Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsar: Överdimensionerat?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6008 totalt)
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Bromsar: Överdimensionerat?

Fram 342x34 skivor med 4 kolvs monoblock ok
Bak 299x24 skivor med 4 kolvs monoblock ok

Känns som man åker in i en vägg när man bromsar


















_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Huga!!!
Det va ju lite porrigt faktiskt thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Att du känner att du åker "i en vägg när du bromsar" har jag svårt att tro...faktum är att dom flesta orginalbromsar har tillräckligt med bromskraft för att låsa hjulen, i alla fall en gång...så att dessa skulle få dig att "träffa en vägg" är lite av en överdrift, eller vad tycker du?

På tal om överdimensionering, vi ska ha Brembo 993TT bromsar fram och 930 bromsar bak i vår 1000kg tung projektbil, och ingen anser att det är speciellt överdimensionerat...allt beror på användningsområde. För gatåkning så är det antagligen överdimensionerat....för bana antagligen inte.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Höll på att säga att: "För mycket bromsar kan man väl aldrig få?" men sen bet jag mig i läppen och kom på att det kan man ju visst.
Stora bromsar = tunga bromsar.

Fast det var väldigt läckert och säkert effektivt på den SLK:n. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Jag skulle personligen välja minsta bromsar som uppfyller termiska krav för vald tillämpning. Mycket ofjädrad vikt är sista man vill släpa runt.

Nu vill han kanske åka bana, vad vet jag...

Bifogar en bild på våra nyrenoverade bakok. Orginaloken syns bakom och väger faktiskt mer, hör och häpna (är gjorda i gjutjärn):


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
beepbeep skrev:
Att du känner att du åker "i en vägg när du bromsar" har jag svårt att tro...faktum är att dom flesta orginalbromsar har tillräckligt med bromskraft för att låsa hjulen, i alla fall en gång...så att dessa skulle få dig att "träffa en vägg" är lite av en överdrift, eller vad tycker du?

På tal om överdimensionering, vi ska ha Brembo 993TT bromsar fram och 930 bromsar bak i vår 1000kg tung projektbil, och ingen anser att det är speciellt överdimensionerat...allt beror på användningsområde. För gatåkning så är det antagligen överdimensionerat....för bana antagligen inte.



Klart man inte åker in i en vägg när man bromsar
men bromsarna är helt klart effektivare än original som annars är rätt bra på SLK:n.

Som du ser på bilden är bilen en ren gatubil skulle aldrig få för mig att ta ut bilen på banan speciellt inte med TUNGA Carlsson fälgar förhoppningsvis så skall det även bli lite banköring under nästa år skall bara trimma bilen och förmodligen lätta den en aning

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Höll på att säga att: "För mycket bromsar kan man väl aldrig få?" men sen bet jag mig i läppen och kom på att det kan man ju visst.
Stora bromsar = tunga bromsar.

Fast det var väldigt läckert och säkert effektivt på den SLK:n. thumbs up



Visst väger dem en hel del hehehe... Speciellt 342x34 skivorna

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Efter att ha åkt långlopp med BMW original 325 skivor och klossar utan några problem så känns det som duktigt overkill..., men visst är det snyggt! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Då räcker förmodligen 262 mm ventilerade/slitsade Hondaskivor med 4-kolvs 240 ok fram och E30 solida skivor med 1 kolvs Scorpiook bak på Rekorden. Frambromsarna blir tyvärr tyngre pga större ok och skivor i gjutjärn, men bak kan det nog bli lättare. Originaltrummorna vägde ganska mycket.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Nja det där köper jag inte.

Men först: visst ser det ballt ut

Men att du fått bättre bromskraft ifrågasätter jag starkt. Det är som såhär: du kan aldrig få bättre bromskraft än vad dina däck kan skapa friktion mot underlaget resp sitta fast runt fälgen (fast jag skulle vilja se den som får sina däck att glida runt fälgen vid inbromsning ).

Alltså, om du därimot upplever att bilen helt enkelt dyker mera med nosen när du bromsar, och därigenom får intrycket av att stanna snabbare så beror det på att du förändrat bromsfördelningen mellan fram och bakaxel till mera bromskraft på framhjulen.

och med ABS i farten så är det ABS systemet som kommer att sätta begränsning...

Det du därimot har vunnit med att byta från supertunga orginal ok till lätta 4-kolvs monoblock ok är bättre värme tålighet och åter bättre värme tålighet. Vidare så är dessa ok troligen mera stabila så att du kan få (observera KAN FÅ) en bättre känlsa i pedalen. Antar att du inte bara bytt till stålspunna teflonslangar, utan att du även hält i lite vettigare bromsvätska t.ex. Castrol SRF.

Men som andra redan skrivet: troligen overkill. Btw. se till att hålen i porsche skivorna inte blir igensatta, dom fungerar bara när dom är rena (hålen alltså).

Btw. Jag kör själv med Porsche bromsok, men jag valde att inte ta det värsta som finns tillgängligt eftersom det inte ger mer än vad det jag nu har ger. Det jag var på jakt efter var värmekapaciteten, inte något annat plus iofs att mina ok är svarta och anonyma (ingen som märkt att jag bytt ).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



dubbelpost

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Är man helt oinvigd så kan alla svar se ut som avundsjuka.

Låt mig säga så här: till o med mina gamla 911 SC -79 ok med kassa tätningar fram dög till att låsa 215 breda fram, 235 bak i valfri fart från 20-240km/h.

Du har i likhet med Bamsefar vunnit i värmetålighet och eventuellt ökat på roterande vikt, oken får det lite svettigt med stora skivor och tunga Carlsson fälgar men vill man vara fin så får man lida pin helt klart!.


Snygg SLK btw!.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Totalt offtopic.... men borde inte bromsarna heta Stop-it istället för Mov-it

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Fredrik - SLC skrev:
Totalt offtopic.... men borde inte bromsarna heta Stop-it istället för Mov-it



_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:
Totalt offtopic.... men borde inte bromsarna heta Stop-it istället för Mov-it



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



OT-varning:

Som förbrukare av flera motorrelaterade forum på nätet kan jag inte låta bli att roas en smula av attityden hos de som svarat här jämfört med hur det skulle se ut på zandlådan Zatzy.....

Här möts dessa läckra bilder och vidunder till bromsar med en viss för att inte säga stor portion skeptisism ("Ej optimal bromsutrustning för applikationen"). Det handlar inte om avundsjuka, dom flesta här är bara helt inriktade på att prestera optimalt med tillgänglig utrustning och allt skall lira tillsammans - attityden som tillsammans med en glimt i ögat gör rejsa.nu till en läsvärd tillställning.

På Zatzy blir nog reaktionen en annan (snälla Pelle, posta samma sak där!). Allt från 14åriga mopedister till 45 åriga föredettingar som försöker nå idolstatus bland vår motorburna ungdom dreglar tills dom får vätskebrist. Hallelujaropen skallar tills spoilerpaketen trillar av. Finland hinner vinna melodifestivalen innan någon funderar över bromskraft och kraftfördelning mellan för och akter.

Själv gläds jag mest åt Pelle som antagligen känner sig lite extra glad varje gång han stannar vid rödljuset, oavsett om det är finbroms eller jämfotahopp på mittpedalen. Ej heller kan jag låta bli att tycka att dessa tingestar skulle passa bra på min egen bil, en S4 som genom svaga gener lider av klena bromsar även för inspirerad gatkörning.

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Vi e trevliga här

Fast tror att det har stor del i Magnus påfund med att ingen får vara "anonym" och att dom flesta av oss faktiskt finns och verkar på diverse olika racerbanor (iofs i olika varianter och roller men ändock) istället för att bara tycka till och aldrig göra något.

thumbs up till er alla och framförallt Magnus.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

kid skrev:
Du har i likhet med Bamsefar vunnit i värmetålighet och eventuellt ökat på roterande vikt, oken får det lite svettigt med stora skivor och tunga Carlsson fälgar men vill man vara fin så får man lida pin helt klart!.


Bara ett litet pytteklargörande från min enögda sida: Jag använder inte Porsche bromsskivor, utan enbart ett par svarta 996 Carrera monoblock ok monterade runt ett par M3 E46 framskivor (jag har en BMW 330xi, därav det fullt logiska valet av bromsskiva). I Bamses fall så väger skivorna markant mindre (ca 40% besparing om jag minns rätt) och bromsoken är även de markant lättare än orginal enkolvsok (nästan 50% om minnet återigen är med mig).

Så i Bamses fall så har jag uppnått, i kombinationen med OZ Superlegger, en markant mindre massan som är ute å studsar vilket givetvis är gynsamt ur flera synvinklar

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Bromsar: Överdimensionerat?

Bamsefar är rätt ute. Inte tyngre-mer bromsar än nödvändigt. Inte tyngre å mer hjul heller. Vill man få hög STOPPKRAFT gäller balansering av bilen så alla hjul utnyttjar gummiytan mot vägen med samma kg/cm2.
Vill man göra EN stor inbromsning från 300-0, (GT-bilar) gäller massiva ev, tjocka järnskivor. Vill man gör många täta korta bromsningar (bana) gäller ventilerat med precis så myket massa att dom bara inte blir överhettade.
Vad gäller oken. Padytan har ingenting med bromskraften att göra.
Det är en slitagefråga. Antalet kolvar har heller ingenting med bromskraft att göra. Kolvantalet rör caliperkonstruktionen på så vis att caliperflex hålls på plats, samt att padytan belastas jämnt.
Gjutjärn är bra vad gäller flex, pedalkänsla och funktion, men för tungt. Aluminium har en flexmodul av 10 medan stål har 30. En viss skillnad.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Svarar lite för mina teorier om bromsars max"effekt"
(som vanligt så vill jag påpeka att jag kan vara fel ute åt helsike o svammla men det är naturligt för mig)

Styrs bromsarnas förmåga av däckens prestanda? Njä till "viss" del iofs..
Har man så bra bromsar som gå att få när man lyckats låsa däcken för då är det ju däckens fel att det inge gick att bromsa hårdare? Nej?

Det handlar om att kunna bränna så mycket rörelseenergi till värme utan att låsa bromsarna och:
Större ok= större belägg = mer värmeskapande yta
Större skivor=större värmeförande yta=längre tid innan det blir för varmt för beläggens funktion

Beläggens uppbyggnad är givetvis också påverkande med friktion o värmetålighet..

Tillbaka till max bromsprestande medelst däcklåsning..
Kan man låsa däcken på en ford fiesta 1.1l med orginal bromsar?
JA!
Är dom bromsarna optimala för bromsprestanda oavsett däcksval?
Nej?

Låsning av hjulen är bara att man trycker kolvarna->beläggen tillräckligt hårt mot skivan men det är ju inte = bästa inbromsning

Med större belägg så inbillar jag mig att jag kan med lägre pedaltryck/kolvtryck/anläggningstryck få samma värmebildning i form av förlorad rörelse energi utan att trycka beläggen så hårt på skivan så att den låses..

Däcken styr iofs vad jag tror det maximala anläggningstrycket innan hjulet låses och där kan vi påverka bromsprestandan i att det går trycka lite hårdare på pedalen och också utveckla mer värma i form av mer friktion..

eller svammlar jag

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Eric Josefsson skrev:

Tillbaka till max bromsprestande medelst däcklåsning..

Låsning av hjulen är bara att man trycker kolvarna->beläggen tillräckligt hårt mot skivan men det är ju inte = bästa inbromsning

Med större belägg så inbillar jag mig att jag kan med lägre pedaltryck/kolvtryck/anläggningstryck få samma värmebildning i form av förlorad rörelse energi utan att trycka beläggen så hårt på skivan så att den låses..

Däcken styr iofs vad jag tror det maximala anläggningstrycket innan hjulet låses och där kan vi påverka bromsprestandan i att det går trycka lite hårdare på pedalen och också utveckla mer värma i form av mer friktion..

eller svammlar jag


Det gäller att bränna rörelse energi, rätt. Det bildas så mycket värme som motsvarar uppbromsningen.

Vi kan ha olika pedaltryck, men pedaltryck har inget med själva stoppkraften att göra. Den stoppkraft som begränsas av balansen i bilen kan inte överträffas med andra bromsar. Däremot kan olika bromsar fungera så att de untnyttjar den potentialen i mer eller mindre hög grad.

Racing däck (inte alla) ger faktiskt bäst friktion vid låsning till skillnad mot gatdäck. Men, man får flator.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsar: Överdimensionerat?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande