Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
318is...igen :)
1, 2   >>
3247 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
318is...igen :)

Jepp, här börjar jag prata om den på forumet väldigt vanliga Bimmern
Nu är fallet som så att jag har snackat lite mer min morsa, då hon fann att hon inte kände sig säker när jag körde den här bilen
Så hon har nu gått med på att sponsra mig med 15'000kr...
Så Swiften ska bort, och nu skall det inhandlas BMW 318is
Frågan är nu;
Vart hittar jag en vettig 318is för max 25'000kr?
jag har kollat runt lite på internet, men jag fann inget riktigt träffande dessvärre
Vad behöver man tänka på när man köper en som gått runt 20'000mil?
Hur mycket drar en 318is vid vanlig körning? (fabriksuppgiften är juh 0.81/mil... men riktig statistik är alltid mer intressant)
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Kolla på http://www.bmwpower.nu/bmwborsen/bmwlista.asp
Där finns iaf 1 till salu för tillfället.
Tänk på att du ska ha en 90- eller nyare för att få 16v-motorn...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Arne skrev:
Kolla på http://www.bmwpower.nu/bmwborsen/bmwlista.asp
Där finns iaf 1 till salu för tillfället.
Tänk på att du ska ha en 90- eller nyare för att få 16v-motorn...


Jo, jag är fullt medveten om det, det är därför jag inte hittat något vettigt ännu
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Där är 8st e30 16v isár på blocket.

Trevlig midsommar på er!!

_________________
Pelle Persson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
Där är 8st e30 16v isár på blocket.

Trevlig midsommar på er!!


3av dom var defekta, 2var i tveksamt skick och sen hittade jag bara 2 som verkade intressanta... Men tack för tipset!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Gräv djupare i morsans plånbok och köp en E36 istället!
Jag vet en billig.

E30 borde gå snålare än E36 eftersom de är lättare och min E36 har snittat 0,82 sen jag köpte den för drygt ett år och fyratusen mil sen.
Motorn i dem är en riktig pärla!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke E, oxå här på forumet ibland och Team CSN-medlem , har kört sin på 0,82 tror jag det var. Inkl. långresa och hårdgasa...

Själv vet i tusan riktigt, men första veckorna snittade jag ca. 1,25...inkl. nga varv på mantorp.
Då undrade jag hur folk kör då de säger att man kan köra dom på under 0,7... Eller är det jag som "kör" kanske?

Vet om en annan kille som kört sin is på 0,9 under vintertid!!!
Tusan, då brukar ju hjulen snurra dubbla antalet varv mot framhjulen, konstant!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
AL skrev:
Micke E, oxå här på forumet ibland och Team CSN-medlem , har kört sin på 0,82 tror jag det var. Inkl. långresa och hårdgasa...

Själv vet i tusan riktigt, men första veckorna snittade jag ca. 1,25...inkl. nga varv på mantorp.
Då undrade jag hur folk kör då de säger att man kan köra dom på under 0,7... Eller är det jag som "kör" kanske?

Vet om en annan kille som kört sin is på 0,9 under vintertid!!!
Tusan, då brukar ju hjulen snurra dubbla antalet varv mot framhjulen, konstant!


Hehe, jag läntar redan till bakhjulsdrift :P
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Hur mycket väger en 318is E30 egentligen?
Kommer den att vara slöare än min nuvarande Swift kanske?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Utan pilot och soppa väger min ca 1110kg.

Swiften är pigg och snabb. Men BMW mer bil.

För mig tog det ett tag att riktigt komma överens med bilen, den skilljer sig ganska drastiskt gentemot karraktären hos övriga E30. Det enda som har lite samma stuk är väl M3 E30, bara det att den har mer av allt...

Igårkväll var jag ute på en sk. "Kul tur" med bilen och kom på mig själv med att sitta och småle lite mellan kurvorna. det är ingen raket, men den pinnar på ganska duktigt och är mkt underhållande i svängarna.
Visst skulle ett par Koni eller liknande sitta fint och polarens Dr Schrick-kammar skulle nog göra motorn gott i mellanregistret... Men det får vara sålänge.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
AL skrev:
Swiften är pigg och snabb. Men BMW mer bil.


Att det är mer bil är jag väl medveten om, och så även min mor som anser att min Swift är en rullande kista med mitt namn på
Men frågan är om BMW'n är mycket roligare att köra?
om den väger 1100kg så kommer den med största säkerhet vara slöare än Swiften....
136hk/1100kg ger ett effekt/viktför förhållande på 8.1 medan Swiftens
115hk/800kg ger siffran 6,9!
Nu är 800kg uppskattat då det är lite svårt att få reda på vad min bil väger (alla käller har olika åsikter om vikten), och 115hk är även det uppskattat, då bilen orginal producerar 105hk, och det sitter ett 2.5tums sportavgas hela vägen samt att katten är bortplockad, så jag räknar lite grovt med 10hk extra (jag vet att det inte riktigt funkar så, men för enkelhetens skull)...
Synd att behöva byta ned sig prestandamässigt
Men jag tror nog att en BMW 318is inte kommer att göra mig besviken för den delen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inte provat ngn Swift, vet bara att dom gick tokfort i Fyndbörsen Cup för nga år sedan. Nu ska man nog dock åka E30 eller ngt liknande om man ska vinna...

is:en kanske inte är snabbare rakt fram, men som standard vill jag tro ganska starkt att ballansen och styregenskaperna i den är bättre än i Swiften. Vrid kan man inte bekylla den för att ha, men den känns faktiskt väldigt pigg mellan 120-170km/h. Man får ju ändå betänka vad som sitter under huven när man ger sina omdömen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
AL skrev:
Man får ju ändå betänka vad som sitter under huven när man ger sina omdömen.


Jag råkar vara väldigt svag för små varvvilliga motorer
Så för mig är större motorvolym bara större bränslekostnader
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



AL skrev:
Utan pilot och soppa väger min ca 1110kg.

Jag vägde min på Uråsa flygfält och där vägde min 1060kg med halvtank.
Angående bensinen, jag tycker min mätare ligger på 20L/100km hela tiden

Andrew, försök att få tag i en med BMWs sportstolar, skitsköna + att man sitter fast i stolen.

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Ando skrev:
Andrew, försök att få tag i en med BMWs sportstolar, skitsköna + att man sitter fast i stolen.


Skulle inte sitta helt fel, men nu växer dom inte direkt på träd... samt att jag måste lyckas sälja min suzuki swift innan jag kan köpa en BMW'n...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ando skrev:
AL skrev:
Utan pilot och soppa väger min ca 1110kg.

Jag vägde min på Uråsa flygfält och där vägde min 1060kg med halvtank.
Angående bensinen, jag tycker min mätare ligger på 20L/100km hela tiden

Andrew, försök att få tag i en med BMWs sportstolar, skitsköna + att man sitter fast i stolen.


Är det en "riktig M3 Light" du har, eller en M3...
Hur har du lättat den?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



AL skrev:
Ando skrev:
AL skrev:
Utan pilot och soppa väger min ca 1110kg.

Jag vägde min på Uråsa flygfält och där vägde min 1060kg med halvtank.
Angående bensinen, jag tycker min mätare ligger på 20L/100km hela tiden

Andrew, försök att få tag i en med BMWs sportstolar, skitsköna + att man sitter fast i stolen.


Är det en "riktig M3 Light" du har, eller en M3...
Hur har du lättat den?

Inget alls, utan den vågen var nog missvisande. Ja, om du med en "riktigt M3 Light" menar 318IS så har jag ju det
Andrew, sen om du nu hittar en med sportstolar så ska du också få tag i en med diffbroms Fast det är ju inget större problem eftersom man kan ta en bakaxel från en riktig M3:a.

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Halloj! Har precis kommit hem från en liten tur med is'en på runt 60mil. Kan meddela att den då drog 0,78 med 3 pers i bilen samt en massa packning (öl ) Låg väl runt 110-130 hela tiden typ så det tycker jag är helt ok. I stan så drar den väl lite mer runt 0,85-0,9 om man kör hyfsat lugnt.

Det är ingen raket som sagt men över 4000 rpm så händer det lite iaf Väldigt fin balans är det i den också som AL påpekar.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Ando skrev:
Andrew, sen om du nu hittar en med sportstolar så ska du också få tag i en med diffbroms Fast det är ju inget större problem eftersom man kan ta en bakaxel från en riktig M3:a.


Jopp, men dom växer fortfarande inte på träd
Men om jag fixar en bakaxel till en skrotat M3 så monterar du på den då eller? :
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Halloj! Har precis kommit hem från en liten tur med is'en på runt 60mil. Kan meddela att den då drog 0,78 med 3 pers i bilen samt en massa packning (öl ) Låg väl runt 110-130 hela tiden typ så det tycker jag är helt ok. I stan så drar den väl lite mer runt 0,85-0,9 om man kör hyfsat lugnt.

Det är ingen raket som sagt men över 4000 rpm så händer det lite iaf Väldigt fin balans är det i den också som AL påpekar.


Det var som tusan! Vad är det då för fel på min, den drar betydligt mer... Hmmm... Fast den går ju som den ska så jag tror egentligen inte att det är ngt fel direkt.

Montera dit en M3-klump går...men kommer att ge helt fel utväxling. Så den måste man byta sammtisigt, eller flytta diffpaketet till en klump med rätt utväxling. Dock passar den inte i is-klumpen som är en "liten klump". M3 har den "stora".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
AL skrev:
Micke Eriksson skrev:
Halloj! Har precis kommit hem från en liten tur med is'en på runt 60mil. Kan meddela att den då drog 0,78 med 3 pers i bilen samt en massa packning (öl ) Låg väl runt 110-130 hela tiden typ så det tycker jag är helt ok. I stan så drar den väl lite mer runt 0,85-0,9 om man kör hyfsat lugnt.

Det är ingen raket som sagt men över 4000 rpm så händer det lite iaf Väldigt fin balans är det i den också som AL påpekar.


Det var som tusan! Vad är det då för fel på min, den drar betydligt mer... Hmmm... Fast den går ju som den ska så jag tror egentligen inte att det är ngt fel direkt.

Montera dit en M3-klump går...men kommer att ge helt fel utväxling. Så den måste man byta sammtisigt, eller flytta diffpaketet till en klump med rätt utväxling. Dock passar den inte i is-klumpen som är en "liten klump". M3 har den "stora".



okay, nu börjar saker spåra ur här... Det var bara ett skämt från min sida! Inga eftermonteringar på bilen på ett bra tag kan jag säga rakt av, iaf inte om jag inte lyckas skaffa ett jobb...
Men av ren nyfikenhet; vad skulle hända om man bara monterade dit en M3bakaxel/diffbroms?
Citera
Allmänt banåkaforum
318is...igen :)
1, 2   >>
3247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande