Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (57075 totalt) |
Men jag ska ju inte köra med Pinto, jag kör ju 1600 X-flow.
Kom att tänka på Sällskapsresan idag ![]() ![]() Hört i tullen!! "Vad har du i väskan......." ![]() "Lite bussningar..... ![]() .....och en Grupp 4 styrknut" ![]() Annars inget nytt, fortsätter laga golvet i bilen ![]() ![]() _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Igår tog vi ett stort ryck med motor. Rogers gamla 1600 X-flow revs ner för att kolla hur skicket var och vad vi måste åtgärda innan hopmonteringen kan börja.
Mycket bilder blir det, hoppas ni står ut med det. ![]() Håkan insisterade på att få visa skillnaden på hans original Grupp 4 knut och min nytillverkade Grupp 4 "kopia". ![]() Så här såg motorn ut när kvällen var ung. Samtlig "kringutrustning" var fortfarande monterad, men inte länge till! ![]() ![]() 20 min senare. Innan vi fortsatte riva ner motorn så var vi tvungna att testa "hur det kan bli sen". ![]() Kan nog bli nice.... Arbetet fortskred med att toppen åkte av. Ingen vacker syn när man studerar hur kylvatten kanalerna ser ut! Fy, här behövs lite kärlek!! ![]() Blocket är inte heller helt 100... ![]() ![]() "så här går det alltså till när man ska byta olja ![]() ![]() Sumpen borta, allt ser OK ut! ![]() Kammen urplockad, men inte ska den väl se ut så här ![]() ![]() Men det gör inget när den här ligger på hyllan i garaget ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kent Cams BCF3 Sports R kam, register 2500-7000 rpm. och för att se till att kammen och allt annat får smörjning så att det räcker så finns den här också i beredskap ![]() Kent Cams högtrycks och högkapacitets oljepump. Sista bildena för kvällen blev de här. ![]() ![]() Nästa steg blir att slutföra demonteringen och ta topp och block till en riktigt motortvätt. Sen måste jag ha nya packningar och lager mm mm mm _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Lite kuriosa: det där är resultatet av en klassisk slipbränna! Inträffade troligtvis när kammen slipades vid nytillverkning. Fenomenet börjar inträffa redan vid runt 150 grader på härdat stål och blir successivt värre vid 300 grader är det definitivt påverkad och runt 500 blir det lite "blåanlöpt" varvid härdningen är helt borta i påverkat område. om inte annat kan ju bilden ovan visa vad som händer på sikt om man försöker få isär härdade detaljer (t.ex. hjullager från drivaxlar...) med hjälp av värme! Med andra ord...inte så bra. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Japp, så kallad "pitting" och är när material liksom trillar bort ungefär som smular på rostbröd om du pillar med nageln på.
Det är för att materialet blir sprött i det påverkade området, samt att spänningarna som trycker ihop alla kornen mot varandra (normalt sett) inte finns utan t.o.m. blir det dragspänningar, alltså att kornen vill dra sig ifrån varann. Då ger det precis exakt den där effekten, ser ut som om någon "pickat" på ytan med ngt vasst. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Nä, så var det inte alls! Det ska stå "-Men va fan, Jesper! Du har ju metallic-olja i motorn..." ![]() Dom sista bilderna visar vilka fina lager det satt i motorn... Dock kändes veven fin. /H _________________ Håkan Persson |
||
Lager
Hej Du har inte sett slitna lager Skall ta nån bild på vevlager jag bytte för en månad sen o du, modifiera plåten mellan växellåda och motor så du kan ta av sump utan att demontera växellåda Nu har jag min motor i en Seven och där finns inget under motorn så man kan byta lager på nån timme Min motor space som begränsas av regler för Roadsport B, kan bla inte byta kamaxel och får bara köra med en DCOE45a Space
Vill du veta mer om Xflow motor så fråga på Ex använd tändsystem från Fiesta 1.1 som har magnetisk tändsystem med tändförstärkare, glöm inte tändspolen som hör till Med detta system slipper du vanliga brytare Skulle gissa att du nog kan fodra en BCF3 kam med en vanlig stående Weber 32/36 från en Sierra Upp till ca 125 häst kan gå bra med denna förgasare, du spar nog också nån krona på förbrukningen av bensin vid vanlig körning / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Re: Lager
Jepp har några frågor, vilka årsmodeller av fiesta hade den aktuella fördelaren?? Behöver man byta drevet på fördelaren eller är det samma?? Du känner ingen som har en uppsättning 1300-kolvar, ska tydligen vara lämpliga att montera i en 1600 för att få lagom kompression. Har en 32/36 i bilen nu, men ska ju mata den nya motorn med mina Dellorto 40:or. Var köper man nya lager till veven?? Komplett packningssats?? _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
![]() Har inte lusläst hela tråden men kul att beståndet av RIKTIGA bilar ökar här på Rejsa.nu ![]() Vad du än gör så sätt inte på toppen utan att snygga till kanalerna , sämre gjutningar har jag icke skådat i en topp. Det är ganska simpelt att göra det första steget själv genom att räta upp första biten och runda till vassa kanter. Där har du ca 5 hk att hämta. Fiesta fördelare är bra...bara det är en Bosch och den inte är sliten, får du tag i en mekanisk så sätter du i en Ignitorenhet , om du väljer mekanisk eller elektronisk så skicka den till Ronwill http://web.telia.com/~u87410235/etta Dreven ska du inte behöva byta , det är ju bara en sort på kammen. Lager finns hos närmaste motorrenoverare. Å så kan du ju läsa vad jag gjort med min Eskil här ---> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||
Drev
Hej Rätt att det är en Bosch fördelare du skall använda, denna typ har tändförstärkaren monterad på fördelaren och har en trepolig kontakt, glöm inte att ta med kontakten kablarna samt tändspolen Årsmodellen på fiestan är den äldre typen som har en crossflowmotor fast då 1,1 liters Burton är nog billigast med Kentdelar, men det går tex att finna packningssatser mm i Sverige Jag har flera bra begagnade 1300cc högkompkolvar men inte till standard borrning, jag har +020, +040 samt +060 kanske en uppsättning +090 Peter Karlsson har rätt ang att putsa till kanalerna, om du skall fräsa ventilsäten så gör det med en radie samt en vinkel för ventilen Det finns en hel massa tricks för att få toppen att flöda rejält mycket bättre än i original bla på ventilerna Som sagt jag ökade effekten ca 40% utan att byta kam och med en förgasare, det bästa av allt är att jag har drygt 170Nm (131lb/ft) vridmoment Bromsprotokoll ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hallå, Bengt och Peter!
Råd och hjälp får man aldrig för mycket av. Min tanke var först att köra med en original 1600 GT topp, men det blir nog inte ![]() Plan B blir då, precis som ni säger, att snygga till original toppen. Känner en person som renoverar/bygger om motorer proffesionellt, förhoppningsvis så kan jag låna hans motortvätt och slänga in både toppen och blocket i den, blir jäkligt rent i den!!!! Annars kommer nog topp-jobbet begränsas till rengöring och kontroll efter slitage samt snygga till kanalerna (kostar bara tid). Blir nog inget ventiljobb, förutom inslipning av originalen, försöker hålla en något sånär stram budget...... ![]() ![]() Har planer på en skrotletarrunda eftersom jag inte kommer överens med brytar och det andra småplocket i fördelaren..... Borde gå att hitta en Bosch fördelare tycker jag! Håkan har tagit med svänghjulet till jobbet och ska lätta det lite också. Det var länge sedan jag läste tråden om Eskil, men jag gjorde det igen idag och det var lika underhållande som förra gången. _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Jo det stämmer, Ford original, jo jag tackar jag ![]() ![]() Är inte din Fiesta en 1,1:a...... _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Re: Drev
intressangt med fiestafördelaren! har du någon koll på hur tändkurvan borde se ut till en orginal 1600 med 36dcd och stora ventiler? alla säger lämna till ronvill men jag skruvar gärna själv. _________________ Micke Lundkvist |
||
Tändkurva
Hej Micke Eftersom jag kör sjua har jag fimpat vacumförställningen och använder endast den mekaniska tändförställningen, har blockerat denna med en icke magnetisk skruv rakt in i fördelaren via ett av de befintliga hålen för vacumtändförställningen samt plastat igen hacket i huset där armen för vacumförställningen normalt går in När jag ställer in en grundtändning på ca 12 grader vid 1000 varv så slutar tändförställningen att öka vid ca 3500 varv, tändförställningen är då ca 34 grader vilket verkar passa min motor OK, se motortrimgraden i tidigare inlägg i denna tråd / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
aha. inget vakum, blir ju lite nyfiken på varför då det med orginalkam och 1st 45dcoe borde finnas ganska mycket vakum i din maskin för att om inte annat spara lite soppa vid finåkning.
ska iaf. åka till skroten och leta fiesta nu sen blir det motsvarande tändkurva som utgångsläge att prova sig fram ifrån ,har åkt med orginalfördelare från 76hittils och den verkar mest konstig. det är kul att du verkar få bra effekt ur din motor fastän det är orginal kamaxel i eller missförstod jag setupen? kan inte reglerna för roadsport b, får man köra med tex gt topp och mexico kam? vad har du för topplock förresten? är det orginalstorlek på ventlier eller motsvarar det gt el liknande? själv kör jag 42-33,5 sen en tanke till med att använda 32-36 från sierra, eftersom dom är uppsatta för 2l motor så borde halsringarna vara allderles för stora för en 1600 ,blir det inte svårt att få en sån att gå bra på kentmotor? körde med för stora på min 36dcd till en början men den var skitsvår att få bra på delgas ända tills jag gick ned i halsringsdiameter. fullt spjäll funkade det iof. på fint så det beror ju på vad man ska ha bilen till _________________ Micke Lundkvist |
||
Setup
Hej Kolla motorns utförande ovan Nu skall jag nog sluta sabba ursprungstråden ![]() Vill ni veta mera kolla min tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Det är ingen fara Bengt, jag har ändå inget nytt för tillfället. Så vi kan lika gärna ta tillfället i akt och diskutera Kent motorer.
_________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Nu går det sakta igen...
Rev det sista på motorn nu i kväll, så inte snyggt ut runt vattenpumpen ![]() ![]() Behålla -- eller byta, Tror jag byter den faktiskt..... ![]() Monterade mitt nya motorstativ, blev tvungen att prova hur blocket sitter. Blev jäkligt bra, man kommer åt så mycket lättare när det ska skruvas! ![]() ...och JA motorvärmaren ska bort!! Till sist en liten stämningsbild på Håkans (old Blue oval) nya projekt. Tror att det dyker upp en tråd snart, men jag var i alla fall först med bild på den. Någon som kan gissa vilken bil det är??? ![]() _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (57075 totalt) |