Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6008 totalt) |
Bromsar: Överdimensionerat?
Fram 342x34 skivor med 4 kolvs monoblock ok Bak 299x24 skivor med 4 kolvs monoblock ok Känns som man åker in i en vägg när man bromsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Att du känner att du åker "i en vägg när du bromsar" har jag svårt att tro...faktum är att dom flesta orginalbromsar har tillräckligt med bromskraft för att låsa hjulen, i alla fall en gång...så att dessa skulle få dig att "träffa en vägg" är lite av en överdrift, eller vad tycker du?
På tal om överdimensionering, vi ska ha Brembo 993TT bromsar fram och 930 bromsar bak i vår 1000kg tung projektbil, och ingen anser att det är speciellt överdimensionerat...allt beror på användningsområde. För gatåkning så är det antagligen överdimensionerat....för bana antagligen inte. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Höll på att säga att: "För mycket bromsar kan man väl aldrig få?" men sen bet jag mig i läppen och kom på att det kan man ju visst.
Stora bromsar = tunga bromsar. Fast det var väldigt läckert och säkert effektivt på den SLK:n. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Jag skulle personligen välja minsta bromsar som uppfyller termiska krav för vald tillämpning. Mycket ofjädrad vikt är sista man vill släpa runt.
Nu vill han kanske åka bana, vad vet jag... Bifogar en bild på våra nyrenoverade bakok. Orginaloken syns bakom och väger faktiskt mer, hör och häpna (är gjorda i gjutjärn): ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Klart man inte åker in i en vägg när man bromsar ![]() men bromsarna är helt klart effektivare än original som annars är rätt bra på SLK:n. Som du ser på bilden är bilen en ren gatubil skulle aldrig få för mig att ta ut bilen på banan speciellt inte med TUNGA Carlsson fälgar förhoppningsvis så skall det även bli lite banköring under nästa år skall bara trimma bilen och förmodligen lätta den en aning ![]() |
||
Visst väger dem en hel del hehehe... Speciellt 342x34 skivorna ![]() |
||
Då räcker förmodligen 262 mm ventilerade/slitsade Hondaskivor med 4-kolvs 240 ok fram och E30 solida skivor med 1 kolvs Scorpiook bak på Rekorden. Frambromsarna blir tyvärr tyngre pga större ok och skivor i gjutjärn, men bak kan det nog bli lättare. Originaltrummorna vägde ganska mycket.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Nja det där köper jag inte.
Men först: visst ser det ballt ut ![]() ![]() ![]() Men att du fått bättre bromskraft ifrågasätter jag starkt. Det är som såhär: du kan aldrig få bättre bromskraft än vad dina däck kan skapa friktion mot underlaget resp sitta fast runt fälgen (fast jag skulle vilja se den som får sina däck att glida runt fälgen vid inbromsning ![]() Alltså, om du därimot upplever att bilen helt enkelt dyker mera med nosen när du bromsar, och därigenom får intrycket av att stanna snabbare så beror det på att du förändrat bromsfördelningen mellan fram och bakaxel till mera bromskraft på framhjulen. och med ABS i farten så är det ABS systemet som kommer att sätta begränsning... Det du därimot har vunnit med att byta från supertunga orginal ok till lätta 4-kolvs monoblock ok är bättre värme tålighet och åter bättre värme tålighet. Vidare så är dessa ok troligen mera stabila så att du kan få (observera KAN FÅ) en bättre känlsa i pedalen. Antar att du inte bara bytt till stålspunna teflonslangar, utan att du även hält i lite vettigare bromsvätska t.ex. Castrol SRF. Men som andra redan skrivet: troligen overkill. Btw. se till att hålen i porsche skivorna inte blir igensatta, dom fungerar bara när dom är rena (hålen alltså). Btw. Jag kör själv med Porsche bromsok, men jag valde att inte ta det värsta som finns tillgängligt eftersom det inte ger mer än vad det jag nu har ger. Det jag var på jakt efter var värmekapaciteten, inte något annat plus iofs att mina ok är svarta och anonyma (ingen som märkt att jag bytt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Är man helt oinvigd så kan alla svar se ut som avundsjuka.
Låt mig säga så här: till o med mina gamla 911 SC -79 ok med kassa tätningar fram dög till att låsa 215 breda fram, 235 bak i valfri fart från 20-240km/h. Du har i likhet med Bamsefar vunnit i värmetålighet och eventuellt ökat på roterande vikt, oken får det lite svettigt med stora skivor och tunga Carlsson fälgar men vill man vara fin så får man lida pin helt klart!. Snygg SLK btw!. _________________ Kör cheva numer. |
||
|
||
![]() |
||
OT-varning:
Som förbrukare av flera motorrelaterade forum på nätet kan jag inte låta bli att roas en smula av attityden hos de som svarat här jämfört med hur det skulle se ut på zandlådan Zatzy..... ![]() Här möts dessa läckra bilder och vidunder till bromsar med en viss för att inte säga stor portion skeptisism ("Ej optimal bromsutrustning för applikationen"). Det handlar inte om avundsjuka, dom flesta här är bara helt inriktade på att prestera optimalt med tillgänglig utrustning och allt skall lira tillsammans - attityden som tillsammans med en glimt i ögat gör rejsa.nu till en läsvärd tillställning. På Zatzy blir nog reaktionen en annan (snälla Pelle, posta samma sak där!). Allt från 14åriga mopedister till 45 åriga föredettingar som försöker nå idolstatus bland vår motorburna ungdom dreglar tills dom får vätskebrist. Hallelujaropen skallar tills spoilerpaketen trillar av. Finland hinner vinna melodifestivalen innan någon funderar över bromskraft och kraftfördelning mellan för och akter. Själv gläds jag mest åt Pelle som antagligen känner sig lite extra glad varje gång han stannar vid rödljuset, oavsett om det är finbroms eller jämfotahopp på mittpedalen. Ej heller kan jag låta bli att tycka att dessa tingestar skulle passa bra på min egen bil, en S4 som genom svaga gener lider av klena bromsar även för inspirerad gatkörning. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||
Vi e trevliga här
![]() Fast tror att det har stor del i Magnus påfund med att ingen får vara "anonym" och att dom flesta av oss faktiskt finns och verkar på diverse olika racerbanor (iofs i olika varianter och roller men ändock) istället för att bara tycka till och aldrig göra något. Så ![]() |
||
Bara ett litet pytteklargörande från min enögda ![]() Så i Bamses fall så har jag uppnått, i kombinationen med OZ Superlegger, en markant mindre massan som är ute å studsar ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Re: Bromsar: Överdimensionerat?
Bamsefar är rätt ute. Inte tyngre-mer bromsar än nödvändigt. Inte tyngre å mer hjul heller. Vill man få hög STOPPKRAFT gäller balansering av bilen så alla hjul utnyttjar gummiytan mot vägen med samma kg/cm2. Vill man göra EN stor inbromsning från 300-0, (GT-bilar) gäller massiva ev, tjocka järnskivor. Vill man gör många täta korta bromsningar (bana) gäller ventilerat med precis så myket massa att dom bara inte blir överhettade. Vad gäller oken. Padytan har ingenting med bromskraften att göra. Det är en slitagefråga. Antalet kolvar har heller ingenting med bromskraft att göra. Kolvantalet rör caliperkonstruktionen på så vis att caliperflex hålls på plats, samt att padytan belastas jämnt. Gjutjärn är bra vad gäller flex, pedalkänsla och funktion, men för tungt. Aluminium har en flexmodul av 10 medan stål har 30. En viss skillnad. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Svarar lite för mina teorier om bromsars max"effekt"
(som vanligt så vill jag påpeka att jag kan vara fel ute åt helsike o svammla men det är naturligt för mig) Styrs bromsarnas förmåga av däckens prestanda? Njä till "viss" del iofs.. Har man så bra bromsar som gå att få när man lyckats låsa däcken för då är det ju däckens fel att det inge gick att bromsa hårdare? Nej? Det handlar om att kunna bränna så mycket rörelseenergi till värme utan att låsa bromsarna och: Större ok= större belägg = mer värmeskapande yta Större skivor=större värmeförande yta=längre tid innan det blir för varmt för beläggens funktion Beläggens uppbyggnad är givetvis också påverkande med friktion o värmetålighet.. Tillbaka till max bromsprestande medelst däcklåsning.. Kan man låsa däcken på en ford fiesta 1.1l med orginal bromsar? JA! Är dom bromsarna optimala för bromsprestanda oavsett däcksval? Nej? Låsning av hjulen är bara att man trycker kolvarna->beläggen tillräckligt hårt mot skivan men det är ju inte = bästa inbromsning Med större belägg så inbillar jag mig att jag kan med lägre pedaltryck/kolvtryck/anläggningstryck få samma värmebildning i form av förlorad rörelse energi utan att trycka beläggen så hårt på skivan så att den låses.. Däcken styr iofs vad jag tror det maximala anläggningstrycket innan hjulet låses och där kan vi påverka bromsprestandan i att det går trycka lite hårdare på pedalen och också utveckla mer värma i form av mer friktion.. eller svammlar jag ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Det gäller att bränna rörelse energi, rätt. Det bildas så mycket värme som motsvarar uppbromsningen. Vi kan ha olika pedaltryck, men pedaltryck har inget med själva stoppkraften att göra. Den stoppkraft som begränsas av balansen i bilen kan inte överträffas med andra bromsar. Däremot kan olika bromsar fungera så att de untnyttjar den potentialen i mer eller mindre hög grad. Racing däck (inte alla) ger faktiskt bäst friktion vid låsning till skillnad mot gatdäck. Men, man får flator. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6008 totalt) |