 blocket sitter i alla 4wd och är kraftigare men i princip samma om ja förståt allt rätt!

_________________
Alexander Löhr Riise


Ford Escort Rs TURBO s2-87
Citera
Richard Nilsson
Ljungby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Motorn finns å köpa här för en smärre förmögenhet
http://www.connaughtengines.co.uk/warprice.html

_________________
//Richard Nilsson
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Warrior började göra 16v toppar till pintomotorn före YB-motorn(sierra cosworth)kom, så den är en helt egen design(men gammal och jag tror inte dom tillverkas längre).

Millington diamond är det som gäller i Escorterna nu för tiden. Millington-motorerna började som en kraftigt modifierad version av YB-toppen men har nu utvecklats. Så många delar är nu specialgjorda att man nästan kan säga att det är en egen design. Millington köper in topplocks-ämnen från Cosorth och modifierar(NC-fräser)dom till sin egen specefication. Dom har också ett eget block som gör att man kan borra/stroka det mer än en YB-motor, upp till 2,6 liter. Colin McRae har en MK2-Escort som leksak med en Millingtonsnurra i. Den är på 2,5 liter och ger 335 hk vid 7750, och det utan turbo ! Allt enligt ClassicFord Magazine.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Richard Nilsson skrev:
Motorn finns å köpa här för en smärre förmögenhet

Dom kan tydligen visst köpas fortfarande...lång näsa åt Johan!

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Richard Nilsson skrev:
Motorn finns å köpa här för en smärre förmögenhet
http://www.connaughtengines.co.uk/warprice.html



Är ju mappat och klart och bara att köra.
Inte så dyrt egentligen.

ingår torrsump också?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Richard Nilsson
Ljungby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tror att torrsump ingår.
Med allt jobb och delar så är det nog inte så farligt.
245hk ur en 2,0 sugmotor är ju inte helt illa : )
Vore fint med en sån spis i en Escort MK 1

_________________
//Richard Nilsson
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Vilket ljud! Vilken otroligt läcker MK2 också! Godis!

_________________
Mattias Widar
Citera
challe
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 31



Bra Video och Fränt Ljud !

Challe /

_________________
Danne Nord
http://nordstars.se
http://www.race68.com
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



ojojoj, va skönt ljud!!!
Nu blev man inspirerad! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 309



205 block som sitter i Cosworth är fetare gjutna än 205 block som sitter i vanliga Sierra och Scorpio. YB och Pinto har samma geometri, borrning, slag mm. 200 blocket kom under 1990 i 4x4 Sierra Cosworth och är starkare än 205 men inte så magiskt mycket starkare att det håller för allt som det kan påstås och att 205 blocket är som att åka runt med en kristallvas under huven.
RS500 Cosworth hade specialgjutna block som bara satt i de 500 stycken som tillverkades.
Sen finns det ett 200 motorsport block, tyngre (mer kött) än ett standard trots att fästen till servo pump mm saknas, har mindre frostpluggar också.

Cosworth har även bättre vev, stakar, större svänghjul och koppling än vanlig pinto.

Det fanns ett kit att köpa till Cosworth YB motorn som gav ca 2,4 liter, stål axel med längre slag och stålstakar ingick, man körde vidare med samma kolvar. Detta gav ju en kortare stake och ingen motor man kunde varva nåt vidare med trots stålet, men oj oj oj vilket vrid!

Poppis är att använda i YB vev och stakar när man trimmar pnto spis.

Kolla in ormen och hans Cortina med sugkoverterad YB motor här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12815&highlight= Den motorn är en riktig going!

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Bertil Hedlund, Cortinist...då borde ju din eventuella son bli Cortison eller...? (förlåt )

Hade för mig att ju kortslagigare en motor är, desto varvvilligare är den?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 309



Megablade skrev:
Bertil Hedlund, Cortinist...då borde ju din eventuella son bli Cortison eller...? (förlåt )

Hade för mig att ju kortslagigare en motor är, desto varvvilligare är den?


He he, det hade det kunnat bli, men jag har ingen son. Vad jag vet.

Kortslagig? Menar du storkubiksatsen till YB? Det är ju längre slag på veven, samma kolv och kortare stake = långslagigare. Staken är egentligen 5 cm för kort i den satsen för att det ska vara optimalt.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Hittade en till frodig Escort med warriorsnurra. thumbs up
Det ser allt ut att gå lite på guds försyn ibland...
http://www.youtube.com/watch?v=d01VBR5nKPw

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Bilder o videos
Engelska/Irländska rallyn.(Uppdaterad 09-10-12).
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7366 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande