Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 3,6S/M -72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (23072 totalt) |
I ett försök att stilla min gasarabstinens så slängde jag nu ihop en liten sprättebil.
En nyinförskaffad BMW 3,0S -72 har begåvats med en BMW M5 3,6 motor. Väghållningsmässigt så har jag pillat dit bilstein sprint fjäderben bak samt lite hårdare fjädrar fram. Klurar lite på ifall eventuellt E24/28 bilsteinbenen går att pilla dit framtill, dock så tänkte jag behålla 4-kolvsoken som fungerar ypperligt. Tänker i vinter se om det går att byta till E28 bakvagn för då kan jag byta bakaxlar lite hursom. Har redan skjutit en E3 axel och har bara en i reserv som sitter på nu. Ska försöka undvika att burna så mycket med R-däcken Eftersom tråget ser lite annorlunda ut på M5 motorn, så får jag även förmånen att få bygga en ny främre krängningshämmare utav CrMo rör Baktill har jag hittat en krängare i verkstan som verkar kunna passa rätt bra Bilen körs mest på gatan, men den får eventuellt åka lite drifting och självklart på gatbils banträffar. Lite obligatoriska bilder då.. obs! fel auspuff på bilden ovan, nu med den nya motorn så sitter det 2x2,5" hela vägen. |
||
Trenoll med för mycket motor är det bästa som finns. Kanonläcker! Vad har du för låda i bilen?
om du akut skulle behöva bli av med bilen, så ska du inte ringa mig. För jag kommer att köpa den och min fru kommer att strypa mig. |
||
Just nu original E3 4-petad låda hehe Varvar gött tillsammans med 3,45 utväxlingen |
||
_________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||
Grymt fräck
Vad får du allt ifrån... Detta måste vara helrätt, istället för en vanlig M5 3.6 med dyra försäkringar, skatt osv så har man helt plötsligt en billig och ovanlig veteranbil som är lika snabb o ännu tuffare. _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lotus Elise -97 Lådbil |
||
Fel.. Den är faktiskt bra mycket snabbare än en original M5 3,6 Körde nämligen mot en sådan igår i hamnen i helsingborg. Dock hade jag lite problem att växla från ettan till tvåan med min hedenhöslåda, så vi kom överens om att köra rullande start i tvåan. När jag lade i trean så var han redan ca 10 meter bakom trots hans kortare slutväxel (tidiga M5= 3,73 mot E3 3,45) Så mos i maskinen är det gott om. Motorn som sitter i min bil gjorde jag vid åt en kund i vintras. Dock blev den bilen rejält smälld av senare ägare, så jag köpte helt sonika skrotet Det som är gjort i motorn är följande: Balanserad botten Blästrade insugskanaler Polerade avgaskanaler ombygda extractorrör med borttagen EGR samt 2,5" kollektorer 2x2,5" system hela vägen Köhler race kammar Köhler chip 8200rpm |
||
och till skillnad från ferrarin så går faktiskt denna att köra med Till 635 bygger jag kompressormotor, så det dröjer ett litet tag tills den kommer ut på vägen igen |
||
Jupps om det är fint väder på onsdag så tänkte jag köra några repor |
||
|
||
|
||
Jag, däremot, saknar hustru. Så jag är öppen för sjuka förslag... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
||
Brutalt, la du ner v8 projektet?
Jag funderar själv på att "slänga" i en 3,6 alt 3,8 i min 2800 så småningom. Passade allt rakt av? tar tex grenrören i karossen? Jag har tänkt att inte använda orginal insugsburk isf får det plats utan större modifieringar då? /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
Detta är trenolla nr 2. och nej, motorn passar inte "bolt-on", man får modda en hel del. Motorn är för lång, för bred och för hög. V8 projektet var på -74 an. Den motorn ska dock in i vanen istället innan vintern kommer, jag måste ha en transportbil att köra delar i samt något att köra till vardags och på vintern. -74 an får agera reservdelsbil. |
||
Fram krängare:
Tar du om sätter länken till krängarn i fjäderbenet och tar röret med någon form av plattjärnhävarmar så kommer fram krängar bli lite hårdare än std krängarn. De 100mm som du var tvungen att lägga på hävermen gör massor på krängarn fjäderkonstant. Hur hårda är framfjädrana??? Vad väger skrotet fram och bak? _________________ Johan Sjölinder |
||
Vad händer om jag sätter rör som hävarmar? Den väger ca 1500 totalvikt, gissningsvis 800fram/700bak Fjäderkonstanterna är 45N/mm både fram och bak. dvs mjuka som faaaan.. Men det gör inget, den sätter sig bra vid starterna Tack Krille |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 3,6S/M -72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (23072 totalt) |