| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ferodo DS3000; dags att avliva en myt
|
1 besök senaste veckan (3274 totalt) |
|
Det påstås, av personer som brukar veta vad de pratar om; att Ferodo DS3000 sliter bromsskivor nå' för j..ligt. Jag har alltid hävdat motsatsen. För att styrka mitt påstående; tog jag igår o' mätte upp bromsskivornas tjocklek. Efter 10 banmöten har framskivorna (de som slitits mest) slitits 0,6 mm. om bromsskiveslitaget fortsätter med den här farten; måste jag byta bromsskivor var 8:e år. Do we have a problem? I don't thing so. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
I vissa applikationer så känns detta med skivslitage lite upphausat.
Till en bilmodell jag känner ganska väl kostar en full uppsättning orginalskivor hälften av en uppsättning (riktiga) belägg. Då är det ju smidigast att byta både belägg och skiva samtidigt (plana fina ytor). Välj den lösning som fungera bäst på banan. Om ett bättre belägg äter skiva så kanske det är värt det. |
||
|
Jag har en liten jämnförelse.
På rallycross compacten så har vi willwood bromsok, BMW 328 framskivor och M3E30 bakskivor med DS3000 belägg. Fastän han kör med mycket bakbroms för att få ut rumpan i kurvorna så nöter det dubbelt så mycket på framskivorna som måste bytas efter en säsong. Själv kör jag med samma ok och belägg men med större skivor och där är det knappt märkbart slitage efter två säsonger. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Klockrent.
Belägg har många "konstiga" uppgifter - t.ex. skall ett gatbelägg vara bra på att äta rost på ett lagom sätt. Många bilar står ju 3-4 dagar och då blir skivorna rostiga. Vissa belägg äter rost dåligt och andra bra. Så en användare kan uppleva att skivorna rostar och aldrig kommer åter, andra kan uppleva att skivorna bara försvinner. Står rejsabilen ute veckor i sträck mellan banträffarna, används den dagligen eller stoppas den ömt om i ett torrt garage? Det Niklas skriver är ett bra exempel: Slitaget är temperaturavhängigt och även valet av gjutgodskvalitet är avgörande för hur skivan lirar ihop med belägget. Över en viss temp kan ett belägg äta den skivan å det brutalaste, är man under den tempen håller det i evighet. Sen finns det tusen andra saker som vi kan skippa i rejsasammanhang - t.ex. kallfriktion (ner till -35 C), bromsgnissel, hotspots, och på bilar med delad parkerings/färdbroms är det ju trevligt om ett varmt belägg inte krymper för mycket för då rullar en parkerad bil iväg efter ett tag....
och till syvende och sist gör körstilen stor påverkan på hur det blir. Ergo: Det stårt klart att på en bil med en viss skiva under vissa förutsättningar kanske DS3000 käkar belägg men i andra sammanhang kanske inte alls. Antingen får man ta info från andra som provat med samma eller liknande förutsättningar som man själv eller så får man finna ut själv vilket ice gjort. Egentligen förbises generellt massor av indata i s.k. "sanningar" och är ganska tröttsamt återkommande i alla sammanhang. T.ex. nån som har en gammal turbobil utan IC och med dåligt ritat gasväxlingssystem som lider av svårt knackbegränsad tändkurva upptäcker att "etanol, fan vad det gav pulver" och överför det generellt på allt annat. Eller lyckat chipstrim av Volvo 940 Classic innebär automatiskt att allt chipstrim ger samma bra resultat.
|
||
|
Trådlyft deluxe, men ämnet är fortfarande intressant.
8 års sedan senast inlägget, så kanske finns det lite ny input rörande 3000 beläggen och stort skivslitage? Hur står sig tex 3000 mot nyare belägg? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re:
Vet ej. För jag kör uteslutande med DS 3000 sedan några år. Innan dess testade jag Blå pagid, EBC i olika kulörer och PFC 97(?) samt ytterligare några andra. Alla fungerar liiite olika men inget är direkt dåligt. Jag fastnade för DS 3000, för det initiala bettet är riktigt gott tycker jag. (Sommaren 2013 provkörde jag två stycken M3E36 3,0 direkt efter varandra på Knutan. Den ena hade DS 3000 och den andra "Brand X". Det var imho ingen tvekan om vad som bromsade bäst. )
Angående skivslitage så tycker inte jag att det är så farligt. Säsongerna 2012 och 2013 innehöll 10 banmöten med BMWSC och en repa till Nordschleife med kanske 30(?) varv plus kanske 500 trp.mil. Jag körde detta med samma uppsättning skivor, Zimmermann. Därefter var de slut, dvs nere på 26mm. Det tycker jag är helt ok. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Re:
Jag tror du kommer bli nöjd.
När du bytt, testa då på första färden att dra upp den i "bra fart". Lägg sedan på 50%-ishgt bromstryck och vänta till beläggen når temp. De gör det på en inbromsning och att känna skillnaden mellan kalla och varma belägg är en kul övning!
(Detta går förstås att göra med alla racebelägg.) _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3274 totalt) |