Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5812 besök totalt |
Renovera Porsche 944 Tubo S bromsok...
Ngn som renoverat sådana? något särskilt att tänka på? Har tagit bort plattorna som beläggen glider i o tänkte klyva oken imörra. Tänkte ta isär o göra rent o kolla lite hur de ser ut innut i. Har någon kolv som kärvar men tänkte se om man kan fixa det utan att byta den. För kolvarna var INTE billiga.... Sandén snackade om att det blir billigare att köpa nya ok än att byta alla åtta kolvar =/ ngn som trixat mycket med bromsar som har lite tips kanske? _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Re: Renovera Porsche 944 Tubo S bromsok...
Bil&industribroms i stockholm kunde hjälpa till med packnignar för en mkt rimlig peng (200 kr för 8 packningar). Dammskydd (årsmodell 88-91) lyckades jag dock inte med. *Försiktig* putsing räcker nog för att få liv i kolv&cylinderlopp _________________ Pär Hylander |
||||
OJ! Trevligt trevligt! Frågar man bara efter packningar till 944 Bromsok då eller? Vad menar du med dammskydd?
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Klyv inte oken om dom är av denna typ som har bromsvätskekanaler igenom oken...det är svårt att få dom täta.
När det gäller renovering så är det inga större problem, pressa ut samtliga kolvar och byt tätnings- o-ringar samt dammskydden. Dom kan köpas på Porsche Centrum i Stockolm. Komplett sats för mina 911 Turbo ok gick på 700:- senast jag renoverade dom. Det är alu-ok så det är låg riska att kolvar är rostiga, ta en ny Scotchbrite och polera cylindrar när kolvarna är ute. Du kan pressa ut kolvar med bromspedalen, tryckluft (OBS! Farligt, kolven kan flyga ut!) eller fettspruta... Använd bromsoksfett när du sätter ihop allt igen. Du kan också passa på att blästra och måla om oken när du har allt ute... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Till dom oken går det inte att köpa packningar och dammskydd separat på PC. Det enda dom erbjuder är repsats till en kolv, då ingår kolv, packning, dammskydd och fett till det inte speciellt facila priset av ca 500 kr/kolv. Dammskydd är en liten gummibälg som tätat mellan oken och kolven så att det inte sak komma in smuts där. _________________ Pär Hylander |
||||
I had a similar problem with my 944 Turbo. I thought the pistons were stuck - however after taking the calipers off the car - the pads were actually sticking as opposed to the pistons. Greasing the pad guides with copper grease seems to have alleviated the problem.
When I was at Sandén a few weeks ago I discussed the problem with them. The problem is supposedly often that the iron pad guides react with the aluminium of the calipers - both the standard 944 Turbo and M030 calipers have this problem - the newer GT3 brakes don't (only 15k SEK for a pair ![]() _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||
Det stämmer också...det finns en glidskena i järn som långsamt reagerar med aluminiumet och bildar massa aluoxid som beläggen fastnar i. Se till att göra rent först. Du kan t.o.m. fila ner sidorna på beläggen lite grann.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
OJ! Attans va mycke bra svar! =) Det som sägs om att inte klyva oken kom jag osså på i garaget idag. Stod med insexan i högsta hugg o skulle klyva oket men så slog mig tanken... "varför?". Finns la som sagt inget i oket som ska bytas...?
Sååå... Då blir det till att ta bort kolvarna med tryckluft (oken är borta från bilen o bilen tom på bromsvätska) och inspektera hur de ser ut. De där glidbitarna de pratas av som är av metall... Det är även under de som oxiden bildas. Detta gör att de pressas längre o längre och och nyper åt beläggen vilket gör att de går trögt. oken ska blästras och målas. Har följt tråden om bromsoksfärg med spänning och ska se om jag hittar någon av de färger som nämns. Frågan är om man ska glasblästra eller om man kan köra med vanlig bläster? Sen verkar det var alite olika bud på vart man får tag på dammskydd och packningar. FInns det mer ino i ämnet...?
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Ja, precis. Se till att skruva bort (svårt ibland) skruvarna som håller skenorna i rostfritt stål. Skrapa bort oxiden som lyft skenorna och därmed pressat dom mot beläggen. Var rädd om cylinderloppen om du blästrar oken! Nog en bra ide att utbehandla aluminumet även under skenorna så att den galvaniska korrisionen fördröjs och därmed fördröjer att samma problem kommer igen _________________ Pär Hylander |
||||
Med ytbehandla menar du lacka?
||||
Undrar vad de är lackade med original. Minns när jag slipade bort den svarta fägen sist jag lackade att det var någon slags klarlack ovan på. Frågan är om man ska ha det när man lackar de nu... Lite klurigt.
||||
Har nästan identiska ok på min pegga (Brembo) och jag undrar om det är idé att lägga alu-pasta mellan den där styrplåten och oket? Jag menar inte som ersättning till målning, men som komplement. Hade tänkt vara proaktiv och göra det innan jag monterade de nya oken, men fick inte bort insexskruvarna!
![]() Sen undrar jag om det verkligen är kopparpasta man ska använda till alu-ok? Kopparn är ju rätt mycket ädlare än aluminium och det borde öka risken för galvanisk korrosion om den hamnar på fel ställe. Jag har använt aluminiumpasta iaf. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
jag har haft mina plattor borta och haft på alupasta. Har funkat fint i dryga året! Tycker du ska göra det.
Insexorna är pain in the ass! Ta bort oket helt från bilen. PÅ med WD40 eller liknande som får dra i en natt eller ngt. Sen knackar du på de en stund (rätt länge) för att få lite rörelse i skiten... Asså bara knacka rakt på. Lite trångt att knacka, jag körde med lilla förlängaren till stort spärrskaft. om du drar de runda kan du knacka ner torx i de. Så fick jag bort några av mina. Sandén säljer de där lösa för en summa i krokarna av 15.-/st.
||||
Hmm... Nu är jag med på vad som är vad. =) Har du jagat mycket efter dammskydden? Inte samma som på ngra andra ok? för packningen är den inne i cylindern o dammskyddet den yttre "Packningen"...? Det är ju den man vill byta =(
Undrar om de klarar att åka in i glasblästern... dammskyden asså
||||
Håller på och forskar lite i dammskydd och packningar nu. Komme som sagt INTE lägga pengar på 8 nya kolvar bara för att få dammskydden. Snackade lite med mekonomen som hade lite i sina listor som kan stämma. Det jag har är ju 944 Turbo S-ok... Men då jag inte kan så mycke tom porsche undrar jag lite vilka år denna bil fanns? Vad var speccarna på den (motorn...)? Sitter samma ok på någon annan modell? Menar... Borde vara samma packningar på fler ok...?
||||
Inte ngn som sitter inne mer mer info?
||||
Trevligt! Tackar! Ska snoka mer i om jag hittar dammskydden på mekonomen eller som något annat eftermarknadsfabrikat. Har du forskat mycket i det eller bara pratat med Porsche...? Mekonomen verkar ha något som kan stämma.
Känns lite riskabelt att ta bort skydden oxå om de skulle gå sänder... Då sitter man där utan skydd och inte pengar att köpa nya kolvar och skydd för. =(
||||
964 RS, 965 (964 turbo), Audi RS2.
Kan meddela att kolvsatserna är svindyra hos Audi oxo, för de som såg möjligheten att köpa billigt. Som sagt så finns nog dammskydden att köpa hos någon välsorterad bromsfirma, för de Brembo är det dessutom sannolikt att det finns hemma. _________________ /Mathias |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5812 besök totalt |