Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Överstyrd BMW E30 med diverse modifikationer, justera nåt?
1, 2   >>
5314 besök totalt
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273


Trådstartare
Överstyrd BMW E30 med diverse modifikationer, justera nåt?

Fordonet ifråga är en BMW E30 325 -86 som begåvats med starkare drivlina och för att kompensera detta så installerades kraftigare bromsar som till slut blev Evo8 skivor och ok fram och M5 skivor och evo ok bak.
För att få den närmare backen så byggde jag coilover fram med "gula" Koni och det frästes fram justerbara topplagringar också. Bak blev det justerbart fjädersäte och koni med justerbara fästen för bärarmen för att i viss mån kunna välja hur hjulen ska peka.

Sen monterade jag Eibach krängare, 20mm fram och 18 mm bak med modifierade fästen fram så det nu är som på en M3 med fästet på fjäderbenet.

Efter en bankörningsdebut på Sviestad härförleden konstaterades att den bromsar lite för hårt bak men det går att leva med tills jag hittar en billig reducering, att kylarslangar inte ska sitta för nära remskivor som snurrar.......men det stora bekymmret är att den överstyr precis hela tiden.

Jag har inga som helst referenser men eftersom jag inte fick den att understyra en enda gång på banan så borde det finnas förbättringar att göra på bilen ju?
Först tänkte jag att det är för att jag gasar när jag svänger men jag har provat att köra på "rull" genom en sväng o det överstyr ändå.


Fjäderkonstanter är 80N/mm fram och 100N/mm bak.
Krängarna har jag inga värden på än, skitsvårt att hitta data på sånt, får väl göra ett experiment med badrumsvågen.
Dämparna är som de var när jag tog dom ur kartongen.....

Camber gissar jag på ca 2,5 grader fram och 1 bak.
Toe ligger på 2mm in både fram o bak nu.

Allting är hopslängt på en höft och vilt chansande, jag kan ingenting om sånt här, tycker bara det är kul att mixtra.....

_________________
/Per
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Här är nått som kan vara till stor hjälp:)

https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Grisenkelt, (för oss som har hållit på med väghållning i urton år); bilen är alldeles för hård bak. Minska fjäderkonstanten till ungefär hälften; så kommer du att ha ett betydligt bättre utgångsläge.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Citat:
Grisenkelt, (för oss som har hållit på med väghållning i urton år); bilen är alldeles för hård bak. Minska fjäderkonstanten till ungefär hälften; så kommer du att ha ett betydligt bättre utgångsläge.


Jag är tveksam till om det är fjädrarnas fel.......den setupen med 80 nm i fram och 100 nm i bak är tämligen vanlig på E30 bilar och de brukar inte ha problem med överstyrning. Ta en titt på krängarna. Möjligt att den bakre sitter för hårt......(om de nu är jusertbara).

Jag kör själv med 100 nm fram och 130 nm bak och har inga tendenser till överstyrning.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273


Trådstartare
Då kommer jag att få installera genomslagsgummin som den ligger på......
Gör jag den så mjuk bak kommer jag att hamna på gummina varje gång jag accar iväg typ.
Kan nog ganska enkelt låna fjädrar som är aningen mjukare så jag ska prova o se om det blir skillnad.

Hjulfjäderkonstant eller vad det heter på "expertiska" är
fram: 80x0.88 = 70N/mm
Bak: 100x0.45 = 45N/mm

_________________
/Per
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Per Eriksson skrev:
...Hjulfjäderkonstant eller vad det heter på "expertiska" är
fram: 80x0.94 = 75N/mm
Bak: 100x0.67 = 67N/mm

Så du talar expertiska; men då höjer vi ribban lite:

Vad har du för rollcenterhöjd i fram?
Vad har du för rollcenterhöjd i bak?
Vad har du för låsningsgrad på diffen?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273


Trådstartare
Jag spikar bara hönsbur....

Hittade en sida med nån tysk .http://e30m3performance.com/installs/GC_susp/GC_susp4.htm som ville ha hårdare fjädrar bak för att få bilen mindre understyrd, då lär ju min bil va helt galen på nåt annat.

Fram är infästningarna för framvagnen oförändrade men bak har jag gjort en fuling som troligtvis ställer till det för mig, jag har flyttat inre ledpunkten uppåt ca 8mm för att få mindre camber vid den körhöjden jag har nu för att kunna köra på strippen med den också.
Kan justera så det hamnar på originalläget igen och då blir det mer camber också.

Diffen är M5 original, 25%.

_________________
/Per
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



orginal M3 krängare är väl 17mm ram och 14.5bak. Jämför med det eftersom du kör den infästningen i fjäderbenen. (andra e30 har annan infästning och 20mm fram)

om du kör 20 och 18 istället för 17 och 14.5 betyder inte det att du ökat på styvheten 27% fram och 54%bak?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 396



Sätt krängpinnarna bak i snällaste läget (mjukast) kan vara värt ett försök.

Jag och brorsan hade samma problem med vår 318is efter att skruvat dit H&R krängare.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Per Eriksson skrev:
...Fram är infästningarna för framvagnen oförändrade men bak har jag gjort en fuling som troligtvis ställer till det för mig, jag har flyttat inre ledpunkten uppåt ca 8mm...

om du flyttar upp inre ledpunkten; 'höjer du rollcentrat, vilket resulterar i att du måste ha mjukare fjädrar för att återställa balansen.

om du kan värpa fram den bakre rollcenterhöjden åt mig; så kan jag börja räkna (fram kan jag räkna med att RC ligger i markplanet).

'bra att du inte har ökat låsningsgraden på diffen; det hade gjort det ännu j..ligare. Don't ask me how I know.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Med hjälp av krängarna kan du säkert "laga felet", frågan är dock om du isf skapar ett annat?
Men sätt främre krängaren hårt och den där bak riktigt löst och testa.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273


Trådstartare
Fel av mig, det är 16 mm bak.
Fram sitter den i mjukaste läget. bak kopplade jag loss den helt o testade lite men jag kände ingen större skillnad faktiskt.
Ska sätta den i hådraste läget fram o prova lite om det blir bättre väder.

Lutar åt att det är RC och camber bak som spökar för mig.

_________________
/Per
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då du dragraceoptimerat bakvagnen är det inte lustigt om det överstyr.
1 grad camber bak är inte nog och troligen har du 0 eller ngn enstaka mm toe in oxå.
Lite toe i kombination med din friska motor gör att du får toe out på bakvagnen när länkarmen böjer sig vid belastning. Testa 4 mm toe in mätt på 17" fälg och iaf minst 2 grader camber.

Som jag försökte säga på Sviestad, 2/3 av bakre fjäderkonstanten fram ger en bra grundsetup på E30.
Ihop med original krängare ska detta ge en svagt understyrd bil.

Se så, ut å

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Andreas:

ice skrev:
...om du kan värpa fram den bakre rollcenterhöjden åt mig; så kan jag börja räkna (fram kan jag räkna med att RC ligger i markplanet)...

Please.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ice skrev:
Andreas:

ice skrev:
...om du kan värpa fram den bakre rollcenterhöjden åt mig; så kan jag börja räkna (fram kan jag räkna med att RC ligger i markplanet)...

Please.


Av alla RC i hela världen borde detta vara det jag hade mest koll på...men har jag mätt upp det?
Näää!

Why?

Semitrailarms gör det hela lite speciellt och jag är lat...men en dag så.
Då ska du vara den första att få veta dessutom.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Vad har du för motor/låda i bilen?

_________________
Jonas Edling
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273


Trådstartare
M20B25 strokad till 2.7 med dieselvev och ZF låda från M3 E36
Allt original förutom oringat block o svarvade kolvar.

_________________
/Per
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Per Eriksson skrev:
M20B25 strokad till 2.7 med dieselvev och ZF låda från M3 E36
Allt original förutom oringat block o svarvade kolvar.


Tror bestämt att Herr E "glömde bort" 2 x i denna konstelation oxå...
Men det kanske är mer standard idag än undantag på E30...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Andreas Lidström skrev:
ice skrev:
Andreas:

ice skrev:
...om du kan värpa fram den bakre rollcenterhöjden åt mig; så kan jag börja räkna (fram kan jag räkna med att RC ligger i markplanet)...

Please.


Av alla RC i hela världen borde detta vara det jag hade mest koll på...men har jag mätt upp det?
Näää!

Why?

Semitrailarms gör det hela lite speciellt och jag är lat...men en dag så. ...

Du behöver inte göra det själv. Lägg upp en bild, så fixar fuling det där fortare än man hinner säja: Aj! Nu fick jag en växellåda på tummen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nä nä den går jag inte på, det får latmasken fixa själv
Det borde han fixa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Nä nä den går jag inte på, det får latmasken fixa själv
Det borde han fixa.


Jodå, latmasken vet nog tom hur man gör på dessa typer av bakvagnar...men det är nga fler saker att tänka på som är lite svårmätta jämfört med dubbla A-armar.

Kanske dax för lite punktbestämmande i rymden...så man kan rita upp skiten istället.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Överstyrd BMW E30 med diverse modifikationer, justera nåt?
1, 2   >>
5314 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande