Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16598 totalt) |
Lacka bromsok "val av färg"
Blästrade mina ok samt byglar på min E30 325 och direkt efter jag blev klar med vardera del så lackade jag dom i svart MOTIP HEAT RESISTANT 650c färg, dagen efter gick ja till garaget för att kika så färgen hade blivit ok såg jag små rost partiklar på vissa ställen kanske pga att fägen inte täckte? Står att fägen skall "Gräddas" ugn på 160grader i 30-60min, Men inte skall det väl komma rost 24 timmar efter? vad har du lackat dina ok i samt resultat? ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
_________________ Daniel Runn Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started... Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se |
||||
Samma för mig, den röda färgen blev orange efter två banträffar ![]() |
||||
Re: Lacka bromsok "val av färg"
Första omgången lackade jag med AutOK's bromsoksfärg som säljs på OK. Har förmig den heter AutOK. Blev så där, släppte fläckvis efter ett år eller så. De som blästrade oken sen sa dock att det va den jävligaste färg att sitta som de varit med om. Så när den väl bettar så bettar den visst rejält. =) Andra omgången blev det foliatechs röda bromsoksfärg. Jag penslade på den men egentligen ska man la blanda den och spruta på den men lite svårt att göra i lägenheten. =) Hur som helst så har den suttit kanske 1000 mil nu och är fortfarande som ny. Inte tillstymelse till släpp på den. Riktigt nöjd med färgen som sådan. Vid luftning av bromsarna när lite vätska kommit på oken och man torkar med trasa så har jag sett att den färgar men det har inte lossat några färgflisor iaf så den verkar klara även det hyffsat. =)
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Har använt Nordsjö Pansarol och den funkar riktigt bra, blir iofs lite mjuk när den blir varm men släppte inte en flaga på drygt 6000 mil.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ja, med vanlig billig rödbrun på sprayburk. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Har testat Biltemas 600 graders vämefärg. Verkar klara värme och bromsvätska utan problem i min labmiljö ugnen och diskbänken
![]() Har tänkt att pröva den om jag bahöver lacka oken i vinter. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Har testat både OMP Hotpaint och vanlig Svart blank sprayfärg.
Bara man "kör in" dem med värme eller inte kör bana de första man gör. Båga har då hålli i över 2000mil ännu. Får väl se hur länge till det sitter på?! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Vem lånar ut en bil som jag kan varmköra oken på.. en volvo240 tack. Jag lär inte komma många meter med racebilen ute på E18.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||
Ett delikat problem ![]() Kör dem i ugnen kanske. Eller med värmepicka. Huvudsaken att du härdar/bränner in färgen. Så gör man ju med annan färg som skall tåla värme. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Jag ska också lacka ok.....har du bestämt dig för vad du ska prova med, eller kanske samlat på dig någon yterligare information om färgval ? Måste man blästra för ett prima resultat, eller kan det duga med stålborste etc tro !? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Den har jag lackat mina ok med, verkar funka påde på järn och aluminium, men man måste härda den i värme för att det ska hålla... dvs in med oken i ugnen en stund eller ut och bromsa en massa... ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Jag körde med roterande stålborste sist. Det var på de senaste renoverade oken. Där sitter det OMP Hotpaint(finns väl billigare). ![]() Ser ut så här efter borstning ![]() Lackat. Fler lager med lack skall på. ![]() Färdigt monterat och klart. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Jag kör med Mekonomens sprayfärg för bromsok. Den tål värmen från mina bromsok iaf. Har haft dem målade i två år nu och färgen håller fortfarande.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16598 totalt) |