Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -90 Clubräser
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12329 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Josen skrev:
Du är inte övertygad om att miatan är din nästa bil än ? Eller skall det till mer pulver för att du skall var nöjd ?

Jo, jag har ju kört i roadsport C innan, så jag vet hur det är att har lite pulver. Anledningarna till det var dels,
*) jag hade haft motortrassel och ville köra med omodifierad motor för att slippa bry mig så mycket om det.
*) jag trodde och tror att det är smart att köra en motorsvag bil i utveckligssyfte, man lär sig behålla fart genom kurvorna och man "straffas" tydligt om man gör galet.
*) det kom en regeländring till 2004 år säsong som gjorde att en 924 t med enkelhet kunde optimeras för roadsport C. (r-däckstillägget togs bort)

Så jag körde 2004 i roadsport C. Bilen gick fint och vi gjorde fina tider, 1:12-1:13 runt knutan som bäst det året. Det tråkiga i sammanhanget att chaffisarna till en del befintliga roadsport C-ekipage (som då alltså inte längre var fullt optimerade tack vare regeländringen) inte gillade läget och ventilerade det tämligt ofta och högljutt. Efter ett tag tröttnar man faktiskt....

Hursomhelst, mer fart lockade och i mitten av förra säsongen återmonterade jag intercoolern och höjde laddtrycket och tog bort tunge plåten i golvet och plötsligt så passade ekipaget i roadsport B istället. Med erfarenhet av en slö och en halvslö klass så kan jag nog med säkerhet säga att snabbare är *roligare*. Däremot så är långsammare nog mer utvecklande. Dessvärre blir nog snabbare dessutom dyrare, ivf om vi pratar roadsport A som annars hade lockat såklart.

Men visst fasen har man kikat på miata, dom verkar ju trevliga på många sätt. Kan man få till en driftsäker miata med låga underhållskostnader och bra körbarhet på typ sådär 3,2 kg/hk som inte kostar skjortan att köpa så är jag helt och totalt övertygad! Andra roliga vagnar kan ju typ vara konceptet med 7 och mc-motor, fast med lite roligare kaross, kanske ngt åt Ginetta-hållet eller replika så lotus 11 (?)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12032

Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Fick en skiva av Hans D ( tusen tack Hans thumbs up thumbs up ) med fina bilder från en Falkenbergs-kvällsträning, kanon kväll, om man bortser från att jag klantade till det med en avåkning som störde första passet sorry för det... Avåkningen tog lite på självförtoendet så nu är du inte ensam
P-o

Men efter ha gaskat upp mig så gick det riktigt fort runt banan - trivdes bra med setupen och även om jag inte hade någon laptimer i bilen så kändes det snabbt, men vem vet det ganske gick

Lite rolig bild-sekvens
Här har man precis svept om mäster i KM och hamnat bakom en snurrande Ford - tror det var familjen Ryds Ford som var lite bångstryrig i chikanen - hoppas den inte uppfattade det som att jag hjälpte till med snurren

Kul att jämföra bilars balans och setup med bilder på samma ställen

Tycker den vita ser ut att ha balansen - men visst har den roll trots hårda fjädrar/krängare,

Andreas bil med bra balans - man ser verkligen att den aggresiva cambern kommer till sin rätt här

Dennis Bil också bra balans och lite lägre och ungefär samma roll

Långlopps miatan ( Honda2000 motor i ) har betydligt mindre roll såg lite överstyrd ut ?

Nikas bil också bra balans med mindre roll

Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004

Hej du

Josen skrev:
Avåkningen tog lite på självförtoendet så nu är du inte ensam
P-o

Så länge det bara är självförtroendet som får sig en liten törn så är det ju ändå ganska OK. För egen del bygger jag sakta upp det egna självförtroendet genom att titta på din film från Ljungbyhed varje kväll innan läggdags

Vi ses på lördag,
P-o (nu med Mazda-original bakljus istället för hemmapyssel gjort av färgade plastfickor :-)

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Josen skrev:
Här har man precis svept om mäster i KM...

Jag fick svartflagg och blev så förvånad att jag "stängde" av... sen visade det sig att det var du som fått svartflaggen

Nu har vi likadana fälgar - fick mina till slut...

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Josen skrev:

Jag fick svartflagg och blev så förvånad att jag "stängde" av... sen visade det sig att det var du som fått svartflaggen

Coolt - kan de kanske kompensera bort dina silver stripes

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Josen skrev:
Dennis Kullman skrev:
Josen skrev:

Coolt - kan de kanske kompensera bort dina silver stripes

Jaja, alla vill ju inte ha svarta däckmönstergraphics "by Falkenberg Custom" på huv och front.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Du har inga fler bilder på "långloppsmiatan med S2000 motor i"?

Jag sålde ju min gröna till ett gäng som skulle sätta S2000 maskin i och vore ju kul att veta om det är samma.

HDZoN
Rättvik. Dalarna
Här sen Jul 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Josen skrev:
Fick en skiva av Hans D ( tusen tack Hans thumbs up thumbs up ) med fina bilder från en Falkenbergs-kvällsträning.

Det var så lite så.

MB E 320 CDi AMG -00
MB ML 320 -99
Polaris SwitchBack 700 -04
mm
Citera
HDZoN
Rättvik. Dalarna
Här sen Jul 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Westfield skrev:

Jag sålde ju min gröna till ett gäng som skulle sätta S2000 maskin i och vore ju kul att veta om det är samma.

Fler bilder:

MB E 320 CDi AMG -00
MB ML 320 -99
Polaris SwitchBack 700 -04
mm
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Westfield skrev:

Det är jag nästan säker på att det är.

Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005

Westfield skrev:

Den är byggd på en långmilad grön -92:a...

http://hem.bredband.net/atkracing/bilbilder.htm

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Peter Sandström skrev:
Westfield skrev:

Den är byggd på en långmilad grön -92:a...

http://hem.bredband.net/atkracing/bilbilder.htm

Snyft Jag saknar mina miator. Men kul att den verkar kommit till användning men som sagt...man kan ju inte göra annat än sakna dem.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Westfield skrev:
Snyft Jag saknar mina miator. Men kul att den verkar kommit till användning men som sagt...man kan ju inte göra annat än sakna dem.

Ja det förstår jag att du gör - idag har vi haft en riktigt kul dag nere på Ljungbyhed KM5 med miatorna och andra - många förbätttrade sig och några andra hade det lite svårare, själv lyckades jag över förväntan med 2:a platsen. Det var dock nära att jag missade allt när jag rev ner en kon som gav tillägg.
Strålande sol och massa trevliga männsikor

Personbästa på Ljungbyhed idag blev 1.33.69 men som tyvärr inte fick räknas p.g.a att jag rev en kon senare på det passet + 5 sek på alla tider

Men genom att hålla huvudet kallt landade jag ändå bästa miata tiden med 1.34.xx andra passet, kul också att Niklas F kunde knipa 3:e platsen med bra 1.35.xx tid. Det var väl behövligt för Falken att få lite framgång i bilen thumbs up thumbs up

Kul att när man jobbar med bilen och analyserar sin körning som kommer förbättringar direkt - den evliga loopen av inställningar/justeringar som kul
Bilen känns verkligen bra nu jag kan ösa på och verkligen pressa bilen till gränser - trots det tror jag att det finns mer att hämta i den och mig...

Nu får man se om man kan få till det inför sista KM på Knutstorp - vi hoppas på sol och fin höst dag med fin rejsning

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Som Clintan burkar säga idag var det "Cluster-fuck"med allt

Dagens SVKG sprint gick inte min väg, på uppvärmingen lyckades jag igen !! köra av på samma ställa som jag gjort tidigare, att jag inte kan lära mig...
Tror jag skall sänka mitt självförtroende lite

Till råga på det låg en sten där jag körde av som lyckades pricka min sub-frame precis så att styrväxlen fick sig en rejäl smäll och bilen blev okörbar, tur att inte motorn gick.
Tack PDE för att jag fick låna kärra och få bort bilen.
En första inspektion gav att sub-framen hade fått sig en rejäl-kyss och säsongen kändes liksom slut

Men sen blev jag lite förbannad och rev ut sub-framen, nu skall jag fixa rikt och svets m.h.a farbror och har jag lite flyt i veckan så hinner jag få ihop räsern till KM5
På 2 timmar lyckade jag få ut sub-framen fram, det är bra och meka när man är lite uppe i varv och är fokuserad
Bilder på dagens mek (kommer rejsa-ftp funkar inte...):

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Josen skrev:
Men sen blev jag lite förbannad och rev ut sub-framen, nu skall jag fixa rikt och svets m.h.a farbror och har jag lite flyt i veckan så hinner jag få ihop räsern till KM5
På 2 timmar lyckade jag få ut sub-framen fram, det är bra och meka när man är lite uppe i varv och är fokuserad
Bilder på dagens mek (kommer rejsa-ftp funkar inte...):
Det är lika bra att smida när järnet är varmt (eller blodet hett).

Rejält surt att stenen tog så illa, vi får komma ihåg det och fylla igen den hålan innan vi börjar köra nästa år.

Men med ditt mektempo när du sätter igång så blir det hjuliställning i slutet av veckan antar jag (om du kan fixa styrningen)?
Har du alla mått för subframen (det finns de med verkstadshandböcker och jag tror du fick en CD för länge sen)?

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Bilder - från dagens stress-mek.

Citat:
Har du alla mått för subframen (det finns de med verkstadshandböcker och jag tror du fick en CD för länge sen)?

Nej jag har inte dem, har du möjligeheten att ta fram dem ? Vi skall försöka fixa frame under söndag förmiddag. Som det verkar så fungerar styrningen annars finns det några att köpa på miata.se funderar på om ett manuellt rack skulle blir bätttre. Men servo-variante är ju snabbare

Subframen kom ner utan problen så det kändes inte som om över delen av den hade fått sig smäll men under delen är påverkad.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Josen skrev:
Nej jag har inte dem, har du möjligeheten att ta fram dem ?
Påminn mig i morgon kväll så ska jag se om jag kan ta med lite papper på Gokarten (litar inte på vad jag orkar ikväll).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Niklas Falk skrev:
Josen skrev:
Påminn mig i morgon kväll så ska jag se om jag kan ta med lite papper på Gokarten (litar inte på vad jag orkar ikväll).
Tittade igenom det jag har och hittade inget användbart. Dennis(?) tror jag har en pappersversion där det borde stå lite om det.

D5
Göteborg
Här sen Jul 2004

Kul höra att Miatan kanske hinner bli bil igen till lördagens Höstrace!

Intressant få veta mer detaljer om hur skadan tog, det lär ju vara rätt sannolikt att fler av oss med Miator kommer tänkas åka av nån gång rakt fram, och med hårt sänkta bilar så lär det ju bli subframen som tar smällen.

Kanske dags höja bilen rejält i stället!?

Halmstad
Här sen Jun 2003

Niklas Falk skrev:
Niklas Falk skrev:
Josen skrev:
Tittade igenom det jag har och hittade inget användbart. Dennis(?) tror jag har en pappersversion där det borde stå lite om det.

Jag har rubbet. Återkommer.

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Citat:
Jag har rubbet. Återkommer.

Kanon om det finns möjligheter till mått på sub-framen Bra att mäta upp för säkerhets skull

En söndag gick i fabrors garage och tack vara fabrors känsla/skicklighet med svetsen och plåten har jag nu en lagad sub-frame tusen tack !! Trodde aldrig att det skulle gå att fixa till den, men tålmodigt så skars skadade biten ut och demonterades bit för bit och riktades, sen gick bit för bit tillbaka.
Fantastisk nog verkade styr-växeln klaras sig, några cm åt höger och motorn hade gått.
Nu måste det beställas lite klämmor från Mazda så skall det nog komma ihop.
Hoppas kunna börja skruva ihop onsdag denna veckan, jobbet måste ju skötas också

Mera bilder

Hålla motorn

Rejäl sub-frame i miatan, måste vara produktions-lösning

Lagad !! Vi tror att knäcka konsol har hamnat rätt, nedre fästet får bli bult och mutter/bricka som håller,

Citat:
Intressant få veta mer detaljer om hur skadan tog,
Jan E här ser du smällen, rejält mosat fäste för styrväxeln !

Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -90 Clubräser
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande