Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg
1, 2   >>
3060 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Koenigsegg

Hittade denna text på deras hemsida!

"BBC's TopGear has test driven the Koenigsegg CC. The program will be broadcasted on the 29th of June 2003 on BBC 2 in the UK. "

Bänka er !

I övrigt en mycket snygg sida thumbs up !

http://www.koenigsegg.com/index.asp

NS BTG: 9.10.21

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

någon bara MÅSTE ju rippa ner på datorn å lägga ut.. thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Programmet är på söndag 22 juni.

Tydligen brände de Koenigseggen runt banan! Vill veta tiden!

20:00 Top Gear
Taking a unique look at driving safety. Jeremy goes on manoeuvres in a Hummer, the off-roader based on the US military's 4x4 of choice. We reveal Sweden's contribution to the world of supercars, the Koenigsegg. Stuart Hall nominates his choice of Greatest Car, the Rolls-Royce Silver Cloud, whilst this week's Star In A Reasonably Priced Car is Jonathan Creek's Alan Davies. Plus in a Galaxy far, far away, Top Gear finds the driving Master of the Universe when a Dalek, a Klingon, a Cyberman, Ming the Merciless, Dr Who (Colin Baker) and Darth Vader go head-to-head on the track.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Hoppas dom är mer rädd om Koenigseggen än den här: (Ur Auto Motor & Sports nyhetsbrev)

En provkörning av brittiska BBC med en av världens tre Jaguar C-Type gick alldeles överstyr. Växellåda och drivaxlar rasade på den över 10 miljoner dyra racerbils-rariteten.

Det var motormagasinet "Top Gear" (sänds i Trafikmagasinet) som var ute för att göra ett jubileumsinslag. För exakt 50 år sedan vann nämligen denna bil Le Mans 24-timmarslopp i händerna på Duncan Hamilton. Bilen ägs numera av hans son, Adrian Hamilton.
Men provkörningen gick inte bra: Växellåda och drivaxlar rasade och av bakdäcken fanns ingenting kvar.
- Det var rent bedrövligt. Nu väntar flera dyra reparationer och jag förväntar mig att BBC står för kostnaderna, säger Adrian Hamilton.
En talesman för BBC förklarade det som hänt:
- Produktionsteamet frågade Adrian Hamilton om man fick köra bilen hårt. Uppenbarligen visade det sig att de båda parterna hade olika åsikter över vad "hårdkörning" innebär.
- Bilen ska nu repareras och vi ska säkert komma överens när det gäller kostnaderna, säger man från BBC.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Läste en intervju i nya numret av tidningen ”Sportbilen” med Christian von Koenigsagg. Att nästa stora utmaning är att slå konkurrenterna på Nürburgring när Horst von Saurma testar bilen där, vilket skulle betyda det stora klivet in i superbilarnas finrum enligt Christian.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lennart Jarmyr skrev:
Läste en intervju i nya numret av tidningen "Sportbilen" med Christian von Koenigsagg. Att nästa stora utmaning är att slå konkurrenterna på Nürburgring när Horst von Saurma testar bilen där, ....
Wooohooo! Nu vet vi, Christian HAR rätt inställning till det här med bilar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Koenigsegg var 0,9 sek långsammare än Pagani Zonda runt Top Gears testbana. Ni som ser programmet imorgon kan väl kolla detta. Har mer info om ni vill.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Elise skrev:
Har mer info om ni vill.

Spotta ut

Finns väl ingen mening att hålla det hemligt fram till imorgon (det är ju ingen långfilm )

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Spotta ut

Ahh

Skrev ett jättelångt inlägg om detta och när jag tryckte på "skicka" så blev det "servern kunde inte hittas"...och hela inlägget blev "raderat". Därför orkade jag inte skriva allt en gång till, återkommer senare i frågan.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

på vilken placering i listan hamnade den?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

ok. Back in business...

Koenigsegg var 0.9 s långsammare än Zonda, men var den snabbaste någonsin på rakan, 174mph = 280 kmh

Top Gears lista borde alltså bli så här
1.36 Mercedes SL55AMG
1.35 Ferrari 575M (wet)
1.34 Elise S2 111S (wet)
1.33 Honda NSX-R (wet)
1.33 Noble M12 GTo (wet)
1.32 Lotus Esprit V8
1.31 Vauxhall VX220 Turbo
1.29 Lamborghini Murceliago
1.28 TVR T350C
1.28 Elise S2 Sport 190
1.25 Catherham Superlight 400
1.24 Ariel Atom2
1.24 Koenigsegg
1.23 Pagani Zonda
1.22 Westfield XTR
1.19 Radical SR3
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Visst är det BBC World som numera sänder TopGear? Dock har jag kikat i tablån men hittar inget....vart kl 20.00 sänds det???

Team Swedish Racing Mates
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Nu handlar ifs denna tråd om Koeningsegg vilket är en fruktansvärt _väl_ bil men jag tänkte bidra med ytterligare en bil som Top Gear testat på samma bana som övriga så listan blir komplett. NSX-R 1.33 på jätteblöt bana. http://www.runeb.org/www_docs/Jexoticasite/soundandvideo/TopGear-2002H . . . .

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Har ändra i mitt inlägg - lagt dit bl a Hondan.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Niklas Maravic skrev:
Visst är det BBC World

om det ändå vore så väl, nej det är på BBC2.
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

OK! Jag vet att man tidigare i år flyttade programmet från BBC one till BBC World. Såg några program i våras....

Nu har de alltså flyttat det igen! >

Någon här som har tillgång till BBC2 ??????

Team Swedish Racing Mates
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

1.31 för en speedster turbo.. inte så pjåkigt. thumbs up

Lund
Här sen Dec 2002

koenigsegg snabbare än ariel atom2, inte illa! ni som sett hur ariel atom ser ut vet säkert vad jag menar

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tycker att ägget har klarat sig riktigt bra i det testet! Ska bli kul o se vad den kalarar på "Ringen" !
Ingen som lyckats lura rätt på programet!? Man kan inte tanka från BBC?

NS BTG: 9.10.21

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag befann mej i London i söndags och såg programmet. Königgsägg gick ju bra, men vad som impade på mej var han som satt i en Renault Megan när den krockade i 50 knyck! Tydligen helt odramatiskt. Dock noterade jag att han hade sidorutorna nere, antagligen för att mildra smällen från krockkuddarna (gissning).

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Snabbare än Catherham Superlight 400 osså på den lilla knixiga banan! Fast det är ju lite rakor iof.... men inte är det väl så höga toppfarter på den där lilla slingan?

Koenigsegg
1, 2   >>
3060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande