Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -77 2.0T (SÅLD) | 1, 2 >> 7648 besök totalt |
Nu när mantan nästan är klar så tänkte jag börja med mitt andra mellan projekt.
En Ascona B från -77 som plockades ner för ca 6 år sedan men aldrig blivit något av,men som nu ska få ett nytt hjärta och bättre andning Planerat: Motor: c20ne (Från omega A) Växellåda: 5-växlad (omega A) Chassie: lagom svängvänligt Motorn ska Turbo konverteras: Recept: 1st Turbo Tb03,2st tryckvakter +extraspridare(om dom behövs),SAAB IC,Volvo Turbo 300cc/min spridare,Bosch dump(i Plast),kompsänknings platta eller ur karvat förbränningsrum,eget grenrör. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
He he fick den ju inte såld för ett vettigt pris(Bilen alltså) så då får jag bygga ihop den med lite roliga budget grejjer. CIH snurran har ju tyvär rätt dåliga kolvar och stakar original,OHC snurran har bättre grejjer. Finns en kille på OSC som bromsade 170hk på hjulen. Citerar: Jag kör med orginal botten. Kompsänkt med packning-platta-packning. Filat en del i toppen. GT 17 turbo från saab 9-5 lättryck. Eget grenrör i svartstål (vattenrör). Laddar 0,82. 3 st starsspridare. 1 vid 0,3bar och alla 3 vid 0,5bar. Motorn har aldrig spikat och då har jag varit uppe på 0,95bar men det funkade inte med greppet. Orginal sprut och tändning. Vet inte hur jag ahr lyckats men det funkar toppen. Blien har gått mycket hårt vid en del bankörning och konbana. Jag har en intercooler från mercedes 230 kompressor. Tryckrören är 2,5" avgasrör. Återledande dump från saab. Tryckvakter från saab. Vid mätningen fick vi 170,8 hk på hjulen. 205hk /316NM i motorn Bilen är tillsalu ---> http://www.blocket.se/vi/9149890.htm Så jag siktar på 200 billiga pollar i pannrummet. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
He he -77:an blir ju nästan gratis att ha igång endast 35kr/år i skatt(Registreringshållningsavgift) å besiktning varannat år,därav turbo. Kanske säljer Mantan för att få låss lite pengar till Asconan,får se hur jag gör. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Trevligt Energi finns det i överflöd eller nä inte riktigt ,men detta bygge kommer att ta mycket längre tid än Mantan iaf,räknar att ha den klar tills nästa sommar,Det mesta av turbo grejjerna har jag,motor och låda fattas + en del andra grejjer men jag tänkte börja med karossen och förhoppningsvis lägga en skaplig garage lack. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Fan va kul å se, när jag trodde det skulle lugnas ner i Jimmys garage så plockar
vi bara fram nästa bil som ska skrämmas Kul å se att du håller dej till rätt märke å års era. man e lite trött på å se alla jappse med plast. Lycka till å du kan ju tro detta kommer följas till punkt å prickar Holla _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||||
He he jo man måste ju ha något å grejja med,gillar även japps fast i driftmundering Är "lite" Opel skadad är väll inne på 7:de Opeln tror jag. Även Familjebilen är av "Rätt" märke. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
För sent nu _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Uppdatering 060909
Har inte hänt så mycket i garaget,men jag skar ut ett par grenrörsflänsar på jobbet . _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Dom är till OHC motorn,har några flänsar till CIH men dom vart inte bra så dom ligger i skrotlådan. Finns å köpa flänsar till det mesta här ------> http://www.klracing.se/?subpage=vara _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Kompet är egentligen inte så högt i den motorn, 9,2:1. Många turbobilar har 9:1, exempelvis Calibran.
Som om du haft lite pengar att lägga så du kunde styra tändning och soppa lite bättre behöver du egentligen inte kompsänka. Vet inte vad den motorn har för styrsystem, men har den knacksensor är ju tändningen redan fixad |
||||
Tänkte faktiskt prova utan att kompsänka först och se hur länge det håller,skjuter man topp packning eller några andra motor delar så är dom ju ändå nästan gratis på skroten. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Ja några polare här nere har kört turbo på standard OHC
maskiner, men ladd över 0,9-1,0 är inte att rekomendera.. Å va noga med soppa, dom hade ändå 2st start spridare från ford monterade, ändå smälte dom en kolv. kan ju varit något annat som hjälpt till men lika bra å nämna så du inte hamnar i samma sitts direkt =) Danne _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||||
2st startspridare är absolut för lite för ett ladd på uppåt 1bar. Det laddet borde ge runt 200hk och en startspridare räcker till ca 30hk extra. Om man envisas med såna är det minst 4st som gäller. En lambdamätare, avgastempmätare och ett gott motoröra är ett måste om det ska funka. Själv hade man turen att komma över ett gammalt Turbofueler för 700 spänn, styr upp till 8 spridare och kan retardera tändningen |
||||
Tack för tipsen,man kan ju ta stakar och kolvar från c20xe eller Let:en så får man ju bättre grejjer oxå fast då blir det lite dyrare,ska ju försöka hålla en låg kostnad på detta bygge,sen så räknar jag med ett eller två ras,men som sagt så är motorerna billiga att inhandla.
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Jag jobbade ett tag på bilskrot, när vi inventerade lagret hade vi 17 (!!!) såna motorer liggande och hade inte sålt nån alls på evigheter så vi dumpade näst intill alla i containern och sparade bara ett par lågmilare Det är ju en klar fördel att hålla på med Opel, reservdelstillgången är ju nästan oändlig |
||||
He he jo jag vet(Jobbade på en bildemontering förut) vi hade en hel del oplar med 2.0 alla med motorn kvar skroten brevid samma sak där + att dom tar ca 1000:- för en komplett motor med all el + växellåda måste bara orka å slita ur en snart innan snön kommer. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -77 2.0T (SÅLD) | 1, 2 >> 7648 besök totalt |