Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12329 totalt) |
Jo, jag har ju kört i roadsport C innan, så jag vet hur det är att har lite pulver. Anledningarna till det var dels, *) jag hade haft motortrassel och ville köra med omodifierad motor för att slippa bry mig så mycket om det. *) jag trodde och tror att det är smart att köra en motorsvag bil i utveckligssyfte, man lär sig behålla fart genom kurvorna och man "straffas" tydligt om man gör galet. *) det kom en regeländring till 2004 år säsong som gjorde att en 924 t med enkelhet kunde optimeras för roadsport C. (r-däckstillägget togs bort) Så jag körde 2004 i roadsport C. Bilen gick fint och vi gjorde fina tider, 1:12-1:13 runt knutan som bäst det året. Det tråkiga i sammanhanget att chaffisarna till en del befintliga roadsport C-ekipage (som då alltså inte längre var fullt optimerade tack vare regeländringen) inte gillade läget och ventilerade det tämligt ofta och högljutt. Efter ett tag tröttnar man faktiskt.... Hursomhelst, mer fart lockade och i mitten av förra säsongen återmonterade jag intercoolern och höjde laddtrycket och tog bort tunge plåten i golvet och plötsligt så passade ekipaget i roadsport B istället. Med erfarenhet av en slö och en halvslö klass så kan jag nog med säkerhet säga att snabbare är *roligare*. Däremot så är långsammare nog mer utvecklande. Dessvärre blir nog snabbare dessutom dyrare, ivf om vi pratar roadsport A som annars hade lockat såklart. Men visst fasen har man kikat på miata, dom verkar ju trevliga på många sätt. Kan man få till en driftsäker miata med låga underhållskostnader och bra körbarhet på typ sådär 3,2 kg/hk som inte kostar skjortan att köpa så är jag helt och totalt övertygad! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||||||
Fick en skiva av Hans D ( tusen tack Hans
![]() ![]() ![]() ![]() P-o ![]() ![]() Men efter ha gaskat upp mig så gick det riktigt fort runt banan - trivdes bra med setupen och även om jag inte hade någon laptimer i bilen så kändes det snabbt, men vem vet det ganske gick ![]() Lite rolig bild-sekvens Här har man precis svept om mäster i KM och hamnat bakom en snurrande Ford - tror det var familjen Ryds Ford som var lite bångstryrig i chikanen - hoppas den inte uppfattade det som att jag hjälpte till med snurren ![]() ![]() ![]() ![]() Kul att jämföra bilars balans och setup med bilder på samma ställen Tycker den vita ser ut att ha balansen - men visst har den roll trots hårda fjädrar/krängare, ![]() ![]() Andreas bil med bra balans - man ser verkligen att den aggresiva cambern kommer till sin rätt här ![]() Dennis Bil också bra balans och lite lägre och ungefär samma roll ![]() Långlopps miatan ( Honda2000 motor i ) har betydligt mindre roll såg lite överstyrd ut ? ![]() ![]() Nikas bil också bra balans med mindre roll ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Hej du
Så länge det bara är självförtroendet som får sig en liten törn så är det ju ändå ganska OK. För egen del bygger jag sakta upp det egna självförtroendet genom att titta på din film från Ljungbyhed varje kväll innan läggdags ![]() ![]() Vi ses på lördag, P-o (nu med Mazda-original bakljus istället för hemmapyssel gjort av färgade plastfickor :-) _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||||
Jag fick svartflagg och blev så förvånad att jag "stängde" av... sen visade det sig att det var du som fått svartflaggen ![]() ![]() Nu har vi likadana fälgar - fick mina till slut... ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Coolt - kan de kanske kompensera bort dina silver stripes ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Jaja, alla vill ju inte ha svarta däckmönstergraphics "by Falkenberg Custom" på huv och front. ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Det var så lite så. ![]() _________________ Hans Danielsson -------------------- Miata -91 JR MB E 320 CDi AMG -00 MB ML 320 -99 Polaris SwitchBack 700 -04 mm |
||||||
Fler bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Hans Danielsson -------------------- Miata -91 JR MB E 320 CDi AMG -00 MB ML 320 -99 Polaris SwitchBack 700 -04 mm |
||||||
Det är jag nästan säker på att det är. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Den är byggd på en långmilad grön -92:a... http://hem.bredband.net/atkracing/bi _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
Snyft ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Ja det förstår jag att du gör - idag har vi haft en riktigt kul dag nere på Ljungbyhed KM5 med miatorna och andra - många förbätttrade sig och några andra hade det lite svårare, själv lyckades jag över förväntan med 2:a platsen. Det var dock nära att jag missade allt när jag rev ner en kon som gav tillägg. Strålande sol och massa trevliga männsikor ![]() ![]() Personbästa på Ljungbyhed idag blev 1.33.69 men som tyvärr inte fick räknas p.g.a att jag rev en kon senare på det passet + 5 sek på alla tider ![]() ![]() Men genom att hålla huvudet kallt landade jag ändå bästa miata tiden med 1.34.xx andra passet, kul också att Niklas F kunde knipa 3:e platsen med bra 1.35.xx tid. Det var väl behövligt för Falken att få lite framgång i bilen ![]() ![]() Kul att när man jobbar med bilen och analyserar sin körning som kommer förbättringar direkt - den evliga loopen av inställningar/justeringar som kul ![]() Bilen känns verkligen bra nu jag kan ösa på och verkligen pressa bilen till gränser - trots det tror jag att det finns mer att hämta i den och mig... Nu får man se om man kan få till det inför sista KM på Knutstorp - vi hoppas på sol och fin höst dag med fin rejsning ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Som Clintan burkar säga idag var det "Cluster-fuck"med allt
![]() Dagens SVKG sprint gick inte min väg, på uppvärmingen lyckades jag igen !! ![]() ![]() Tror jag skall sänka mitt självförtroende lite ![]() Till råga på det låg en sten där jag körde av som lyckades pricka min sub-frame precis så att styrväxlen fick sig en rejäl smäll och bilen blev okörbar, tur att inte motorn gick. Tack PDE för att jag fick låna kärra och få bort bilen. En första inspektion gav att sub-framen hade fått sig en rejäl-kyss och säsongen kändes liksom slut ![]() Men sen blev jag lite förbannad och rev ut sub-framen, nu skall jag fixa rikt och svets m.h.a farbror och har jag lite flyt i veckan så hinner jag få ihop räsern till KM5 ![]() På 2 timmar lyckade jag få ut sub-framen fram, det är bra och meka när man är lite uppe i varv och är fokuserad ![]() Bilder på dagens mek (kommer rejsa-ftp funkar inte...): _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
![]() Rejält surt att stenen tog så illa, vi får komma ihåg det och fylla igen den hålan innan vi börjar köra nästa år. Men med ditt mektempo när du sätter igång så blir det hjuliställning i slutet av veckan antar jag (om du kan fixa styrningen)? Har du alla mått för subframen (det finns de med verkstadshandböcker och jag tror du fick en CD för länge sen)? |
||||||
Bilder - från dagens stress-mek.
![]()
Nej jag har inte dem, har du möjligeheten att ta fram dem ? Vi skall försöka fixa frame under söndag förmiddag. Som det verkar så fungerar styrningen annars finns det några att köpa på miata.se funderar på om ett manuellt rack skulle blir bätttre. Men servo-variante är ju snabbare ![]() Subframen kom ner utan problen så det kändes inte som om över delen av den hade fått sig smäll men under delen är påverkad. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
|
||||||
|
||||||
![]() Intressant få veta mer detaljer om hur skadan tog, det lär ju vara rätt sannolikt att fler av oss med Miator kommer tänkas åka av nån gång rakt fram, och med hårt sänkta bilar så lär det ju bli subframen som tar smällen. ![]() Kanske dags höja bilen rejält i stället!? ![]() _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||||
Jag har rubbet. Återkommer. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Kanon om det finns möjligheter till mått på sub-framen ![]() En söndag gick i fabrors garage och tack vara fabrors känsla/skicklighet med svetsen och plåten har jag nu en lagad sub-frame ![]() ![]() Fantastisk nog verkade styr-växeln klaras sig, några cm åt höger och motorn hade gått. Nu måste det beställas lite klämmor från Mazda så skall det nog komma ihop. Hoppas kunna börja skruva ihop onsdag denna veckan, jobbet måste ju skötas också ![]() ![]() Mera bilder Hålla motorn ![]() Rejäl sub-frame i miatan, måste vara produktions-lösning ![]() Lagad !! Vi tror att knäcka konsol har hamnat rätt, nedre fästet får bli bult och mutter/bricka som håller, ![]()
![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12329 totalt) |