| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Rattstång med deformationszon...
		 | 
		4 besök senaste veckan (9101 totalt) | 
| 
			 
							Rattstång med deformationszon...                             
					Jag har problem att hitta en bra lösning på en rattstång med krockskydd till mitt bygge. Styrstången består av (från styrenhet till ratt) en knut, en axel längd 280mm, en till knut, en axel stumt monterad i buren med ratten monterad på. Möjligheten att montera en "deformerbar" del på stången skulle vara på axeldelen mellan knutarna. Givetvis är det ont om plats... diametern på detaljen får inte vara större än 50mm och längden inte överstiga axellängden 280mm. Deformationen bör nog vara ca100mm. Är det någon som vet någon bra lösning på problemet? Finns det någon bil som har en svetsbar lösning, så att man kan rycka en från skroten?   HÄLP!!!
/ Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Detta är en idé som jag funderar på, men frågan är hur lätt den ska kollapsa? Kollapsar den lätt så lär den ju också tendera till att flexa när man står still och styr...
 
					Tanken är att den kollapsande delen ska tillverkas i 3st stålplåtar med ca15x3 mm i tvärsnitt  
/ A _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Hej
 
					Volvo 140/164 har en smidig lösning för nedre knuten, den är "delad" så att den kan glida isär. Hopplöst att beskriva i ord...kanske har vi någon med dylik bli som kan ordna ett foto? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå  | 
	||
| 
			 _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Ritade en liten annan idé som jag har, är det någon som byggt nåt liknade eller vet om det finns som standard på nån bil, deformationszonen består av nät typ sträckmetall... tyvärr vet jag inte viken dimension som kan vara lämplig, utan att ratten flexar men samtidigt ganska lätt att mosa ihop...???
 
					å som sagt, är det nån som har en knut från nån volvo 140/164 på bild så lägg GÄRNA upp den här!   
 
						_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Du kan ju även ha två fyrkantprofiler i varandra där den ena passar precis innanför...
 
					Den med sträckmetall skulle jag aldrig våga ha. Köp annars en kasserad rattstång från en Ford sierra och kapa av.. Denna variant såg jag på locostforumet, från en Audi 100 tror jag det var..  
						_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!  | 
	||
| 
			 
							
							Bilden ovan är väldigt lik 140-delarna, fast där sitter de mer direkt på knuten.
 
					Sträckmetallsvarianten finns i diverse olika konfigurationer, men det svåra med att bygga själv är ju att veta att man får lagom kollapsbarhet. Bättre att köpa något färdigt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå  | 
	||
| 
			 
							
							Ja, tack för tipsen! 
 
					Svante, Tror du inte att det är stor risk för glapp med två fyrkantsprofiler? Vet du om den lösningen på bilden är svetsbar med en knut, alltså av stål? Dessutom,tror ni att det är det ok att svetsa fast sina knutar i axeldelen? Det är ju gjort så på en del lösningar, medan vissa är byggda med splinesfäste. Det blir ju mycket enklare om man kan svetsa fast prylarna! / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Liten svag aning om att där har varit en nylonplatta mellan på den jag såg...
 
					Att svetsa i rattstången är väl inget som besiktningsmännen gillar, bulta är bättre eller en FRP (Fjädrande Rör Pinne). _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!  | 
	||
			
 Vår SFRo-kille hade egentligen inget emot att svetsa rattstången bara vi kompletterade med FRP... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967  | 
	||
| 
			 _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Nu äntligen kommit till skott med styrstången. Jag hittade en axel från en audi 80. 
 
					Frågan är om denna lösning är lämplig när jag använder mig av knutar på var sida om kollapsdelen? Det känns bra när jag provmonterat, men vill gärna kolla här...  
Bifogar dessutom bilder på skavarna som blir på axeln, verkar dessa skavar vettiga? Övre knuten är trädd på en rund axel utan splines och låst med 2st M6 skruvar  
övriga skarvar har jag tänkt låsa genomatt borra i en rörsprint 5 alt.6mm i diam.  
Till sist, detta gjorde jag i ett tidigt skede utan att vara påläst i ämnet, jag svetsade kojans splinesfäste i ett annan knut, frågan är om det räckar att jag kompletterar med en rörsprint genom det hela, eller om det måste fixas nya prylar?   
 
{EDIT-TILLÄGG} Detta är det övre fästet för rattstången. det blir ställbart i höjd vid den övre knuten.  
						_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Hallå!
 
					Är det någon som kan uttala sig om mitt ovanstående inlägg. Jag känner mig osäker på om jag vågar göra så här p.g.a besiktning trots att jag själv känner mig ganska trygg i själva konstruktionen. Therealpinto , du brukar ju ha goda idéer, eller någon annan klippa? Kom igen!!      
/ Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
| 
			 
							
							Skall du SFRo-besiktiga bilen så kan det vara en idé att kontakta berörd besiktningsman med dessa frågor eftersom det är lite upp till den som skall besiktiga att avgöra om det är godkänt eller ej...
 
					http://www.sfro.com/sfro.karta.2006. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967  | 
	||
| 
			 
							
							mmm... ligger nåt i det!!   
					   Ska göra det, men tänkte höra om någon hade åskiter här först. Det kan ju fler personer ha nytta av i framtiden, om man utnyttjar sökfunktionen.  _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg  | 
	||
![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Rattstång med deformationszon...
		 | 
		4 besök senaste veckan (9101 totalt) | 
