Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Leverans idag från Ground control.
1738 besök totalt
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719


Trådstartare
Leverans idag från Ground control.

Äntligen har jag fått mina prylar. Krängarna kommer i morgon.
Nu ska de på bilen snarast.

_________________


Jan Nagy
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens



Fast det var en grymme leveranstid du åkte på...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597




_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



snygga prylar!!!

Lite frågor:
Vad ska det sitta på för bil?
Vad kostade frakten? och hur lång leveranstid?

Har kollat lite på deras Camber-plattor, men det blir förmodligen nåt "hemma-pull" för min del...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768



Hög "vill ha faktor" på grejorna, hoppas att de funkar lika bra som de ser ut! thumbs up
Tillverkar de dämparna själva?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719


Trådstartare
Camberplattorna finns i 2 varianter. Race och Street. Normalt så är
levtiden ca. 2 veckor med USPS ( posten i USA ). I mitt fall så ville
jag ha dubbelt justerbara dämpare fram och bak och de har varit
restnot. hos Koni som tillverkar dämparna efter GC spec.
Pylarna ska sitta på min M3 E46 SMG II. I morgon kommer krängarna
som är justerbara fram och bak samt nya bussningar till framvagnen.

_________________


Jan Nagy
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Jan Nagy skrev:
I mitt fall så ville jag ha dubbelt justerbara dämpare fram och bak och de har varit restnot. hos Koni som tillverkar dämparna efter GC spec.


Jan,

Jag tror mig se returdämpningens justerratt på bakdämparna (det är de utan fjädrar runt sig om någon undrar) - men vart sitter resten fram resp bak ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719


Trådstartare
returen ställs med en ratt i toppen av dämparen. kompressionen justeras
undertill på främre dämparna och nere på sidan på de bakre.

_________________


Jan Nagy
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1683

Namndispens
Namndispens

Det ser vackert ut thumbs up Har ground control någon katalog på webben?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

blixten skrev:
Det ser vackert ut thumbs up Har ground control någon katalog på webben?

/Johan


http://www.ground-control.com/

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ser verkligen läckert ut thumbs up

En sak som slog mig var hur mycket längre bakdämparna är än framdämparna. Har aldrig tänkt på det förr ang fjädringsväg. Är det vanligt att bilar har ganska mycket olika lång fjädringsväg fram/bak? Är det alltid bak det är längre?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Jan Nagy skrev:
returen ställs med en ratt i toppen av dämparen. kompressionen justeras undertill på främre dämparna och nere på sidan på de bakre.


Mmmm... Okej, jag skyller på att jag är van vid mina dämpare (returen nere, och kompression*2 vid expansionskärlen)

Janne,

Du får säga till om du behöver hjälp å montera eller så - jag har i alla fall skadat mig så jag är tvingad att hålla mig på backen ett par dagar

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:
En sak som slog mig var hur mycket längre bakdämparna är än framdämparna. Har aldrig tänkt på det förr ang fjädringsväg. Är det vanligt att bilar har ganska mycket olika lång fjädringsväg fram/bak? Är det alltid bak det är längre?






Men fjädrarna är lika långa - det är bara infästningarna till dämparna som är olika och påverkar

Eller vad tänker du på ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Bamsefar skrev:
Pär Hylander skrev:
En sak som slog mig var hur mycket längre bakdämparna är än framdämparna. Har aldrig tänkt på det förr ang fjädringsväg. Är det vanligt att bilar har ganska mycket olika lång fjädringsväg fram/bak? Är det alltid bak det är längre?






Men fjädrarna är lika långa - det är bara infästningarna till dämparna som är olika och påverkar

Eller vad tänker du på ???


Uhuummm, det börjar bli sent....

Men tittar man på dämparna (inte fjädrarna) så ser det onekligen ut som att bakdämparna har längre slaglängd. Både totallängden och längden kolvstång utanför cylindern ser ut att vara markant längre.

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Åberg
Örebro
Här sen Dec 2002
Inlägg: 27



Droooooool!!!! Läckra grejer... :woot:

Jag har snickrat ihop ställbara (stumma) fjäderbenslagringar till min e30, om det är nån som vill ha ritningar (autocad) är det bara att maila...
De är "nästan" kopior på GC och man måste nog ha tillgång till en bra fräs/cnc-maskin...

_________________
///Anders Åberg
BMWCS/SC
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:
Uhuummm, det börjar bli sent....


Sant, så sant...

Pär Hylander skrev:
Men tittar man på dämparna (inte fjädrarna) så ser det onekligen ut som att bakdämparna har längre slaglängd. Både totallängden och längden kolvstång utanför cylindern ser ut att vara markant längre.


Korrekt.

Men sedan har vi det där med beteendet på dämparna. I BMWs fall, på 3-serien (E46, Janne har iofs en M3a och jag en 330xi - men de påminner starkt om varandra trots olika bakaxlar och lite annat småplock ) så har man valt en sådan konstruktion när det gäller den nedre infästningspunkten. Fram sitter nedre punkten precis ovanför absolut centrumpunkt (axeln) och bak sitter fästet något lägre och bakom själva drivaxeln.

Men Janne kan säker mäta upp sina dämpares avstång - jag kan inte, jag har ju mina monterade

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Bamsefar skrev:
Pär Hylander skrev:
Uhuummm, det börjar bli sent....


Sant, så sant...

Fram sitter nedre punkten precis ovanför absolut centrumpunkt (axeln) och bak sitter fästet något lägre och bakom själva drivaxeln.



Det ÄR sent.... utväxligsförhållandet behöver inte vara lika fram och bak Hade ju ett långt telesamtal med rejsingkompis om bla just detta tidigare idag, hur kan jag då glömma det nu...

Nattinatti!

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

De gör fina camberplates thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Leverans idag från Ground control.
1738 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande