| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
|
1715 besök totalt |
|
Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
Då Bridgestone RE-540 inte importeras till Sverige för tillfället så sökes värdiga ersättare. Vågar någon göra en jämförelse mellan RE-540 och R-888 avseende fäste i torrt respektive vått väglag. Frågan gäller i första hand för bankörning. Bilen i fråga 1220kg 140hk mittmotoriserad. Roadsport C. Fredrik |
||||
|
Re: Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
Duh! Vad är det som hänt? RE55S har ju aldrig dykt upp heller... _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re: Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
Verkar lite som om den Svenska importören för Bridgestone R-däck: Dahlbäck racing inte ser däckförsäljningen som sin huvudsyssla. Svenska Bridgestone hänvisar dock fortfarande till Dahlbäck när det handlar om R-däck. Å ena sidan vore det kanske bättre att Dahlbäck lämnade över argenturen till någon som anser sig ha mer tid att lägga på beställning lagerhållning samt försäljning. Å andra sidan tycker jag att det har varit en fröjd att handla av Dahlbäck tidigare år, enkelt, snabbt och framför allt väldigt vettiga priser till skillnad från vad vissa andra R-däcksargenturer sysslar med. Har i o f s hört från Dahlbäck att Sverige anses som en marginell marknad för specialdäck och prioriteras därför väldigt lågt typ om det blir några däck över när de stora kunderna/länderna har fått, kanske vi säljer dem till er. Ni får vänta och se vad som kommer i kontainern. En annan sak som är lite konstig är att de RE-540 som sålts i i Sverige har saknat E-märkning medan samma dimensioner i Tyskland har haft. De Tyska priserna har i o f s legat högre än de svenska. Fortfarande ingen som kört på både RE-540 och R888 som vågar sig på ett jämförande utlåtande?? Fredrik |
||||
|
Dalbäck importerade inte däcken, Utan det var/är Bridgestone Sverige. Dock har Dalbäck varit försäljningskanalen utåt.
Har fortfarande en beställning hos Bridgestone Sv som säkert är 5år nu, Som fortfarande inte levererats
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det kan ju vara förklaringen till att Dahlbäck ibland sagt att de måste kolla på det andra lagerstället (Svenska Bridgestone??) om däcken finns hemma. Svenska Brigdeston tvärvägrar att befatta sig med R-däcken och påstår sig inte veta något alls om dessa utan hänvisar till Dahlbäck. Fredrik |
||||
|
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Märklig firma. Undrar om de översatt hemsidan med Altavista babelfish??
Citat: !!! Att börja alltifrån 2 gummihjul som vi förser, freight-frigör !!! !!! Allaa pris som inbegriper det adderade tyska värdet - beskatta. !!! Vad kan detta betyda? Enli den danska versionen av sidan betyder det fraktfritt vid köp av mer än 2 st däck Motsägande information om fraktkostnader på olika sidor Priserna på mina RE-540 dimensioner verkar vara lite mindre än dubbelt så höga som Dalhlbäcks tidigare priser. Dock ingår ev. frakt. Finns dessutom upptaget olika gummiblandningar / hårdheter!!!!!!!! Någon som handlat härifrån? Fredrik |
||||
|
Re: Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
Jag har kört vår CliOSport med R888 och RE-540 195/55x15. Växlat mellan dessa under samma period. Kört både bana och slalom. Egentligen inte så stora skillnader. Jag inbillar mig att RE-540 passar mig och den bilen lite bättre. Greppet är kanske någon smula bättre. Jag upplever bilen något mindre understyrd med RE-540 och lite klunsigare och trögare att köra med 888'orna. Men skillnaderna är små. Jämnt och fint slitage på bägge, relativt likvärdig slitstyrka. Jag har iofs varit rätt noga med luftryck. Kör med lite "mer" statisk camber fram jmfrt med original. Toyodäcken är lite bredare i samma dimension, tar lite mer plats i hjulhusen. Det är nog lite bilberoende vilket däck som funkar bäst... Ganska lika alltså. Jag tror inte att jag skulle kunna avgöra vilket däck, av dessa två, som sitter monterat vid ett blindtest. |
||||
|
Re: Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
TACK! Verkar vara en bra jämförelse. Har du någon erfarenhet om våtgreppet dessa däck imellan? Fredrik |
||||
|
Re: Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
Nja, svårt att jämföra. Har varit så olika förhållanden. Jag tycker generellt att greppet är förbluffande bra även på våt asfalt med R-däck så länge det inte är tok-blöt och däcket börjar surfa på vattnet. Man jag kan inte rangordna dem... |
||||
|
|
||||
|
har kört med båda däcken på min Porsche. Tyckte att 540 var lite klistrigare(greppade lite bättre) men de slets fortare och de kändes vekare i stommen än Toyo däcket. I blött tycker jag också Toyo funkar bättre. Sen saknar det väl betydelse, men till och från banan så går Toyo tystare på gatan.
toyo däcket är jag faktiskt mycket nöjd med. De har ett stabilt uppförande och är mycket slitstarka. Mina har gått två vändor till ringen, 6-7 banmöten, och gata och de ser halvslitna ut nu. Har också Michelin Cup och växlar emellan och det däcket är troligen lite snabbare (har inte jämfört tider) men de slits snabbare och det är inte lika snällt på gränsen som toyo. Så fort de blir lite slitna så funkar de också sämre i vatten än Toyo. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
![]() |
Däck för banåka
Jämföra Bridgestone Re-540 med Toyo R-888
|
1715 besök totalt |

