Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (16106 totalt) |
Fyrhjulsdrift: Haldex eller Torsen eller...?
Polaren ska handla fyrhjulsdriven åkasnabbtbil. Han har kikat på en Audi, men enligt försäljaren ska det vara en Torsen-diff på de kärrorna. Men kan detta verkligen vara riktigt? Jag trodde Haldex hade tagit över i VW-lägret? Enligt vissa källor ska Haldex vara för "hemmafruar o mindre körbemedlade personer" o Torsen för tuffa supersäkra bilkörarkillar! ![]() Vilket är bäst egentligen? och vad har Audi egentligen för fyrhjulsdrift på sina bilar? |
||||
omchippad Haldex (ACE Competition)?
|
||||
Re: Fyrhjulsdrift: Haldex eller Torsen eller...?
Beror väl på hur Haldexen är inställd ![]() Hansen lär ha varit inblandad i utprovandet av kopplingen....provbänken har varit hans rallycross Citroen ![]() 990326 Press Release March 26, 1999 Report from Haldex AB's Annual General Shareholders' Meeting March 25, 1999 Kenneth Hansen - Rally Cross - Haldex AWD system The Annual Meeting started with a short film showing rally cross races with Kenneth Hansen, who afterwards answered questions from Andreas odén, TV4 Sport, about rally cross and the Haldex AWD system. - "With the Haldex system I get a much more stable driving and I can easier go into the curves. These are advantages that might give victory", summarized Kenneth. Kenneth Hansen is a manifold European and Swedish champion of rally cross with Citroen cars, which have more than 500 horsepower under the hood and equipped with Haldex AWD coupling. This last year, the car was equipped with a serial standard coupling from Haldex, which well withstands the tough driving conditions and the strong forces! _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Re: Fyrhjulsdrift: Haldex eller Torsen eller...?
Någon mer VAG-kunnig får gärna rätta mig om jag har fel men vad jag vet så är det så här: Audi A3 och TT kör med Haldex medan A4, A6, A8 och Q7 kör med någon slags torsen-lösning. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Re: Fyrhjulsdrift: Haldex eller Torsen eller...?
Har för mig att det är Haldex på de tvärställda maskinerna o Torsen på de längsmonterade men bara nånting jag fått för mig :/ _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Precis som Gustav skrev men jag tror att dom allra senaste modellerna av A4 A6 även fått Haldex ?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kolla Audi hemsida. Verkar som alla A4 o A6 har Torsen. Men det förvånar mig, eftersom Haldex är så lovprisat. Kan det vara så att Torsen är mer rolig att köra? |
||||
Finns än så länge bara till första generationen, så om man t.ex. vill köra senaste A3 Sportback så får man snällt vänta. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Haldex - Torsen
Audi - VW personbilar Motor på tvären = Haldex, framhjulsdriven tills haldexkopplingen bestämmer hur mycket bakhjulen skall kopplas in. Elektroniken kan i vissa fall chippas för att ändra karaktär. Motor på längsled = Torsen, konstant fyrhjulsdriven med fördelning (fram-bak) från 75-25% till 25-75% vid gaspådrag. Vid motorbroms öppen diff. I USA har några byggt om diffen till ett fast läge. Nya RS4 har torsen med fast fördelning 60-40% vid gaspådrag. Mvh Perra _________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||||
Re: Haldex - Torsen
![]() _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||||
Jag blev lite "lurad" när jag köpte min A3 3,2 Quattro för två år sedan. Försäljaren sade, och det stod i broschyren, att det var konstant fyrhjulsdrift(Quattro). När jag hade haft bilen nån månad läste jag ett test att det var Haldex. Nu funkar den väldigt bra och bilen känns fyrhjulsdriven, har aldrig fått framhjulen att spinna. Testade också att sladda lite i snön på en parkering och den uppförde sig nästan precis som min tidigare Subaru STI, som har konstant 50/50 fördelning.
_________________ Lasse Alfons |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re: Fyrhjulsdrift: Haldex eller Torsen eller...?
Både Torsen och Haldex är för hemmafruar! En riktig man kör antingen med "Fergusson Formula" Eller stumt. |
||||
|
||||
|
||||
Haldex er ikke skikkelig 4x4 se link
http://hans-mah.home.online.no/video/haldex.wmv _________________ Geir Rogogjerd |
||||
Riktiga män luktar diesel och kör Fergusson ![]() Jodå, Ford och Jensen FF(FF ->Fergusson Formula) |
||||
Hej!
Jag kan väl säga att jag är ny på forumet också och detta är mitt första inlägg så såga mig inte för mycket så jag blir rädd och springer iväg ![]() Ford har en planetväxel differential i mellandiffen med viscokoppling mellan fram och bak axel. Denna lösning kallas ferguson på grund av att ferguson hittade på den i denna applikation(planetväxlar har funnits längre än dem gissar jag på) så de har väl något patent på denna lösning antar jag. Denna typ av diff fungerar i princip på samma sätt som en vanlig diff men ser anorlunda ut samt att berodende på radien mellan planethjul, ringhjul och solhjul så överförs olika moment till fram och bakaxeln. Det finns en tråd om det sedan tidigare här på rejsa och på fmcs forumet. Quaife har en ATB diff som passar istället för ferguson/visco diffen men då måste man ha deras drevsats tyvärr. Audi nyare bilar har som påtalat haldex eller torsen och de som har torsen har av många uppfatats som opålitliga i sitt uppförande på väg, både över och understyrt vid olika tillfällen. Haldex kan jag tyvär inte uttala mig om mer än att volvos inte fungerade så bra i början men skall enligt rykten vara bättre på nyare modeller men det vet jag inget om. På volvon skall man dock kunna sätta en signal antingen ständigt hög eller låg till växellådan så skall bakhjulsdriften alltid var inkopplad vilket den tydligen inte alltid är. Vi har ju även de äldsta audibilarna med drivlinan från Ur Quattron och 200 Quattron som också sitter i Audi 80 Quattro(den med 4 cylindrar har jag för mig). Den har en vanlig mellandiff som är låsbar och likaså bakdiffen. Denna variant vill man ha om man skall åka fort rakt fram. Man kan ju byta bakdiffen mot någon form av lamelldif men mellandiffen vet jag inte om det finns något alternativ. BMW:s ix serie har(hade? kanske annat nu) samma eller liknande system som de gamla fordarna. Hoppas det var någon användbar info. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||
Är New Holland o Lamborghini tillräckligt manligt? ![]() ![]() offtopic... ![]() Tackar för alla svar. Vi får se vad han handlar. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (16106 totalt) |