Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3247 besök totalt |
318is...igen :)
Jepp, här börjar jag prata om den på forumet väldigt vanliga Bimmern ![]() Nu är fallet som så att jag har snackat lite mer min morsa, då hon fann att hon inte kände sig säker när jag körde den här bilen ![]() Så hon har nu gått med på att sponsra mig med 15'000kr... Så Swiften ska bort, och nu skall det inhandlas BMW 318is ![]() Frågan är nu; Vart hittar jag en vettig 318is för max 25'000kr? jag har kollat runt lite på internet, men jag fann inget riktigt träffande dessvärre ![]() Vad behöver man tänka på när man köper en som gått runt 20'000mil? Hur mycket drar en 318is vid vanlig körning? (fabriksuppgiften är juh 0.81/mil... men riktig statistik är alltid mer intressant) |
||||||
Kolla på http://www.bmwpower.nu/bmwborsen/bmw
Där finns iaf 1 till salu för tillfället. Tänk på att du ska ha en 90- eller nyare för att få 16v-motorn... _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Jo, jag är fullt medveten om det, det är därför jag inte hittat något vettigt ännu ![]() |
||||||
Gräv djupare i morsans plånbok och köp en E36 istället!
Jag vet en billig. ![]() E30 borde gå snålare än E36 eftersom de är lättare och min E36 har snittat 0,82 sen jag köpte den för drygt ett år och fyratusen mil sen. Motorn i dem är en riktig pärla! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Micke E, oxå här på forumet ibland och Team CSN-medlem
![]() Själv vet i tusan riktigt, men första veckorna snittade jag ca. 1,25...inkl. nga varv på mantorp. Då undrade jag hur folk kör då de säger att man kan köra dom på under 0,7... Eller är det jag som "kör" kanske? ![]() ![]() Vet om en annan kille som kört sin is på 0,9 under vintertid!!! Tusan, då brukar ju hjulen snurra dubbla antalet varv mot framhjulen, konstant! ![]() |
||||||
Hehe, jag läntar redan till bakhjulsdrift :P |
||||||
Utan pilot och soppa väger min ca 1110kg.
Swiften är pigg och snabb. Men BMW mer bil. För mig tog det ett tag att riktigt komma överens med bilen, den skilljer sig ganska drastiskt gentemot karraktären hos övriga E30. Det enda som har lite samma stuk är väl M3 E30, bara det att den har mer av allt... Igårkväll var jag ute på en sk. "Kul tur" med bilen och kom på mig själv med att sitta och småle lite mellan kurvorna. det är ingen raket, men den pinnar på ganska duktigt och är mkt underhållande i svängarna. Visst skulle ett par Koni eller liknande sitta fint och polarens Dr Schrick-kammar skulle nog göra motorn gott i mellanregistret... Men det får vara sålänge. |
||||||
Att det är mer bil är jag väl medveten om, och så även min mor som anser att min Swift är en rullande kista med mitt namn på ![]() Men frågan är om BMW'n är mycket roligare att köra? om den väger 1100kg så kommer den med största säkerhet vara slöare än Swiften.... 136hk/1100kg ger ett effekt/viktför förhållande på 8.1 medan Swiftens 115hk/800kg ger siffran 6,9! Nu är 800kg uppskattat då det är lite svårt att få reda på vad min bil väger (alla käller har olika åsikter om vikten), och 115hk är även det uppskattat, då bilen orginal producerar 105hk, och det sitter ett 2.5tums sportavgas hela vägen samt att katten är bortplockad, så jag räknar lite grovt med 10hk extra (jag vet att det inte riktigt funkar så, men för enkelhetens skull)... Synd att behöva byta ned sig prestandamässigt ![]() Men jag tror nog att en BMW 318is inte kommer att göra mig besviken för den delen ![]() |
||||||
Inte provat ngn Swift, vet bara att dom gick tokfort i Fyndbörsen Cup för nga år sedan. Nu ska man nog dock åka E30 eller ngt liknande om man ska vinna...
![]() ![]() is:en kanske inte är snabbare rakt fram, men som standard vill jag tro ganska starkt att ballansen och styregenskaperna i den är bättre än i Swiften. Vrid kan man inte bekylla den för att ha, men den känns faktiskt väldigt pigg mellan 120-170km/h. Man får ju ändå betänka vad som sitter under huven när man ger sina omdömen. |
||||||
Jag vägde min på Uråsa flygfält och där vägde min 1060kg med halvtank. ![]() Angående bensinen, jag tycker min mätare ligger på 20L/100km hela tiden ![]() ![]() Andrew, försök att få tag i en med BMWs sportstolar, skitsköna + att man sitter fast i stolen. |
||||||
Skulle inte sitta helt fel, men nu växer dom inte direkt på träd... samt att jag måste lyckas sälja min suzuki swift innan jag kan köpa en BMW'n... |
||||||
Är det en "riktig M3 Light" du har, eller en M3... ![]() ![]() Hur har du lättat den? |
||||||
Inget alls, utan den vågen var nog missvisande. Ja, om du med en "riktigt M3 Light" menar 318IS så har jag ju det ![]() Andrew, sen om du nu hittar en med sportstolar så ska du också få tag i en med diffbroms ![]() |
||||||
Halloj! Har precis kommit hem från en liten tur med is'en på runt 60mil. Kan meddela att den då drog 0,78 med 3 pers i bilen samt en massa packning (öl
![]() Det är ingen raket som sagt men över 4000 rpm så händer det lite iaf ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Jopp, men dom växer fortfarande inte på träd ![]() Men om jag fixar en bakaxel till en skrotat M3 så monterar du på den då eller? : ![]() |
||||||
Det var som tusan! Vad är det då för fel på min, den drar betydligt mer... ![]() Montera dit en M3-klump går...men kommer att ge helt fel utväxling. Så den måste man byta sammtisigt, eller flytta diffpaketet till en klump med rätt utväxling. Dock passar den inte i is-klumpen som är en "liten klump". M3 har den "stora". |
||||||
okay, nu börjar saker spåra ur här... Det var bara ett skämt från min sida! Inga eftermonteringar på bilen på ett bra tag kan jag säga rakt av, iaf inte om jag inte lyckas skaffa ett jobb... Men av ren nyfikenhet; vad skulle hända om man bara monterade dit en M3bakaxel/diffbroms? |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3247 besök totalt |