Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mönsterslipa plåt, hur ??
2 besök senaste veckan (5609 totalt)
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Vet inte om detta är rätta stället för min fråga, men om det inte är det så får moderatorn plocka bort den.

Jag har börjat tillverka en ny instrumentbräda till min lotus europa ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23594 ) och tänker göra den av aluminium för att skapa lite tidsenlig racinglook.

Jag vill slipa in "rosett" mönster i plåten & undrar om någon här har gjort nåt sånt tidigare & kan ge mig lite tips för att bespara mig massa extra timmar i verkstan.

Det jag undrar över är:
Bästa typ av rondell för ändamålet ?
Enklaste tillvägagångs sätt ?
Måste jag klarlacka aluminium plåten när jag är klar för att den ska bibehålla en snygg yta ?

Lägger till en bild på en instumentbräda som har ett likande mönster som jag tänkt mig.
Mkt tacksam för all hjälp.

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

jag tror det finns rosenpolerad plåt att köpa färdig ...
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004

När man gör det på ett slutstycke så använder man en styv liten borste som man preparerar med fin slippasta. Skall man ha riktigt distinkta kanter brukar man behöva dra på en gummislang. Trycket skall vara ganska lätt så inte borsten spretar. Sen är det väl bara att rigga upp linjaler å mothåll på pelarbormaskinen och köra så det ryker:)

/Janne

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re: Mönsterslipa plåt, hur ??

CARGASM skrev:

Det jag undrar över är:
Bästa typ av rondell för ändamålet ?
Enklaste tillvägagångs sätt ?
Måste jag klarlacka aluminium plåten när jag är klar för att den ska bibehålla en snygg yta ?

Rosenpolering är ju för läckert bara!

1. Använd dig att sliprondell i den storlek du vill att 'rosorna' ska ha. Fint sandpapper på den Kanske 180-240 eller så.
2. Sätt rondellen i en pelarborr och gör ett stöd för plåten som du kan låta den glida emot när du gör de olika rosorna. En slipros och sedan flyttar du plåten i längsled ca radien på första rosen och så gör du en ny ros.
3. Klarlack är inte så dumt för ytan kommer att bli rätt känslig. Fast den kan ju bli lite grå och tråkig då.

Lycka till och gör gärna lite tester på spillbitar först (som vanligt)!

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Jag har för mig att på en film om Spirit of StLouis (som INTE var först att flyga över Atlanten) så rosenpolersde dom med en kork (med slippasta).

Umeå
Här sen Maj 2004

En vinkork i borrmaskinen, med slippasta på.

du kan göra en enkel gigg av tre trälister.

ta två lister, en på var sida om plåten, sätt fast lämpliga mothåll med önskat avstånd (15-20 mm) lägg sedan den tredje listen mellan de två första, i den tredje har du filat stöd för skaftet mellan kork och borrmaskin, med lämpligt avstånd.

när en rad är klar flyttar man bara ner listen ett steg på de två andra listerna och fortsätter

--VVTS--
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Naqref skrev:

Rosenpolering är ju för läckert bara!

De ä så rejsigt de kan bli

Tack för alla tips, ska prova mig fram med både kork & stålborste, så får jag se vilket som blir bäst.

Vilken slippasta är det jag ska använda ?

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

CARGASM skrev:

Vilken slippasta är det jag ska använda ?

Jag har använt ventilslippasta, men det borde fungera med nästan vilken som helst, bara den inte är för fin.

--VVTS--
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Rundstav

Jag har fått lärt mig (av min far) att man skall ta en rundstav och slå dit en möbeltass heter detså ?
en sådan med spik som är till stolsben mm sen tar man autosol som slipmedel och utför arbetet i en pelarbormaskin.

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (5609 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande