| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad ska jag har för olja i min racemotor?
|
5 besök senaste veckan (7376 totalt) |
|
Pytsa i en just olja, behöver inte vara en västing.
Åk 10mil med pungen under gaspedalen, ingen segdraging låt maskin gå lätt. Men se förfa... till att maskinen inte går snålt för det blir DYRT. Byt olja till den riktiga och byt filter också. Åk nu till en rullande landsväg eller till någon med bredbandslanda och se till att få fuggarna bestyckade och tändingen opptimerad. om den som gör jobbet med bestycking och tänding kan sitt jobb kommer bilen gå bra sen. Nu är det dax för fullfart spar tid. ps de fösta milen kommer du vara helnojig
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Bilen kommer att grovinställas och sedan köras in, antagligen på landsvägen.
Sen blir det optimering i bänk och inställning av fuggar tändning mm. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Jag har en dunk Castrol TWS över som du kan få billigt. Passar nog bra till din dräparpuffra.
http://www.castrol.com/castrol/multi |
||
4-liter lr? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jupp, 4L per dunk. Kommer inte ihåg hur mycket jag har kvar. Ska kolla... |
||
Motul 300V finns i 6 olika typer med olika användningsområden. Från '300V High RPM 0W20' till '300V Le Mans 20W60'. Till min BDG rekomenderades en 300V Competition 15W50 eftersom den inte är (i sammanhanget) speciellt extrem varken vad gäller spel, varvtal eller användingsområde. -Jag gissade att din motor var en liknande 'std' race motor som den jag har... 300V oljan lämpar sig inte får dagligt bruk pga att den saknar vissa ingridienser som en std olja har dessutom bör den bytas varje år oavsett om man kört lite (lämpligen på hösten innan man ställer in). Den saknar också andra beståndsdelar (som jag inte har en aning om vad dom heter) som hämmar oljeförbrukningen, dvs håll koll på nivån för det är en viss förbrukning. Tror man kan köpa den hos www.kgtrimmning.com _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
|
Motulen köper man billigt och snabbt av http://www.quattro.se/ en bra olja som
håller samma oljetryck under 8 tim, det sägs att den ska hålla samma viskositet under ett långlopp vilket ska vara något nytt ifrån Motul. _________________ Niklas Lövgren |
||
|
Jag köpte Statoil Raceways 25W-50 olja. Har inte hällt i den än.. men jag hoppas den kommer funka bra. Jag kör ju inte på vintern med bilen.. så att den är 25W borde väl inte göra så mycket.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Eftersom att min bil ska gå 80% väg och 20% bana så får det nog bli en bra olja, typ castrol tws, med täta oljebyten!
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
castrol är bra på att röra till det tycker jag
Verkar finnas 3st oljor i samma intervall Castrol EDGE Sport 10W-60 Castrol Formula RS 10W-60 Castrol TWS Motorsport 10W-60 En VILD GISSING är att EDGE oljan är den nyaste. Tekniskadatan är EDGE och RS är lika och TWS skiljer lite. om jag fattar rätt så lever TWS pga att den är inspesad på vissa högprestanda BMW modeller. och sen ersattsen den av RS:en som nu verkar vara ersatt av EDGE. Förvirringen är total
_________________ Johan Sjölinder |
||
NEJ, NEJ, NEJ!!! Det var ju nu det började bli intressant; TVÅ som vet vad dom pratar om.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad ska jag har för olja i min racemotor?
|
5 besök senaste veckan (7376 totalt) |