Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth -94 | 4213 besök totalt |
Lägger väl upp en liten tråd om den här med..
Lite info: Bilen är en Monte Caro/Motorsport edition nr 142 av 200 byggda bilar. Färgen är (ask?)svart. Har haft bilen sen sommaren -05 och kört kanske 2-300 mil med den. Chassit är relativt orginal, sänkt med AVo ställbara dämpare och SPAX fjädrar, samt hårdare bussningar. Bromsarna är också standard förutom stålomspunna slangar runt om och hårdare belägg fram. Motorn däremot är något modifierad .. Bottendelen består av borrat 200-block, smidda Kolbensmith lågkomps-kolvar (7.2:1 i komp) kulpeenade och viktjusterade orginalstakar, balanserad orginal vev. Högtrycks oljepump, ARP-bultar överallt, o-ringat block osv. Toppen är en WRC-specad högvristopp från Montune med Enem Z29 kammar, dubbla ventilfjädrar. Extraktorgrenrör med sep wastegate och flowpreppat Garret GT40 aggregat. Specialbyggt plenum, 1600cc spridare, Autronic SM2 styrsystem med CDI tändning, 4 separata MSD tändspolar. Gr. A kamrem, ny vattenpump osv. Castrol TWS 10w-60 olja. Maskinen är körd i bromsbänk och mappad hos WM Performance och gav 579.6hk och 640nm med 1.85 bars laddtryck och VP bensin. Har dock laddad 2.1 utan problem Växellådan är orginal för tillfället, dock nyrenoverad med nya stål-synkringar och nya lager osv, likaså är fram och bakdiff orginal. Kör dock med svetsad bakdiff för tillfället.. Invändigt så sitter det två svarta Sparco EVo 2 stolar och en Sparco mocka-ratt, stumsvetsad växelspak med shortshift, div Autometer mätare + lambda-mätare, inget baksäte eller dörrsidor bak. _________________ Christoffer Evers Squadra Corse |
||
Fråga: det är inte så att det är vevstakarna som är viktjusterade och kulpeenade? Kolvar brukar man ju viktjustera, men jag trodde inte att man kulpeenade dom? _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Han skrev nog kolvar när han menade stakar, dumt att ha olika kolvar i en motor Grym bil för övrigt, jag är helsåld på Escort Cosworth _________________ Joakim Karlsson |
||
den kommer att säljas förhoppningsvis för att finansiera andra projekt..
Växelspaken består av två delar som sitter i varandra med en gummi/plast bussning för att dämpa vibrationer, dessa två delar sitter nu stumt monterade och sammansvetsade utan "bussningen" för bättre känsla i spaken.. typ Mvh Evers _________________ Christoffer Evers Squadra Corse |
||
nu är escorten avyttrad till förmån för nya roliga leksaker.. se: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
mvh evers _________________ Christoffer Evers Squadra Corse |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth -94 | 4213 besök totalt |