Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3060 besök totalt |
Koenigsegg
Hittade denna text på deras hemsida! "BBC's TopGear has test driven the Koenigsegg CC. The program will be broadcasted on the 29th of June 2003 on BBC 2 in the UK. " Bänka er ![]() I övrigt en mycket snygg sida ![]() http://www.koenigsegg.com/index.asp _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Programmet är på söndag 22 juni.
Tydligen brände de Koenigseggen runt banan! Vill veta tiden! 20:00 Top Gear Taking a unique look at driving safety. Jeremy goes on manoeuvres in a Hummer, the off-roader based on the US military's 4x4 of choice. We reveal Sweden's contribution to the world of supercars, the Koenigsegg. Stuart Hall nominates his choice of Greatest Car, the Rolls-Royce Silver Cloud, whilst this week's Star In A Reasonably Priced Car is Jonathan Creek's Alan Davies. Plus in a Galaxy far, far away, Top Gear finds the driving Master of the Universe when a Dalek, a Klingon, a Cyberman, Ming the Merciless, Dr Who (Colin Baker) and Darth Vader go head-to-head on the track. |
||
Hoppas dom är mer rädd om Koenigseggen än den här: (Ur Auto Motor & Sports nyhetsbrev)
En provkörning av brittiska BBC med en av världens tre Jaguar C-Type gick alldeles överstyr. Växellåda och drivaxlar rasade på den över 10 miljoner dyra racerbils-rariteten. Det var motormagasinet "Top Gear" (sänds i Trafikmagasinet) som var ute för att göra ett jubileumsinslag. För exakt 50 år sedan vann nämligen denna bil Le Mans 24-timmarslopp i händerna på Duncan Hamilton. Bilen ägs numera av hans son, Adrian Hamilton. Men provkörningen gick inte bra: Växellåda och drivaxlar rasade och av bakdäcken fanns ingenting kvar. - Det var rent bedrövligt. Nu väntar flera dyra reparationer och jag förväntar mig att BBC står för kostnaderna, säger Adrian Hamilton. En talesman för BBC förklarade det som hänt: - Produktionsteamet frågade Adrian Hamilton om man fick köra bilen hårt. Uppenbarligen visade det sig att de båda parterna hade olika åsikter över vad "hårdkörning" innebär. - Bilen ska nu repareras och vi ska säkert komma överens när det gäller kostnaderna, säger man från BBC. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Läste en intervju i nya numret av tidningen ”Sportbilen” med Christian von Koenigsagg. Att nästa stora utmaning är att slå konkurrenterna på Nürburgring när Horst von Saurma testar bilen där,
![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
_________________ ![]() |
||
Ahh ![]() ![]() ![]() Skrev ett jättelångt inlägg om detta och när jag tryckte på "skicka" så blev det "servern kunde inte hittas"...och hela inlägget blev "raderat". Därför orkade jag inte skriva allt en gång till, återkommer senare i frågan. |
||
ok. Back in business...
Koenigsegg var 0.9 s långsammare än Zonda, men var den snabbaste någonsin på rakan, 174mph = 280 kmh Top Gears lista borde alltså bli så här 1.36 Mercedes SL55AMG 1.35 Ferrari 575M (wet) 1.34 Elise S2 111S (wet) 1.33 Honda NSX-R (wet) 1.33 Noble M12 GTo (wet) 1.32 Lotus Esprit V8 1.31 Vauxhall VX220 Turbo 1.29 Lamborghini Murceliago 1.28 TVR T350C 1.28 Elise S2 Sport 190 1.25 Catherham Superlight 400 1.24 Ariel Atom2 1.24 Koenigsegg 1.23 Pagani Zonda 1.22 Westfield XTR 1.19 Radical SR3 |
||
Nu handlar ifs denna tråd om Koeningsegg vilket är en fruktansvärt _väl_ bil men jag tänkte bidra med ytterligare en bil som Top Gear testat på samma bana som övriga så listan blir komplett. NSX-R 1.33 på jätteblöt bana. http://www.runeb.org/www_docs/Jexoti
_________________ /Klas Pihl |
||
OK! Jag vet att man tidigare i år flyttade programmet från BBC one till BBC World. Såg några program i våras....
Nu har de alltså flyttat det igen! > ![]() Någon här som har tillgång till BBC2 ?????? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Tycker att ägget har klarat sig riktigt bra i det testet! Ska bli kul o se vad den kalarar på "Ringen"
![]() Ingen som lyckats lura rätt på programet!? Man kan inte tanka från BBC? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Jag befann mej i London i söndags och såg programmet. Königgsägg gick ju bra, men vad som impade på mej var han som satt i en Renault Megan när den krockade i 50 knyck! Tydligen helt odramatiskt. Dock noterade jag att han hade sidorutorna nere, antagligen för att mildra smällen från krockkuddarna (gissning).
JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3060 besök totalt |