| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
RE540S, temperatur på slitbana resp fördelning?
|
1566 besök totalt |
|
RE540S, temperatur på slitbana resp fördelning?
Förutom att känna hur bilen beter sig när däcken blir överhettade så kan det vara bra att veta däckets gräns när det gäller slitytans temperatur. Finns det några siffror på det och hur dom ska vara fördelade på däcket för att utnyttja däcket till fullo? _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
|
Mina framdäck hade efter ca 15 varv på kinnekulle ca 67 grader vid insidan och linjärt fördelade till utsidan som hade ca 60 grader
bakdäcken hade ca 74 grader vid insidan och linjärt till 67 grader på utsidan. Är det normala temperaturer? Jag tyckte bilen började understyra ganska markat mot slutet.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
|
Jag är förvånad att du skriver i plural. På min lille bil skiljer det, på Kullen, 30°C mellan vänster- och höger-däck (70/40°C).
SemiOT: Hur fort kör du på Kullen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Understyrningen beror på att du inte fick upp riktig temp i framhjulen.
Sikta på över 70grader för att få bra bett i däcken. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
då går det bara så här...
http://213.113.209.7/dalbum/photo.ph _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Köra med en väldigt tjock passagerare om vi nu ska fortsätta med snabba och enkla svar.
|
||||||||
Ja, va' va' de' ja' sa'; köra av på INSIDAN.
Hade du åkt fortare hade du håll't dig på det svarta. va' lätt de' e' o' köra bil från depån.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Vad väger du, Fredrik? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Inte tillräckligt, tack o lov
|
||||||||
|
Spontant låter det som väldigt låga varmtryck för dom däcken. Men du kanske fått superinställningstips från Bisting som gäller era bilmodell?
om du siktar på ca 2kg varmt borde du oxå få lite högre temp. Iaf efter nga varv. |
||||||||
|
Jag håller med AL ang. trycket. Runt 2 varmt brukar det bli när det känns ok. Så lågt som 1.6 varmt har jag aldrig hamnat.
Mina RE540 har slitits väldigt jämnt och fint trots vekt chassi med taskig camberkoll.
Är helt klart nöjd med RE540. |
||||||||
|
Jag körde ett avkylningsvarv innan jag gick in i depån å mätte temperaturen direkt.. Spelar det någon roll? Hinner däcken svalna mycket? (tempen kanske är över 70 grader innan avkylningsvarvet?)
Trycken hittade jag på en hemsida som beskrev rek. tryck för 540S när man kör mittmotor.. 1.6-1.8 fram å 1.7-1.9 bak.. Men det kanske var för lite fram.... ? _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
|
åker med de däcken du har 215 fram 235 bak och har ca 1.9 bar varmt både fram och bak. 3 camber fram och 3.5 bak.
Hade inte med mig däck temp mätrare senast men min kallibrerade hand flata sa att vänster fram åtminstone var varmt så det räcker och höger fram var svårt att få tillräckligt varmt på kullen.
Dock var de ungefär lika varma rakt över och slitaget såg bra ut om sedan bakhjulen blir varma eller inte beror nog på hur mycket du satsar......jag brukar försöka utnytja att man får ut bakdelen en del i kvarnen och det därmed inte under stys så mycket om man åker och ger på och släpper lite på gasen. Har fått för mig att det går fortare men är styck vid däcken. Sedan är vi några som efter ett "gäng" varv fått för oss att speedstern behöver ett helt annat spårval på baksidan för snabba tider än "vanliga" biler. men det är en helt annat historia. Skulle dock inte rekomendera att snurra mera på den banan.....det är mycket räcken där, och du har tydligen redan förbrukat en del tur
_________________ // TXbias BXrndtson |
||||||||
|
Temp och tryck efter avkylningsvarv är lika användbart som...att gissa sig till infon. Låter kanske elakt men är kall fakta. "Full pedal in i depån" vill man ha...men det får man inte. Kör dock "flygande varv" till sista metern innan depån och ha en polare beredd med mätarna. Då blir felet inte så stort iaf.
Se till att stå i början av depån oxå. Har sett tester på hur mkt tempen verkligen sjunker från sista kurvan och in till depån...massor! Så mkt att man börjar leta IR-sensorer och får galna ideer om realtidsmätningar.
Vidhåller att det är för lågt tryck. Inte kan det väl vara stor skillnad mellan samma däck beroende på bilmodell, mittmotor osv? Däcken måste väl ha en temp där de prestera max och denna temp är relativt tryckberoende. Självklart påverkar sånna saker som vikt osv dessa parametrar, men vad jag sett av Re540 är målvärdena ganska lika mellan väldigt olika bilar. Eller är jag helt fel ute här? |
||||||||
|
Jag har kört med allt mellan 0,8 och 1,6 kallt; o' ja' märker då ingen skillnad.
vid 0,3 kallt, däremot, blir det lite väl spännande på första varvet
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
RE540S, temperatur på slitbana resp fördelning?
|
1566 besök totalt |

