Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
35094 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Tjo. Kul att ni har dragit ut den på bana oxå. Hur kändes den annars förutom den taskiga tryckslangen?

Nu när säsongen börjar dra sig mot sitt slut har ni några planer på förändringar i vinter?
Den känns rätt OK att köra även om det inte är nåt direkt finlir man sysslar med bakom ratten. Gaspedalen är mest bara helt av eller på och aldrig däremellan.

I vinter finns funderingar på annat grenrör, större turbo och en godkänd bur, men vi får se vad som händer.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag har börjat fundera på om våra problem med laddtrycksslangarna beror på att jag av ren okunnighet valt fel leverantör av slangar.

Askersund
Här sen Okt 2005

De där slangarna är väl inte armerade... alls?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
distinkt skrev:
De där slangarna är väl inte armerade... alls?
Stämmer bra!
Så långt tänkte jag inte när vi handlade dem. Det var för ovanlighetens skull panik att få klart bilen.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag diskuterade "silikonslangar" med någon i vintras... (Kan det ha varit på Kuntze...?) Hursomhelst så hävdade vederbörande att de inte tål "bensin och olja"... Fast ett bars övertryck bör de ju palla tycker man.

Edit: Aha, ingen armering... thumbs down

Rice and shine
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Lars Falk skrev:
Jag diskuterade "silikonslangar" med någon i vintras... (Kan det ha varit på Kuntze...?) Hursomhelst så hävdade vederbörande att de inte tål "bensin och olja"... Fast ett bars övertryck bör de ju palla tycker man.

Edit: Aha, ingen armering... thumbs down

Japp, stämmer. De blir "smuliga" efter långvarig exponering för bensin (det jag har tyvärr erfarenhet av). Bitarna åkte som tur är inte in i pumpen, eftersom jag hade det på känn och satte ett grovmaskigt filter emellan.

Så det är inte att rekommendera. Lite tål de, och funkar ju bra i insug osv.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Micros slangar har väl aldrig varit bra till något annat än att blinga till inloppsröret till turbon. Björn testade sådana för länge sedan och de var typ sämst.
Kör med kylarslang till lastbil ifrån Kuntze istället som finns i diverse dimensioner. Är billig och klarar det mesta. Den är dessutom svart och ordentligt armerad Nackdelen är att den inte är speciellt flexibel. Men den klarar 3 bars tryck vilket brukar räcka

Behöver man konstiga slangar så finns det mesta på andra bilar. Jag tog någon slang ifrån en Saab 9000 vilken hade en trevlig böj. Hittade en trevlig slang på en Volvo som är en reducering ifrån 3" till 2". Sillikonslang är sämst i förhållande till priset och finns bara för att folk betalar massiva mängder pengar för att det ska se ut som om någon har sprängt en smurf under huven

Sköt tryckslang en tryckslang på Gelleråsen förra året, men det löste sig när det visade sig att jag hade glömt att kraga ett tryckrör. Kragar man alla rör och har bra slangklämmor eller rörklammer så släpper det aldrig.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag tyckte slangarna på Micro var mjuka när vi köpte dem, men som sagt var det tidsnöd. Just nu sitter det dock en identisk slang monterad där den avbildade satt. Den fanns i garaget och bör funka på Tullinge till helgen.

Jkpg
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:
...
Kör med kylarslang till lastbil ifrån Kuntze istället som finns i diverse dimensioner. Är billig och klarar det mesta. Den är dessutom svart och ordentligt armerad Nackdelen är att den inte är speciellt flexibel. Men den klarar 3 bars tryck vilket brukar räcka

Jag har kylslangar från en stadsbuss i min BMWturbo. Laddar 1.3 bar och det håller... Billiga var de med. thumbs up

Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006

ja.. nu är hösten här? blev det nåt körande med bilen? updates för vintern? nöjd med hur den beter sig på banan? vad kommer du att förbättre? vad skulle du vilja ändra för att få det funka bättre?

(massa frågor nu bara för att få igång tråden igen.. var ju intressant bygge :-)

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
tecman skrev:
ja.. nu är hösten här? blev det nåt körande med bilen? updates för vintern? nöjd med hur den beter sig på banan? vad kommer du att förbättre? vad skulle du vilja ändra för att få det funka bättre?

(massa frågor nu bara för att få igång tråden igen.. var ju intressant bygge :-)
Hann köra en banträff och några Lazzat RS-slalom med bilen. Blev fyra i gatdäcksklassen i Lazzat RS, men det är väl en av de mest extrema bilarna där vad gäller ombyggnationsgrad.

Det har varit en del strul med tryckslangar och jag har svårt för karaktären i motorn i slalombana. Den svarar inte som jag vill på gaspedalsförändringar. På dragstrippen var den för långsam. På bana märktes avsaknaden av diffbroms kraftigt.

Var man ska ta vägen nu vet jag inte. Det finns några alternativ.
1. Bygga rattlåsracer.
+ Lätt att få effekt
+ Man kan kapa ur mer vikt
- Man behöver stel bakaxel
- Det finns ingen dragstrip kvar i trakten

2. Renodlad banracer
+ Man får prova att tävla
+ Behöver inte bry sig om avgasregler
- Diffbroms saknas
- En bur behöver byggas
- Större turbo nödvändigt?

3. Banträffsbil
+ Man slipper byta bur
+ Enkla moddar för att få upp driftssäkerheten
- Den bör vara besiktad av SBP
- Diffbroms saknas
- Byta turbon mot en kompressor för att förbättra körbarheten?

4. Driftingbil
+ Byt bakdiff och kör
- Är det verkligen kul?

5. Sälja och köpa nåt annat
Retroräser?
EAS?
Glassätarbil?
Rattlåsracer?

Hoppas vintern är lång...

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Angående diffbroms finns det ju sätt att komma runt det någorlunda bra. Kolla lösningen på "patands" 931a..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Cédric skrev:
Angående diffbroms finns det ju sätt att komma runt det någorlunda bra. Kolla lösningen på "patands" 931a..
Hittar tyvärr inte det nånstans.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är ju en Japansk bil, finns det inte trehundra olika diffbromsar för under 1000:- till den?

BMW 330i -05
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005

Eller satsa ett par tusenlappar och köp en sådan här. http://www.driftworks.com/catalog/product_info.php?pName=kaaz-15-and-2-way-lsd-nissan&cName=transmission

Så ökar du körbarheten rätt rejält.

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Johan_ST skrev:
Eller satsa ett par tusenlappar och köp en sådan här. http://www.driftworks.com/catalog/product_info.php?pName=kaaz-15-and-2-way-lsd-nissan&cName=transmission

Så ökar du körbarheten rätt rejält.

585£ + frakt och tull. runt 10.000:-?

Edit: england=EU=ingen tull.
8020SEK + frakt iaf.

Citera
tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006

hmm.. större avgasdel men inte större kompressordel vill du väl ha. för annars får du väl ännu mer lagg i turbon eller iofs så ligger man ju nästan alltid på höga varv på banan så det kanske funkar med stor kompressordel åxå.

och en ordentlig diff bör väl inte vara det värsta att skaffa. går ju kanske att börja med en diff från en s14. sen om du beslutar dig för att ha kvar bilen så kan du ju skaffa dig en kaaz dom verkar funka riktigt bra.

jag hoppas att jag kommer få till min s13 så att den passar bana.

hoppas du beslutar dig för att behålla den iaf.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Lennart Hall skrev:
Cédric skrev:

Han kör helt krängingshämmarlöst (bak). Och kompenserar med fjädrar istället. Funkar rätt bra, tog en vända i konbana med den bilen. Kändes nästan som min kärra spann mer än vad hans gjorde. Kanske var för att jag fegkörde lite med lånad bil. Men rätt bra gick det.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Cédric skrev:
Lennart Hall skrev:
Cédric skrev:

Han kör helt krängingshämmarlöst (bak).
Ahhh, det såg jag ju. Tyvärr använder jag redan samma knep och det räcker inte även om det blev betydligt bättre.

tecman,
Visst finns det beggade diffbromsar, men dels kostar de som en halv ny och dels vet man inte hur de mår.

På en vanlig bana spelar inte lagget så stor roll. Det är värre när det är 15-20 meter mellan konerna.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Lennart Hall skrev:
Cédric skrev:
Lennart Hall skrev:
Cédric skrev:

Han kör helt krängingshämmarlöst (bak).
Ahhh, det såg jag ju. Tyvärr använder jag redan samma knep och det räcker inte även om det blev betydligt bättre.

tecman,
Visst finns det beggade diffbromsar, men dels kostar de som en halv ny och dels vet man inte hur de mår.

På en vanlig bana spelar inte lagget så stor roll. Det är värre när det är 15-20 meter mellan konerna.

aha, men du har väl sämre viktfördelning på 200an, kanske gör sitt åt spinnandet. F.ö borde det ju finnas moderna turbosar som kan hantera sådana här relativt sansade effekter med mindre lagg än relikerna som vi meckar med. Nånting borde ju ha hänt på sisådär 26 år ..Eller är det kanske priset som avskräcker ?

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Lennart Hall skrev:
tecman skrev:

Hann köra en banträff och några Lazzat RS-slalom med bilen. Blev fyra i gatdäcksklassen i Lazzat RS, men det är väl en av de mest extrema bilarna där vad gäller ombyggnationsgrad.

Det har varit en del strul med tryckslangar och jag har svårt för karaktären i motorn i slalombana. Den svarar inte som jag vill på gaspedalsförändringar. På dragstrippen var den för långsam. På bana märktes avsaknaden av diffbroms kraftigt.

Var man ska ta vägen nu vet jag inte. Det finns några alternativ.
1. Bygga rattlåsracer.
+ Lätt att få effekt
+ Man kan kapa ur mer vikt
- Man behöver stel bakaxel
- Det finns ingen dragstrip kvar i trakten

2. Renodlad banracer
+ Man får prova att tävla
+ Behöver inte bry sig om avgasregler
- Diffbroms saknas
- En bur behöver byggas
- Större turbo nödvändigt?

3. Banträffsbil
+ Man slipper byta bur
+ Enkla moddar för att få upp driftssäkerheten
- Den bör vara besiktad av SBP
- Diffbroms saknas
- Byta turbon mot en kompressor för att förbättra körbarheten?

4. Driftingbil
+ Byt bakdiff och kör
- Är det verkligen kul?

5. Sälja och köpa nåt annat
Retroräser?
EAS?
Glassätarbil?
Rattlåsracer?

Hoppas vintern är lång...

Ja planer verkar ju finnas.
Hoppas du fortsätter svängarspåret iaf.
Din bil är ju bara i början av sin "bana"(ordvits).
Jag röstar på banåkarbusbil för bilen och rejskarriär för föraren.
Då har du en bra kompromiss och lika kul ändå thumbs up

Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
35094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande