| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Är vad som helst bättre än Michelin R-däck i regn?
|
1806 besök totalt |
|
Har svängt ihop en banbil och har försett den med Michelin pilot sport cup (tror jag de heter) R-däck är det iaf. Har sökt lite om detta och det verkar vara ett bra däck så länge det inte regnar. Frågan är nu när hösten kommer ( och regn) om det är meningslöst att åka med dessa till banträffen med ruskväder? och i så fall är en uppsättning vanliga gatdäck av medel/lågkvalitet ett bättre alternativ? _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
R-däcken har inte katastrofalt dåligt fäste i blött. Så länge mönstret är bra så är det inga problems att köra enl. svensk hastighetslagstiftning.
I spöregn maxandes på banan är (beroende på vilka däck man jämför) gatdäck att föredra framför R-däck. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re: Är vad som helst bättre än Michelin R-däck i regn?
Jag stod inför samma dilemma inför en banträff på Sturup Raceway förra veckan... Bestämde mig till slut för att åka med mina Michelin Pilot Sport Cup, med bra resultat. Så länge det inte är stående vatten fungerar dom riktigt skapligt, dvs inte märkbart sämre än några andra däck på regn. om det blir stående vatten (framför allt på vanlig väg samlas det ju alltid en massa vatten i "spåret") fungerar dom däremot rätt dåligt. Då fungerar nog dom flesta gatdäck bättre. Färden till och från banan i regn kan därför vara minst lika spännande som själva banåkat...
olika beläggningar på banorna gör också att däcken verkar fungera olika bra.
Jag upplevde t.ex Knutstorp såphal vid regn, oavsett däck, medan Sturup som sagt funkade bra. Inget svar på din fråga, men det är som alltid en fråga om att chansa, testa och ta det lugnt...
_________________ -- |
||||
|
Visst är det bekvämt att slippa byta däck men det är samtidigt enormt skönt att inte behöva vara lika koncentrerad på hela hemvägen som man är på banan. Rdäck med bra med mönster är inga problem, när mönstret närmar sig fåtals mm (2 och under) så börjar det plana lite väl ofta i spåren iaf för mig.
|
||||
|
Jag stämmer in i kören. Cup däcken har oförtjänt dåligt rykte i regn(vått). Som sagt det man hört är ju oftast ett rykte. Cup däcken funkar bra i vätan på bana som näms ovan. Nu kan man ju fråga sig hur detta rykte uppkommit. Ofta näms ju detta rykte oxå av folk som fakiskt inte själva har erfarenhet av att ens kört däcken själva i regn, utan de har just hört av en kompis o s v.
Personligen tror jag att väldigt många känner sig obekväma av att köra på bana i regn och därför kör de väl lungt, således är det ju svårare att få grepp i däcken. Exempevis kanske någon kommer ur depå på kalla cup däck för att ta första kurvan väl inspirerat, resultatet kan ju bli att de då inte styr upp bilen och en snurr är ett faktum. Detta ger säkerligen ännu lugnare tempo runt banan i regn, med sämre grepp som följd, p g a man inte får någon temp alls då man kör så lungt. Således är det lätt hänt att man nämner cup däck som typ okörbara i regn, vlket de faktiskt inte alls är. I övrigt känner jag personligen som om cup däcken är just jätte halkiga helt kalla initialt, säg första varvet(varven, beroende på hur man kör). Så där håller jag med. Därefter funkar de dock väldigt bra. Dock som oxå nämnts när mönstret är väl slitet är det mycket sämre grepp på blött än de är med fräscha cup däck på blött såklart. Med motsvarande slitage på torrt är det inte alls lika stora skillnader mellan slitet vs nytt cup däck gällande grepp som det är gällande vått skulle jag säga. Så med andra ord det är viktigare med fräscha däck på vått om man vill ha grepp, än det är på torrt underlag skulle jag säga. Torrt kan man köra ner cup däcken nära nog blanka och fortfarande ha grepp(vilket inte funkar på vått ). Dock vid en viss punkt när det är för lite gummi på stommen orkar det helt enkelt inte hålla emot och greppet är borta väldigt plötsligt på torrt. Jag upplever det i bak ganska intressant med blank slitna däck, hur man från grepp i en kurva helt tappat det tills nästa kurva, och således är däcken helt slut gällande förmågan att generera grepp. Dock går det att köra på stommarna utan gummi, då de är väldigt hårda. Men ur säkerhetssynpunkt samt vad gällande lagstiftning säger så skulle jag inte rek det, men visst funkar det, dock utan grepp.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
Sport Auto testade våtegenskaperna hos ett flertal r-däck för något år sedan (eller två). Och jag vill minnas att Michelin var långt ifrån sämst. Tror tom att de placerade sig i toppen även när det var riktigt blött.
Ska se om jag inte kan hitta tidningen någonstans... _________________ Anders Dauner |
||||
|
Det verkar som jag sparat ett par sköna tusingar ! Fantastiskt med detta forum, bra och utförliga svar :up
När det gäller mina däck så är de helt nya, även om Michelin inte skickar med så mkt mönsterdjup. och jag fegar med biltransport även om bilen är gatgodkänd, iaf så här i början innan bilen är testad ordentligt. Ska man sammanfatta era synpunkter så blir det väl ungefär såhär: Kör med R-däcken , ta det lugnt men inte för lugnt så det blir lite temp i däcken. Regnar det för jäkligt, ljug lite i depån och sparka däck en stund tills regnet lugnat ner sig. Undvik landsvägskörning i ruskväder. Hade tänkt att testa Sviestad på Måndag kväll, enligt väderprognosen ser det ut som Bmw:n får debutera i blötan Jag är själv också nybörjare, har endast kört vid licenskursen på
Sviestad för några veckor sedan. Har ni några tips när det gäller körning i busväder rent allmänt?
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Det ska vara väldigt mycket spöregn (typ monsun) för att gatdäck ska vara bättre än ett varmt R-däck. Däremot kalla R-däck brukar vara rätt värdelösa på Regn...... vilket gör iofs att för många gatåkare så är R-däck värdelösa på regn eftersom dom inte vågar gasa på och få temp på däcken. Undantaget finns iofs och det är SLC finalen som ibland i minusgrader och om det då kommer regn/lite snöblandat så är gatdäck bättre eftersom det inte ens finns någon chans att få upp tempen. Sist vi hade kallt och regn så körde Kermit Racing på tjeckiska lågprisdäck som hette Markgum som var helt överlägsna.... dvs dom körde 5-6 SEKUNDER fortare på dom än vad kl.4 bilarna gjorde med riktiga regndäck.... |
||||
se till att du har sjyssta vindrute-torkare och en fungerande defroster...... finns inget värre som nybörjare än att inte se ut tillräckligt bra. |
||||
I någon av däckstrådarna finns det en länk till ett test av Auto Bild Test & tuning där de testar Kumho Ecsta V70A, Michelin Pilot Sport Cup, Pirelli P Zero Corsa, Toyo Proxes R888 och Yokohama Advan A048. I samtliga deltester med våt bana (bromsträcka, kurvhastighet, varvtid och vattenplaning) placerar sig Michelin ungefär i mitten, ibland något över och ibland något under. Noteras bör att gatdäcket vann alla blöta testmoment. Tyvärr får man aldrig veta vilket gatdäck det var. |
||||
Kollade över torkarna idag faktiskt, fläkt finns o funkar bra. Så jag ska nog se ut tillräckligt bra, hoppas det inte har ngn betydelse att man inte ser tillräckligt bra ut bara
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Jepp. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Mina loggar
Med en Traqmate logger under förarsätet kan jag avläsa 0.82g i sidokraft i en rondell med mina 5 år gamla sommardäck. Gamla däck, vägen lätt feldoserad (rondell) och vägasfalt istället för banasfalt. Två dagar efter körde jag i hyggligt regn på Knutstorp med R däck, Dunlop Direzza. Sidokrafterna var upp till 0.8g. Jag blev imponerad över R-däckens våtgrepp och kan konstatera att en av mina förutfattade meningar var helt fel. R-däck rocks. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re: Mina loggar
Min gamla FIAT 127, med regummerade Viborg, kom upp i 0.79 g.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Det stora problemet med att åka på regninga banmöten brukar vara att ta sig dit och hem.
Körde häromhelgen hem från Knutstorp på halvslitna Michelin Cup i regn och så länge det inte står vatten på vägen är det OK när man håller sig till ungefär skyltad hastighet. Strax efter halmstad åkte jag däremot in i ett ordentligt åskregn och då fick jag först sänka farten och sen ta 10 min paus på en rastplats tills det värsta hade gått över, med så mycket vatten på vägen började bilen bli lite väl "lätt" i framvagnen för att det skulle kännas OK men då regnade det riktigt ordentligt. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1806 besök totalt |