Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Materialval bärarmar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8819 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Materialval bärarmar

Funderar på att bygga antingen nya rörbärarmar till Mc Person konstruktionen som sitter orginal på min bmw 325. Alltså som på dtm bilarna.

Alternativt tittar jag på att bygga dubbla a-armar men de kräver ganska omfattande obyggnad + att det är svårt att få någon vidare längd på dem.

Den första varianten är därför mest intressant och det har ju vissat sig fungera tämligen bra i DTM och grupp A och bör ju därför "duga" mer än väl till min hobbyracer.

Funderar mest på materialen till dessa. Hade tänkt använda exempelvis rodobal mte lager i m16 dimention.
och tillverkar armarna i krommolbyden eller liknande material. Är det någon som kan beteckningar på lämpliga material med god svetsbarhet (helst ska det gå dc-tiga dem).
Eller ska jag göra dem i vanlig svartstål där materialet är i princip gratis? Vikten ökar ju men egentligen är kanske inte skillnaden så stor.

Är ett rör i härraden kring 25x3mm en lämplig dimention?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Materialval bärarmar

Titta på http://www.helens.se/default2.asp?LanguageId=2 där finns alla uppgifter på material som passar.
Vilken profil och vilka mått som behövs är avhängigt hur kraftlinjerna hamnar genemot rörens centrum.
Eller om t,ex en coilover monteras en bit in på A-armen från den yttre kulleden. Du måste alltså göra en ritning så du ser hur krafterna hamnar innan man kan uttala sig om vilka dimensioner som kan komma i fråga.
MVH

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Behöver man crommyllrör i bärarmana för hållafasthetes skull så är de för veka.
Mao de flexar för mycket och det är bara att öka styvheten.

Rätt dimensionerat så räcker det med bonnstål.

Bromma
Här sen Feb 2003

Bara för tydlighetens skull, de rör jag angav är inte crommolly, men kvalitetsrör som finns i både runda och kvadratiska och rektangulära profiler. De är mycket lämpliga för svetsning och alla uppgifter finns att få om materialet.
MVH
Göran M.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Gör gärna en sökning på material till bärarmar också, det har diskuterats en hel del förut. Speciellt med avseende på sträckgräns kontra brottgräns.

Jag instämmer i att crome-molly inte behövs, bättre att konstruera "rätt".

/Gustaf

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Gör gärna en sökning på material till bärarmar också, det har diskuterats en hel del förut. Speciellt med avseende på sträckgräns kontra brottgräns.

Jag instämmer i att crome-molly inte behövs, bättre att konstruera "rätt".

/Gustaf

jag har väldigt svårt att komma överrens med rejsa sökmotor, får aldrig fram de träffar jag vill ha. Vill minnas att jag läst det innan.

BTW är det någon som sett en e30 alt e21 ombyggd med dubbla a-armar fram någon gång?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

När det gäller söking så är det bara, bara sa fanskapet , att skriva in vad man vill söka på.
I ditt fall "bärarmar material" ,kolla att material är rättstavat.
Typ 2st ord med mellanslag i mellan.
tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24436
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11521
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3626

Man kanske inte hittar dierkt det man vill MEN man brukar kunna få nya infallsvinkar eller nya sökord.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tack för alla bra svar.

Hittade en annan variant på samma tema som är väldigt enkel att bygga.

Vad tror ni om den varianten? De ger ju justerbara caster i bakre fästet och camber i det främre (nedre på bilden). Samtidigt som man kan behålla ledningspunkten i motorbalken.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kanske, om man nu förstod vilket håll den skall sitta

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Kanske, om man nu förstod vilket håll den skall sitta

Det är inte alltid så lätt, ska se fall det klarnar med min förklaring:
Leden längst upp till vänster på bilden sitter fäst i motorbalken mitt för centrum på hjulet. Den högra infästningen sitter skruvad under förarens fötter. Den tredje leden längst ner på bilden sitter under fjäderbenet. Denna armen sitter på förarsidan av bilen ( om bilen är vänsterstyrd förstås)

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Understatement of the day: En banan är inte den mest optimala formen m.a.p. vikt/prestanda.
Tips: Det är inte slump att normalbegåvade konstruktörer brukar forma bärarmen som en triangel.

M16 låter stridsvagn i mina öron (med en säkerhetsfaktor på 5; räcker det med M12).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
ice skrev:
Understatement of the day: En banan är inte den mest optimala formen m.a.p. vikt/prestanda.
Tips: Det är inte slump att normalbegåvade konstruktörer brukar forma bärarmen som en triangel.

M16 låter stridsvagn i mina öron (med en säkerhetsfaktor på 5; räcker det med M12).

Nej en banan är inte alltid en så bra form. Nu glömde jag skriva men på bilden är det alltså en orginal bmw arm som modifierat med ledlager istället för bussningar och lager. Långt från en optimal konstrution mao men kanske en vettig uppgradering av orginalgrejorna utan allt för stor arbetsinsats, jag vet inte redigt. På mina bananer så att säga har jag redan svetsat dit ett rör mellan benen för att göra den något starkare i sin konstruktion eftersom armen har en tendens att flexa något vid hård inbromsning.

M16 känns grovt men i detta fallet bör det vara lämpligt eftersom det är samma dimention som hålet i fjäderbenet. Egentligen finns det väl inga nackdelar med att ha grövre grejor förutom möjligen vikt och pris.

Dtm konstruktionen ser lite annorlunda ut. I den går det ett ledat stag från fjäderbenet botten till motorbalken, dvs 90 grader mot hjulets riktning när man kör rakt fram. På balken sitter fästöron i vilka ytterliggare ett lagrat stag sitter monterat som har sin andra ledpunkt framför förarens högra fot ungefär. Svårt att förklara, ska se fall jag hittar en bild.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Karlsson skrev:
...Egentligen finns det väl inga nackdelar med att ha grövre grejor förutom möjligen vikt och pris...

Friktion.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Du menar en sånhär. Dom använde M16 på DTM bilarna så du är nog inte fel på det.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Svetsa dit en plåt och/eller ett rör mellan ändarna av bananen så du får en triangel. Vet dom som gjort detta och skillnaden är enorm i flex.

Kolla på en senare E46-bärarm för inspiration.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Svetsa dit en plåt och/eller ett rör mellan ändarna av bananen så du får en triangel. Vet dom som gjort detta och skillnaden är enorm i flex.

Grejjen är väl att man även vill kunna svänga med prylarna... Sätter man stag mellan bananändarna får man väl ytterst litet styrutslag?

Mantorp
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Andreas Lidström skrev:

Grejjen är väl att man även vill kunna svänga med prylarna... Sätter man stag mellan bananändarna får man väl ytterst litet styrutslag?

Funkar fint på E46 som även fick denna lösning original efter att för många bärarmar gått av samt tex på en viss Z3 M coupe här på forumet. Dessa är ju dock inga E30:or, men bilar med väldigt lik geometri.

Lite begränsar det väl utslaget men på en bil där denna modifiering behövs/gör nytta används en väldigt liten del av totala styrutslaget. Men en koll är så klart bra att göra så inget underligt händer.

Så bortsett från extremare fickparkering så fungerar det.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Jag har redan svetsat dit ett rör på mina, ganska enkel uppdatering.

Bilden jag la in tidigare föreställer tydligen en orginal del från en tidig dtm bil, så de får nog bli den lösningen på min bil tills jag orkar bygga något liknande wikings grejor.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det här kanske inte tillför diskussionen något, men går det att svetsa hur som helst i E30-bärarmar?
Har för mig att de är gjutna/smidda, iaf de jag sett ligga i garaget. Eller finns det nån bra metod så
att det håller bra och inte blir konstiga spänningar i materialet?

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Anders Karlsson skrev:
Det här kanske inte tillför diskussionen något, men går det att svetsa hur som helst i E30-bärarmar?
Har för mig att de är gjutna/smidda, iaf de jag sett ligga i garaget. Eller finns det nån bra metod så
att det håller bra och inte blir konstiga spänningar i materialet?

Gjutna som även spindlarna är.

Troligen händer det en hel del kul på materialnivå...men om det fungerar så blundar man för det.

Nä, allvarligt. De flesta spindlar är ju svetsade gjutet och vanligt stål ihop så det fungerar.
Man kanske ska lite kunskap, som alltid, dock om vad man gör.

Frågan är dock klart befogad.

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Karlsson skrev:

Sätt aldrig en Uniball på det viset, dvs som spindelled.. Den kommer att ryka av precis var gängan börjar, det är inte en fråga om utan när..

Tidiga GrpA hade en liknande ombyggd bärarm med uniball i bakre infästningen men vid spindelleden hade man ett ledlager. Finns en anledning till att även senare rörbärarmar hade ett fräst hus och ett ipressat ledlager vid spindelleden.

Materialval bärarmar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande