Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 -79 "Mexico Replika" SÅLD!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (57075 totalt)
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
Men jag ska ju inte köra med Pinto, jag kör ju 1600 X-flow.

Kom att tänka på Sällskapsresan idag ...

Hört i tullen!!

"Vad har du i väskan......."



"Lite bussningar.....



.....och en Grupp 4 styrknut"




Annars inget nytt, fortsätter laga golvet i bilen

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
Igår tog vi ett stort ryck med motor. Rogers gamla 1600 X-flow revs ner för att kolla hur skicket var och vad vi måste åtgärda innan hopmonteringen kan börja.

Mycket bilder blir det, hoppas ni står ut med det.




Håkan insisterade på att få visa skillnaden på hans original Grupp 4 knut och min nytillverkade Grupp 4 "kopia".




Så här såg motorn ut när kvällen var ung. Samtlig "kringutrustning" var fortfarande monterad, men inte länge till!




20 min senare.


Innan vi fortsatte riva ner motorn så var vi tvungna att testa "hur det kan bli sen".



Kan nog bli nice....

Arbetet fortskred med att toppen åkte av. Ingen vacker syn när man studerar hur kylvatten kanalerna ser ut! Fy, här behövs lite kärlek!!



Blocket är inte heller helt 100...






"så här går det alltså till när man ska byta olja . Nu sätter du i oljepluggen och monterar allt innan du häller på ny olja...! och glöm inte nytt filer



Sumpen borta, allt ser OK ut!



Kammen urplockad, men inte ska den väl se ut så här thumbs down thumbs down Kammen såg ut så här på två ställen, inte snyggt!

Men det gör inget när den här ligger på hyllan i garaget




Kent Cams BCF3 Sports R kam, register 2500-7000 rpm.

och för att se till att kammen och allt annat får smörjning så att det räcker så finns den här också i beredskap



Kent Cams högtrycks och högkapacitets oljepump.

Sista bildena för kvällen blev de här.





Nästa steg blir att slutföra demonteringen och ta topp och block till en riktigt motortvätt. Sen måste jag ha nya packningar och lager mm mm mm

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jesper L skrev:



Kammen urplockad, men inte ska den väl se ut så här thumbs down thumbs down Kammen såg ut så här på två ställen, inte snyggt!


Lite kuriosa: det där är resultatet av en klassisk slipbränna! Inträffade troligtvis när kammen slipades vid nytillverkning. Fenomenet börjar inträffa redan vid runt 150 grader på härdat stål och blir successivt värre vid 300 grader är det definitivt påverkad och runt 500 blir det lite "blåanlöpt" varvid härdningen är helt borta i påverkat område.

om inte annat kan ju bilden ovan visa vad som händer på sikt om man försöker få isär härdade detaljer (t.ex. hjullager från drivaxlar...) med hjälp av värme! Med andra ord...inte så bra.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
Usch, det var riktigt gropar i kamen. Liknar gravrost fast utan rosten så att säga.....

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Japp, så kallad "pitting" och är när material liksom trillar bort ungefär som smular på rostbröd om du pillar med nageln på.

Det är för att materialet blir sprött i det påverkade området, samt att spänningarna som trycker ihop alla kornen mot varandra (normalt sett) inte finns utan t.o.m. blir det dragspänningar, alltså att kornen vill dra sig ifrån varann. Då ger det precis exakt den där effekten, ser ut som om någon "pickat" på ytan med ngt vasst.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Jesper L skrev:


"så här går det alltså till när man ska byta olja . Nu sätter du i oljepluggen och monterar allt innan du häller på ny olja...! och glöm inte nytt filer


Nä, så var det inte alls! Det ska stå "-Men va fan, Jesper! Du har ju metallic-olja i motorn..."


Dom sista bilderna visar vilka fina lager det satt i motorn... Dock kändes veven fin.
/H

_________________
Håkan Persson
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Lager

Hej

Du har inte sett slitna lager
Skall ta nån bild på vevlager jag bytte för en månad sen

o du, modifiera plåten mellan växellåda och motor så du kan ta av sump utan att demontera växellåda
Nu har jag min motor i en Seven och där finns inget under motorn så man kan byta lager på nån timme

Min motor space som begränsas av regler för Roadsport B, kan bla inte byta kamaxel och får bara köra med en DCOE45a

Space

Citat:
Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport B nästa säsong

Cylinderblock 711M-6015-B-A, drygt 1600cc slagvolym
Portad topp (har filat själv), insugsventil 41,2mm avgas 34.9mm infrästa av Liba motor
Edit Rullvippa utvxl 1:69 har ersatt standard vipparmsbryggan
(Förstärkt vipparmsbrygga, stålklossar samt distansrör mellan vipporna)
Smidda Acralite kolvar (begagnade), nya kannringar
Lättade, balanserade och polerade standard vevstakar
Kolv+stake+bult+ringar ca 300gr lättare än original per st
Nya lager
Ny Ford GT kam (pga reglemente), (Kent cams), fjädrar och nya lyftare
Weberförgasare DCOE 45 (1 st pga reglemente) på Lynx crossower insugningsrör
Beräknad effekt 110-115hk, har bromsat bilen på rulle och
motorn gav med ny icke läckande topp 119hk vid 5500 varv vridet var 176NM vid 4000 varv


Vill du veta mer om Xflow motor så fråga på
Ex använd tändsystem från Fiesta 1.1 som har magnetisk tändsystem med tändförstärkare, glöm inte tändspolen som hör till
Med detta system slipper du vanliga brytare

Skulle gissa att du nog kan fodra en BCF3 kam med en vanlig stående Weber 32/36 från en Sierra
Upp till ca 125 häst kan gå bra med denna förgasare, du spar nog också nån krona på förbrukningen av bensin vid vanlig körning

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
Re: Lager

Bengt Metz skrev:
Hej

Du har inte sett slitna lager
Skall ta nån bild på vevlager jag bytte för en månad sen

o du, modifiera plåten mellan växellåda och motor så du kan ta av sump utan att demontera växellåda
Nu har jag min motor i en Seven och där finns inget under motorn så man kan byta lager på nån timme

Min motor space som begränsas av regler för Roadsport B, kan bla inte byta kamaxel och får bara köra med en

Vill du veta mer om Xflow motor så fråga på
Ex använd tändsystem från Fiesta 1.1 som har magnetisk tändsystem med tändförstärkare, glöm inte tändspolen som hör till
Med detta system slipper du vanliga brytare

Skulle gissa att du nog kan fodra en BCF3 kam med en vanlig stående Weber 32/36 från en Sierra
Upp till ca 125 häst kan gå bra med denna förgasare, du spar nog också nån krona på förbrukningen av bensin vid vanlig körning

/ Bengt Metz


Jepp har några frågor, vilka årsmodeller av fiesta hade den aktuella fördelaren?? Behöver man byta drevet på fördelaren eller är det samma??

Du känner ingen som har en uppsättning 1300-kolvar, ska tydligen vara lämpliga att montera i en 1600 för att få lagom kompression.

Har en 32/36 i bilen nu, men ska ju mata den nya motorn med mina Dellorto 40:or.

Var köper man nya lager till veven??

Komplett packningssats??

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Jesper!

Har inte lusläst hela tråden men kul att beståndet av RIKTIGA bilar ökar här på Rejsa.nu

Vad du än gör så sätt inte på toppen utan att snygga till kanalerna , sämre gjutningar har jag icke skådat i en topp. Det är ganska simpelt att göra det första steget själv genom att räta upp första biten och runda till vassa kanter. Där har du ca 5 hk att hämta.
Fiesta fördelare är bra...bara det är en Bosch och den inte är sliten, får du tag i en mekanisk så sätter du i en Ignitorenhet , om du väljer mekanisk eller elektronisk så skicka den till Ronwill http://web.telia.com/~u87410235/etta.htm så anpassar han den till trimmet , det gör mycket på körbarheten.
Dreven ska du inte behöva byta , det är ju bara en sort på kammen.
Lager finns hos närmaste motorrenoverare.

Å så kan du ju läsa vad jag gjort med min Eskil här ---> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6718&highlight=eskil

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Drev

Hej

Rätt att det är en Bosch fördelare du skall använda, denna typ har tändförstärkaren monterad på fördelaren och har en trepolig kontakt, glöm inte att ta med kontakten kablarna samt tändspolen

Årsmodellen på fiestan är den äldre typen som har en crossflowmotor fast då 1,1 liters

Burton är nog billigast med Kentdelar, men det går tex att finna packningssatser mm i Sverige

Jag har flera bra begagnade 1300cc högkompkolvar men inte till standard borrning, jag har +020, +040 samt +060 kanske en uppsättning +090

Peter Karlsson har rätt ang att putsa till kanalerna, om du skall fräsa ventilsäten så gör det med en radie samt en vinkel för ventilen

Det finns en hel massa tricks för att få toppen att flöda rejält mycket bättre än i original bla på ventilerna

Som sagt jag ökade effekten ca 40% utan att byta kam och med en förgasare, det bästa av allt är att jag har drygt 170Nm (131lb/ft) vridmoment

Bromsprotokoll



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
Hallå, Bengt och Peter!

Råd och hjälp får man aldrig för mycket av. Min tanke var först att köra med en original 1600 GT topp, men det blir nog inte .

Plan B blir då, precis som ni säger, att snygga till original toppen. Känner en person som renoverar/bygger om motorer proffesionellt, förhoppningsvis så kan jag låna hans motortvätt och slänga in både toppen och blocket i den, blir jäkligt rent i den!!!!

Annars kommer nog topp-jobbet begränsas till rengöring och kontroll efter slitage samt snygga till kanalerna (kostar bara tid). Blir nog inget ventiljobb, förutom inslipning av originalen, försöker hålla en något sånär stram budget......

Har planer på en skrotletarrunda eftersom jag inte kommer överens med brytar och det andra småplocket i fördelaren..... Borde gå att hitta en Bosch fördelare tycker jag!

Håkan har tagit med svänghjulet till jobbet och ska lätta det lite också.


Det var länge sedan jag läste tråden om Eskil, men jag gjorde det igen idag och det var lika underhållande som förra gången.

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Brytare är fin-fina saker!!!
...och sålänge kabelskorna håller på kondensatorn, är det ju inga problem. Eller?

/H

_________________
Håkan Persson
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
old blue oval skrev:
Brytare är fin-fina saker!!!
...och sålänge kabelskorna håller på kondensatorn, är det ju inga problem. Eller?

/H


Jo det stämmer, Ford original, jo jag tackar jag thumbs down thumbs down

Är inte din Fiesta en 1,1:a......

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



Re: Drev

Bengt Metz skrev:
Hej

Rätt att det är en Bosch fördelare du skall använda, denna typ har tändförstärkaren monterad på fördelaren och har en trepolig kontakt, glöm inte att ta med kontakten kablarna samt tändspolen

Årsmodellen på fiestan är den äldre typen som har en crossflowmotor fast då 1,1 liters


/ Bengt Metz


intressangt med fiestafördelaren!
har du någon koll på hur tändkurvan borde se ut till en orginal 1600 med 36dcd och stora ventiler?
alla säger lämna till ronvill men jag skruvar gärna själv.

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Tändkurva

Hej Micke

Eftersom jag kör sjua har jag fimpat vacumförställningen och använder endast den mekaniska tändförställningen, har blockerat denna med en icke magnetisk skruv rakt in i fördelaren via ett av de befintliga hålen för vacumtändförställningen samt plastat igen hacket i huset där armen för vacumförställningen normalt går in

När jag ställer in en grundtändning på ca 12 grader vid 1000 varv så slutar tändförställningen att öka vid ca 3500 varv, tändförställningen är då ca 34 grader vilket verkar passa min motor OK, se motortrimgraden i tidigare inlägg i denna tråd

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Jesper L skrev:

Är inte din Fiesta en 1,1:a......


...jo...

Hands off!
Men du får gärna köpa hela bilen... Du behöver väl en vinterbil, eller?

_________________
Håkan Persson
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



aha. inget vakum, blir ju lite nyfiken på varför då det med orginalkam och 1st 45dcoe borde finnas ganska mycket vakum i din maskin för att om inte annat spara lite soppa vid finåkning.

ska iaf. åka till skroten och leta fiesta nu sen blir det motsvarande tändkurva som utgångsläge att prova sig fram ifrån ,har åkt med orginalfördelare från 76hittils och den verkar mest konstig.

det är kul att du verkar få bra effekt ur din motor fastän det är orginal kamaxel i eller missförstod jag setupen? kan inte reglerna för roadsport b, får man köra med tex gt topp och mexico kam?
vad har du för topplock förresten? är det orginalstorlek på ventlier eller motsvarar det gt el liknande?
själv kör jag 42-33,5

sen en tanke till med att använda 32-36 från sierra, eftersom dom är uppsatta för 2l motor så borde halsringarna vara allderles för stora för en 1600 ,blir det inte svårt att få en sån att gå bra på kentmotor?
körde med för stora på min 36dcd till en början men den var skitsvår att få bra på delgas ända tills jag gick ned i halsringsdiameter. fullt spjäll funkade det iof. på fint så det beror ju på vad man ska ha bilen till

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Setup

Hej

Kolla motorns utförande ovan

Nu skall jag nog sluta sabba ursprungstråden

Vill ni veta mera kolla min tråd

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18499&highlight=caterham

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
Det är ingen fara Bengt, jag har ändå inget nytt för tillfället. Så vi kan lika gärna ta tillfället i akt och diskutera Kent motorer.

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Ingen som har lite trevliga Kent delar liggande?
GT topp tex?

Tror Jesper skulle bli glad som ett fågelbad, om någon hade en över...

/H

_________________
Håkan Persson
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493


Trådstartare
Nu går det sakta igen...

Rev det sista på motorn nu i kväll, så inte snyggt ut runt vattenpumpen




Behålla -- eller byta, Tror jag byter den faktiskt.....



Monterade mitt nya motorstativ, blev tvungen att prova hur blocket sitter. Blev jäkligt bra, man kommer åt så mycket lättare när det ska skruvas!



...och JA motorvärmaren ska bort!!


Till sist en liten stämningsbild på Håkans (old Blue oval) nya projekt. Tror att det dyker upp en tråd snart, men jag var i alla fall först med bild på den.

Någon som kan gissa vilken bil det är???


_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 -79 "Mexico Replika" SÅLD!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (57075 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande