|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

22 Jun 2003 14:52
Bilen skulle bli tokslö och acca väääldigt dåligt.
M3: 3.25:1
318is: 4.10:1
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544

22 Jun 2003 18:10
AL: Du måste ha räknat fel, tagit mil/l bensin istället  eller så har du glömt bort att din tank läcker...
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747

22 Jun 2003 19:00
AL skrev: | Bilen skulle bli tokslö och acca väääldigt dåligt.
M3: 3.25:1
318is: 4.10:1 |
Löser du med en 518E28-bakaxel.. Men det visste du väl förmodligen redan!
_________________ Rikard Ahlin
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
Trådstartare

22 Jun 2003 19:21
Rikard Carlsson skrev: | AL skrev: | Bilen skulle bli tokslö och acca väääldigt dåligt.
M3: 3.25:1
318is: 4.10:1 |
Löser du med en 518E28-bakaxel.. Men det visste du väl förmodligen redan!  |
Men om M3'an är so högt utväxlad så borde den väll ändå vara markant sämre i acceleration? För det är juh inte direkt världens skillnad i höstkrafter mellan en 318is och en M3.... Visserligen är det vridet som räknas, men ni fattar vad jag menar...
Sen borde juh 318is vara djävligt bränsletörstig på motorväg?... någon som vet vad det är för utväxling på min swift?
En 518E28 bakaxel? Vad går en sån av på begagnad(jag antar att dom inte ens går att köpa nya längre:D )?
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747

22 Jun 2003 19:27
Skillnaden är att M3 har 1:1 på femman...
Går säkert att köpa en ny 518 bakaxel, men jag hade nog hellre köpt en fin begagnad för 3-500 kr.
_________________ Rikard Ahlin
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954

22 Jun 2003 19:36
Andrew Petrykowski skrev: | [Men om M3'an är so högt utväxlad så borde den väll ändå vara markant sämre i acceleration? För det är juh inte direkt världens skillnad i höstkrafter mellan en 318is och en M3.... | Lova att inte berätta för nån att jag sagt det, men M3 E30 är rätt långsamma i accet. Det är inte det som är paradgrenen med en sån.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946
_________________ Anders Dauner
|
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
Trådstartare

23 Jun 2003 11:10
Rikard Carlsson skrev: | Går säkert att köpa en ny 518 bakaxel, men jag hade nog hellre köpt en fin begagnad för 3-500 kr.  |
Missade du en nolla där? Eller ska jag börja leta med det samma?
Men alltså, 318is har en odiffad bakaxel, medans gamla 518 har en diffad? Hur kan det här stämma, hur kan en stor klumpig och undermotoriserad bil från 70 talet ha en diffad bakaxel medans en sportmodell från 90 inte har det?
|
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467

23 Jun 2003 11:14
Andrew:
Inte riktigt så.
Diffklumpen på M3 E30 är lamelldiffbromsad. Den är större än den som sitter på 318is.
Diffklumpen på 518i E12/E28 är inte lamelldiffbromsad men den är lika stor som på M3 E30 och därmed kan man använda lamellerna från M3 E30 och utväxlingen från 518i E12/E28 och på så sätt få en lamelldiffbromsad diffklump med 4:10- (4:11?)-utväxling som passar bolt on på en 318is E30.
Rätta mig om jag har fel.
_________________ Claes Haglund
Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
|
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547

23 Jun 2003 11:35
Andrew Petrykowski skrev: | Men alltså, 318is har en odiffad bakaxel, medans gamla 518 har en diffad? Hur kan det här stämma, hur kan en stor klumpig och undermotoriserad bil från 70 talet ha en diffad bakaxel medans en sportmodell från 90 inte har det? |
NU är du ute på djupt vatten
_________________ J0hanC@rlström
Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
Trådstartare

23 Jun 2003 12:18
Claes Haglund skrev: | Andrew:
Inte riktigt så.
Diffklumpen på M3 E30 är lamelldiffbromsad. Den är större än den som sitter på 318is.
Diffklumpen på 518i E12/E28 är inte lamelldiffbromsad men den är lika stor som på M3 E30 och därmed kan man använda lamellerna från M3 E30 och utväxlingen från 518i E12/E28 och på så sätt få en lamelldiffbromsad diffklump med 4:10- (4:11?)-utväxling som passar bolt on på en 318is E30.
Rätta mig om jag har fel. |
Du menar väll att diffklumpen på 518i är lite stor som den på 318is E30 väll?
Så varken 518i eller 318is är diffbromsade?
|
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1363

Namndispens

23 Jun 2003 12:18
Ni gasar alldeles för lite :-)
Vi har lyckats att klara av milen på 2.9 liter med vår 1.8is utrustade bil.
Å snart är det dax igen :-)
Med full gas
Anders Kaarle
|
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467

23 Jun 2003 13:19
Andrew Petrykowski skrev: | Claes Haglund skrev: | Andrew:
Inte riktigt så.
Diffklumpen på M3 E30 är lamelldiffbromsad. Den är större än den som sitter på 318is.
Diffklumpen på 518i E12/E28 är inte lamelldiffbromsad men den är lika stor som på M3 E30 och därmed kan man använda lamellerna från M3 E30 och utväxlingen från 518i E12/E28 och på så sätt få en lamelldiffbromsad diffklump med 4:10- (4:11?)-utväxling som passar bolt on på en 318is E30.
Rätta mig om jag har fel. |
Du menar väll att diffklumpen på 518i är lite stor som den på 318is E30 väll?
Så varken 518i eller 318is är diffbromsade? |
Inte alls. 518i har en större diffklump än 318is. 518i har lika stor diffklump som M3 E30. Dock passar den större klumpen på vilken E30 som helst, men det går inte att byta delar mellan stora/lilla klumpen. Däremot kan man byta delar i klumparna på M3 E30 och 518i om man vill ha diffbromsen från M3:an och utväxlingen från 518:en.
518i har nog inte funnits som diffbromsad från fabrik. Det fanns diffbromsade 318is, fast de är inte lika vanliga som odiffbromsade.
_________________ Claes Haglund
Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
|