Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 35094 besök totalt |
I vinter finns funderingar på annat grenrör, större turbo och en godkänd bur, men vi får se vad som händer. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Jag har börjat fundera på om våra problem med laddtrycksslangarna beror på att jag av ren okunnighet valt fel leverantör av slangar.
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Så långt tänkte jag inte när vi handlade dem. Det var för ovanlighetens skull panik att få klart bilen. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Jag diskuterade "silikonslangar" med någon i vintras... (Kan det ha varit på Kuntze...?) Hursomhelst så hävdade vederbörande att de inte tål "bensin och olja"... Fast ett bars övertryck bör de ju palla tycker man.
Edit: Aha, ingen armering... ![]() |
||||||||
Japp, stämmer. De blir "smuliga" efter långvarig exponering för bensin (det jag har tyvärr erfarenhet av). Bitarna åkte som tur är inte in i pumpen, eftersom jag hade det på känn och satte ett grovmaskigt filter emellan. ![]() Så det är inte att rekommendera. Lite tål de, och funkar ju bra i insug osv. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Micros slangar har väl aldrig varit bra till något annat än att blinga till inloppsröret till turbon. Björn testade sådana för länge sedan och de var typ sämst.
Kör med kylarslang till lastbil ifrån Kuntze istället som finns i diverse dimensioner. Är billig och klarar det mesta. Den är dessutom svart och ordentligt armerad ![]() ![]() Behöver man konstiga slangar så finns det mesta på andra bilar. Jag tog någon slang ifrån en Saab 9000 vilken hade en trevlig böj. Hittade en trevlig slang på en Volvo som är en reducering ifrån 3" till 2". Sillikonslang är sämst i förhållande till priset och finns bara för att folk betalar massiva mängder pengar för att det ska se ut som om någon har sprängt en smurf under huven ![]() Sköt tryckslang en tryckslang på Gelleråsen förra året, men det löste sig när det visade sig att jag hade glömt att kraga ett tryckrör. Kragar man alla rör och har bra slangklämmor eller rörklammer så släpper det aldrig. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Jag tyckte slangarna på Micro var mjuka när vi köpte dem, men som sagt var det tidsnöd. Just nu sitter det dock en identisk slang monterad där den avbildade satt. Den fanns i garaget och bör funka på Tullinge till helgen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Jag har kylslangar från en stadsbuss i min BMWturbo. Laddar 1.3 bar och det håller... Billiga var de med. ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
ja.. nu är hösten här? blev det nåt körande med bilen? updates för vintern? nöjd med hur den beter sig på banan? vad kommer du att förbättre? vad skulle du vilja ändra för att få det funka bättre?
(massa frågor nu bara för att få igång tråden igen.. var ju intressant bygge :-) _________________ Martin Gunnarsson Kör 200sx s13 (under uppbyggnad) |
||||||||
Det har varit en del strul med tryckslangar och jag har svårt för karaktären i motorn i slalombana. Den svarar inte som jag vill på gaspedalsförändringar. På dragstrippen var den för långsam. På bana märktes avsaknaden av diffbroms kraftigt. Var man ska ta vägen nu vet jag inte. Det finns några alternativ. 1. Bygga rattlåsracer. + Lätt att få effekt + Man kan kapa ur mer vikt - Man behöver stel bakaxel - Det finns ingen dragstrip kvar i trakten 2. Renodlad banracer + Man får prova att tävla + Behöver inte bry sig om avgasregler - Diffbroms saknas - En bur behöver byggas - Större turbo nödvändigt? 3. Banträffsbil + Man slipper byta bur + Enkla moddar för att få upp driftssäkerheten - Den bör vara besiktad av SBP - Diffbroms saknas - Byta turbon mot en kompressor för att förbättra körbarheten? 4. Driftingbil + Byt bakdiff och kör - Är det verkligen kul? 5. Sälja och köpa nåt annat Retroräser? EAS? Glassätarbil? Rattlåsracer? Hoppas vintern är lång... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Angående diffbroms finns det ju sätt att komma runt det någorlunda bra. Kolla lösningen på "patands" 931a..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Eller satsa ett par tusenlappar och köp en sådan här. http://www.driftworks.com/catalog/product_info.php?pName=kaaz-15-and-2-way-lsd-nissan&cName=transmission
Så ökar du körbarheten rätt rejält. _________________ Johan Stigermark Nissan 200sx -90 Driftbil |
||||||||
585£ + frakt och tull. ![]() Edit: england=EU=ingen tull. 8020SEK + frakt iaf. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
hmm.. större avgasdel men inte större kompressordel vill du väl ha. för annars får du väl ännu mer lagg i turbon eller iofs så ligger man ju nästan alltid på höga varv på banan så det kanske funkar med stor kompressordel åxå.
och en ordentlig diff bör väl inte vara det värsta att skaffa. går ju kanske att börja med en diff från en s14. sen om du beslutar dig för att ha kvar bilen så kan du ju skaffa dig en kaaz dom verkar funka riktigt bra. jag hoppas att jag kommer få till min s13 så att den passar bana. hoppas du beslutar dig för att behålla den iaf. _________________ Martin Gunnarsson Kör 200sx s13 (under uppbyggnad) |
||||||||
Han kör helt krängingshämmarlöst (bak). Och kompenserar med fjädrar istället. Funkar rätt bra, tog en vända i konbana med den bilen. Kändes nästan som min kärra spann mer än vad hans gjorde. Kanske var för att jag fegkörde lite med lånad bil. Men rätt bra gick det. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
tecman, Visst finns det beggade diffbromsar, men dels kostar de som en halv ny och dels vet man inte hur de mår. På en vanlig bana spelar inte lagget så stor roll. Det är värre när det är 15-20 meter mellan konerna. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
aha, men du har väl sämre viktfördelning på 200an, kanske gör sitt åt spinnandet. F.ö borde det ju finnas moderna turbosar som kan hantera sådana här relativt sansade effekter med mindre lagg än relikerna som vi meckar med. Nånting borde ju ha hänt på sisådär 26 år ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Ja planer verkar ju finnas. Hoppas du fortsätter svängarspåret iaf. Din bil är ju bara i början av sin "bana"(ordvits). Jag röstar på banåkarbusbil för bilen och rejskarriär för föraren. Då har du en bra kompromiss och lika kul ändå ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 35094 besök totalt |