Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Är vad som helst bättre än Michelin R-däck i regn?
1806 besök totalt
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Är vad som helst bättre än Michelin R-däck i regn?

Har svängt ihop en banbil och har försett den med Michelin pilot sport cup (tror jag de heter)
R-däck är det iaf. Har sökt lite om detta och det verkar vara ett bra däck så länge det inte
regnar.
Frågan är nu när hösten kommer ( och regn) om det är meningslöst att åka med dessa till
banträffen med ruskväder?
och i så fall är en uppsättning vanliga gatdäck av medel/lågkvalitet ett bättre alternativ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



R-däcken har inte katastrofalt dåligt fäste i blött. Så länge mönstret är bra så är det inga problems att köra enl. svensk hastighetslagstiftning.
I spöregn maxandes på banan är (beroende på vilka däck man jämför) gatdäck att föredra framför R-däck.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re: Är vad som helst bättre än Michelin R-däck i regn?

Marcus S skrev:

Frågan är nu när hösten kommer ( och regn) om det är meningslöst att åka med dessa till
banträffen med ruskväder?


Jag stod inför samma dilemma inför en banträff på Sturup Raceway förra veckan...

Bestämde mig till slut för att åka med mina Michelin Pilot Sport Cup, med bra resultat.
Så länge det inte är stående vatten fungerar dom riktigt skapligt, dvs inte märkbart
sämre än några andra däck på regn.

om det blir stående vatten (framför allt på vanlig väg samlas det ju alltid en massa vatten i "spåret")
fungerar dom däremot rätt dåligt. Då fungerar nog dom flesta gatdäck bättre.

Färden till och från banan i regn kan därför vara minst lika spännande som själva banåkat...

olika beläggningar på banorna gör också att däcken verkar fungera olika bra.
Jag upplevde t.ex Knutstorp såphal vid regn, oavsett däck, medan Sturup som sagt funkade bra.

Inget svar på din fråga, men det är som alltid en fråga om att chansa, testa och ta det lugnt...

_________________
--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Visst är det bekvämt att slippa byta däck men det är samtidigt enormt skönt att inte behöva vara lika koncentrerad på hela hemvägen som man är på banan. Rdäck med bra med mönster är inga problem, när mönstret närmar sig fåtals mm (2 och under) så börjar det plana lite väl ofta i spåren iaf för mig.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jag stämmer in i kören. Cup däcken har oförtjänt dåligt rykte i regn(vått). Som sagt det man hört är ju oftast ett rykte. Cup däcken funkar bra i vätan på bana som näms ovan. Nu kan man ju fråga sig hur detta rykte uppkommit. Ofta näms ju detta rykte oxå av folk som fakiskt inte själva har erfarenhet av att ens kört däcken själva i regn, utan de har just hört av en kompis o s v.
Personligen tror jag att väldigt många känner sig obekväma av att köra på bana i regn och därför kör de väl lungt, således är det ju svårare att få grepp i däcken. Exempevis kanske någon kommer ur depå på kalla cup däck för att ta första kurvan väl inspirerat, resultatet kan ju bli att de då inte styr upp bilen och en snurr är ett faktum. Detta ger säkerligen ännu lugnare tempo runt banan i regn, med sämre grepp som följd, p g a man inte får någon temp alls då man kör så lungt. Således är det lätt hänt att man nämner cup däck som typ okörbara i regn, vlket de faktiskt inte alls är.

I övrigt känner jag personligen som om cup däcken är just jätte halkiga helt kalla initialt, säg första varvet(varven, beroende på hur man kör). Så där håller jag med. Därefter funkar de dock väldigt bra.

Dock som oxå nämnts när mönstret är väl slitet är det mycket sämre grepp på blött än de är med fräscha cup däck på blött såklart. Med motsvarande slitage på torrt är det inte alls lika stora skillnader mellan slitet vs nytt cup däck gällande grepp som det är gällande vått skulle jag säga.
Så med andra ord det är viktigare med fräscha däck på vått om man vill ha grepp, än det är på torrt underlag skulle jag säga.
Torrt kan man köra ner cup däcken nära nog blanka och fortfarande ha grepp(vilket inte funkar på vått ). Dock vid en viss punkt när det är för lite gummi på stommen orkar det helt enkelt inte hålla emot och greppet är borta väldigt plötsligt på torrt. Jag upplever det i bak ganska intressant med blank slitna däck, hur man från grepp i en kurva helt tappat det tills nästa kurva, och således är däcken helt slut gällande förmågan att generera grepp. Dock går det att köra på stommarna utan gummi, då de är väldigt hårda. Men ur säkerhetssynpunkt samt vad gällande lagstiftning säger så skulle jag inte rek det, men visst funkar det, dock utan grepp.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Sport Auto testade våtegenskaperna hos ett flertal r-däck för något år sedan (eller två). Och jag vill minnas att Michelin var långt ifrån sämst. Tror tom att de placerade sig i toppen även när det var riktigt blött.

Ska se om jag inte kan hitta tidningen någonstans...

_________________
Anders Dauner
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Det verkar som jag sparat ett par sköna tusingar ! Fantastiskt med detta forum, bra och utförliga svar :up
När det gäller mina däck så är de helt nya, även om Michelin inte skickar med så mkt mönsterdjup.
och jag fegar med biltransport även om bilen är gatgodkänd, iaf så här i början innan bilen är
testad ordentligt.
Ska man sammanfatta era synpunkter så blir det väl ungefär såhär:
Kör med R-däcken , ta det lugnt men inte för lugnt så det blir lite temp i däcken.
Regnar det för jäkligt, ljug lite i depån och sparka däck en stund tills regnet lugnat ner sig.
Undvik landsvägskörning i ruskväder.

Hade tänkt att testa Sviestad på Måndag kväll, enligt väderprognosen ser det ut som Bmw:n
får debutera i blötan Jag är själv också nybörjare, har endast kört vid licenskursen på
Sviestad för några veckor sedan.
Har ni några tips när det gäller körning i busväder rent allmänt?


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BTG skrev:

I spöregn maxandes på banan är (beroende på vilka däck man jämför) gatdäck att föredra framför R-däck.


Det ska vara väldigt mycket spöregn (typ monsun) för att gatdäck ska vara bättre än ett varmt R-däck. Däremot kalla R-däck brukar vara rätt värdelösa på Regn...... vilket gör iofs att för många gatåkare så är R-däck värdelösa på regn eftersom dom inte vågar gasa på och få temp på däcken.

Undantaget finns iofs och det är SLC finalen som ibland i minusgrader och om det då kommer regn/lite snöblandat så är gatdäck bättre eftersom det inte ens finns någon chans att få upp tempen. Sist vi hade kallt och regn så körde Kermit Racing på tjeckiska lågprisdäck som hette Markgum som var helt överlägsna.... dvs dom körde 5-6 SEKUNDER fortare på dom än vad kl.4 bilarna gjorde med riktiga regndäck....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Marcus S skrev:

Har ni några tips när det gäller körning i busväder rent allmänt?



se till att du har sjyssta vindrute-torkare och en fungerande defroster...... finns inget värre som nybörjare än att inte se ut tillräckligt bra.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Anders Dauner skrev:
Sport Auto testade våtegenskaperna hos ett flertal r-däck för något år sedan (eller två). Och jag vill minnas att Michelin var långt ifrån sämst. Tror tom att de placerade sig i toppen även när det var riktigt blött.

Ska se om jag inte kan hitta tidningen någonstans...


I någon av däckstrådarna finns det en länk till ett test av Auto Bild Test & tuning där de testar Kumho Ecsta V70A, Michelin Pilot Sport Cup, Pirelli P Zero Corsa, Toyo Proxes R888 och Yokohama Advan A048.

I samtliga deltester med våt bana (bromsträcka, kurvhastighet, varvtid och vattenplaning) placerar sig Michelin ungefär i mitten, ibland något över och ibland något under. Noteras bör att gatdäcket vann alla blöta testmoment. Tyvärr får man aldrig veta vilket gatdäck det var.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Marcus S skrev:

Har ni några tips när det gäller körning i busväder rent allmänt?



se till att du har sjyssta vindrute-torkare och en fungerande defroster...... finns inget värre som nybörjare än att inte se ut tillräckligt bra.


Kollade över torkarna idag faktiskt, fläkt finns o funkar bra. Så jag ska nog se ut tillräckligt bra,
hoppas det inte har ngn betydelse att man inte ser tillräckligt bra ut bara


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Fredrik - SLC skrev:
BTG skrev:

I spöregn maxandes på banan är (beroende på vilka däck man jämför) gatdäck att föredra framför R-däck.


Det ska vara väldigt mycket spöregn (typ monsun) för att gatdäck ska vara bättre än ett varmt R-däck. Däremot kalla R-däck brukar vara rätt värdelösa på Regn


Jepp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Mina loggar

Med en Traqmate logger under förarsätet kan jag avläsa 0.82g i sidokraft i en rondell med mina 5 år gamla sommardäck. Gamla däck, vägen lätt feldoserad (rondell) och vägasfalt istället för banasfalt.

Två dagar efter körde jag i hyggligt regn på Knutstorp med R däck, Dunlop Direzza. Sidokrafterna var upp till 0.8g. Jag blev imponerad över R-däckens våtgrepp och kan konstatera att en av mina förutfattade meningar var helt fel. R-däck rocks.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re: Mina loggar

PeOR skrev:
R-däck rocks.
Peo.

Jajamensan, om man som Fredrik ovan påpekar "kör/gasar" de varma.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Mina loggar

PeOR skrev:
Med en Traqmate logger under förarsätet kan jag avläsa 0.82g i sidokraft i en rondell med mina 5 år gamla sommardäck. Gamla däck, vägen lätt feldoserad (rondell) och vägasfalt istället för banasfalt...

Min gamla FIAT 127, med regummerade Viborg, kom upp i 0.79 g.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Det stora problemet med att åka på regninga banmöten brukar vara att ta sig dit och hem.

Körde häromhelgen hem från Knutstorp på halvslitna Michelin Cup i regn och så länge det inte står vatten på vägen är det OK när man håller sig till ungefär skyltad hastighet.
Strax efter halmstad åkte jag däremot in i ett ordentligt åskregn och då fick jag först sänka farten och sen ta 10 min paus på en rastplats tills det värsta hade gått över, med så mycket vatten på vägen började bilen bli lite väl "lätt" i framvagnen för att det skulle kännas OK men då regnade det riktigt ordentligt.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Däck för banåka
Är vad som helst bättre än Michelin R-däck i regn?
1806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande