Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
318is...igen :)
<<   1, 2
3247 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bilen skulle bli tokslö och acca väääldigt dåligt.

M3: 3.25:1
318is: 4.10:1

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



AL: Du måste ha räknat fel, tagit mil/l bensin istället eller så har du glömt bort att din tank läcker...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



AL skrev:
Bilen skulle bli tokslö och acca väääldigt dåligt.

M3: 3.25:1
318is: 4.10:1


Löser du med en 518E28-bakaxel.. Men det visste du väl förmodligen redan!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Rikard Carlsson skrev:
AL skrev:
Bilen skulle bli tokslö och acca väääldigt dåligt.

M3: 3.25:1
318is: 4.10:1


Löser du med en 518E28-bakaxel.. Men det visste du väl förmodligen redan!


Men om M3'an är so högt utväxlad så borde den väll ändå vara markant sämre i acceleration? För det är juh inte direkt världens skillnad i höstkrafter mellan en 318is och en M3.... Visserligen är det vridet som räknas, men ni fattar vad jag menar...
Sen borde juh 318is vara djävligt bränsletörstig på motorväg?... någon som vet vad det är för utväxling på min swift?

En 518E28 bakaxel? Vad går en sån av på begagnad(jag antar att dom inte ens går att köpa nya längre:D )?
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Skillnaden är att M3 har 1:1 på femman...

Går säkert att köpa en ny 518 bakaxel, men jag hade nog hellre köpt en fin begagnad för 3-500 kr. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Andrew Petrykowski skrev:
[Men om M3'an är so högt utväxlad så borde den väll ändå vara markant sämre i acceleration? För det är juh inte direkt världens skillnad i höstkrafter mellan en 318is och en M3....
Lova att inte berätta för nån att jag sagt det, men M3 E30 är rätt långsamma i accet. Det är inte det som är paradgrenen med en sån.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Lennart Mäkinen skrev:
Lova att inte berätta för nån att jag sagt det, men M3 E30 är rätt långsamma i accet.
Det bästa vore kanske att berätta det för så många som möjligt. Då slapp man antagligen alla som vill rejsa vid rödljus och på motorvägar. För den är verkligen när det kommer till den biten.

_________________
Anders Dauner
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



AL skrev:
Det var som tusan! Vad är det då för fel på min, den drar betydligt mer... Hmmm... Fast den går ju som den ska så jag tror egentligen inte att det är ngt fel direkt.

Jag har samma problem

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Rikard Carlsson skrev:
Går säkert att köpa en ny 518 bakaxel, men jag hade nog hellre köpt en fin begagnad för 3-500 kr. thumbs up


Missade du en nolla där? Eller ska jag börja leta med det samma?
Men alltså, 318is har en odiffad bakaxel, medans gamla 518 har en diffad? Hur kan det här stämma, hur kan en stor klumpig och undermotoriserad bil från 70 talet ha en diffad bakaxel medans en sportmodell från 90 inte har det?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Andrew:

Inte riktigt så.
Diffklumpen på M3 E30 är lamelldiffbromsad. Den är större än den som sitter på 318is.
Diffklumpen på 518i E12/E28 är inte lamelldiffbromsad men den är lika stor som på M3 E30 och därmed kan man använda lamellerna från M3 E30 och utväxlingen från 518i E12/E28 och på så sätt få en lamelldiffbromsad diffklump med 4:10- (4:11?)-utväxling som passar bolt on på en 318is E30.

Rätta mig om jag har fel.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Andrew Petrykowski skrev:
Men alltså, 318is har en odiffad bakaxel, medans gamla 518 har en diffad? Hur kan det här stämma, hur kan en stor klumpig och undermotoriserad bil från 70 talet ha en diffad bakaxel medans en sportmodell från 90 inte har det?


NU är du ute på djupt vatten

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Andrew:

Inte riktigt så.
Diffklumpen på M3 E30 är lamelldiffbromsad. Den är större än den som sitter på 318is.
Diffklumpen på 518i E12/E28 är inte lamelldiffbromsad men den är lika stor som på M3 E30 och därmed kan man använda lamellerna från M3 E30 och utväxlingen från 518i E12/E28 och på så sätt få en lamelldiffbromsad diffklump med 4:10- (4:11?)-utväxling som passar bolt on på en 318is E30.

Rätta mig om jag har fel.


Du menar väll att diffklumpen på 518i är lite stor som den på 318is E30 väll?
Så varken 518i eller 318is är diffbromsade?
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1363

Namndispens
Namndispens

Ni gasar alldeles för lite :-)
Vi har lyckats att klara av milen på 2.9 liter med vår 1.8is utrustade bil.
Å snart är det dax igen :-)

Med full gas

Anders Kaarle
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Andrew Petrykowski skrev:
Claes Haglund skrev:
Andrew:

Inte riktigt så.
Diffklumpen på M3 E30 är lamelldiffbromsad. Den är större än den som sitter på 318is.
Diffklumpen på 518i E12/E28 är inte lamelldiffbromsad men den är lika stor som på M3 E30 och därmed kan man använda lamellerna från M3 E30 och utväxlingen från 518i E12/E28 och på så sätt få en lamelldiffbromsad diffklump med 4:10- (4:11?)-utväxling som passar bolt on på en 318is E30.

Rätta mig om jag har fel.


Du menar väll att diffklumpen på 518i är lite stor som den på 318is E30 väll?
Så varken 518i eller 318is är diffbromsade?


Inte alls. 518i har en större diffklump än 318is. 518i har lika stor diffklump som M3 E30. Dock passar den större klumpen på vilken E30 som helst, men det går inte att byta delar mellan stora/lilla klumpen. Däremot kan man byta delar i klumparna på M3 E30 och 518i om man vill ha diffbromsen från M3:an och utväxlingen från 518:en.
518i har nog inte funnits som diffbromsad från fabrik. Det fanns diffbromsade 318is, fast de är inte lika vanliga som odiffbromsade.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andrew Petrykowski skrev:
Sen borde juh 318is vara djävligt bränsletörstig på motorväg?... någon som vet vad det är för utväxling på min swift?




Min drog 0,78 på motorvägen mellan Linköping och GBG men då försökte jag att köra snålt. Låg runt 110-130 hela vägen typ. 3 pers i bilen var vi o med tillhörande packning.

Visst kan du hitta en bra is för 25' det gäller bara att ha tålamod, jag letade i ca 2mån innan jag hittade rätt bil. Då slog ja till direkt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Allmänt banåkaforum
318is...igen :)
<<   1, 2
3247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande