Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Kamaxelvariabler
3025 besök totalt
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Kamaxelvariabler

Sitter och funderar på att upgradera motorn, hittat några intressanta alternativ på kamaxelsidan. Dock okunnig i ämnet tänkte jag höra mig för om hur dessa ev. skulle bete sig. Noterade att durationen på insugssidan på trimkam B är kortare än orginalet, men med högre lyft. (Mer vrid i botten, effekttoppen tidigare, eller?)

orginalkam: Lyft 7,14 mm - 279° inlet X 279° outlet (144hk)
Trimkam A: Lyft 7.75 mm - 300° inlet X 296° outlet (184hk)
Trimkam B: Lyft 7.60 mm - 260° inlet X 296° outlet (ospecad effekt)

Hur skulle dessa bete sig? Sämre lågvarvsegenskaper på kam A än B?

Någon som vet?

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
JanellandTy
Sverige
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


xxxx

_________________
Mvh Andreas Hillby
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
OK, lyckats få fram mer data om kamaxel B
Det skall tydligen vara en "Vass Rallykam". Finns det någon som skulle kunna förutspå hur den skulle bete sig? Mellan vilka varv den skulle funka? Någon?

Lift: 7,60mm

Inlet: 260°
30° before PMH
86° after PMB

Exhaust: 296°
78° before PMB
42° after PMH

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Vad är det för motor? Hemskt lågt lyft, antar att det är nån slags vippor till ventilerna sen eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Motorn är en Talbot 2.2 S (S-4). Ventillyft angett vid ventilen, lyften är låga på den motorn.

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



LeOS skrev:
Motorn är en Talbot 2.2 S (S-4). Ventillyft angett vid ventilen, lyften är låga på den motorn.

Har motorn fyra ventiler per cylinder?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Nupz, en S4 snurra har bara 2 ventiler per cylinder och dom är bara 32mm i diameter. Motorn har standard 6500rpm som max, men balanserad och med förstärkta ventilfjädrar så anses 7000rpm safe. Med orginal "S" kam så ger den 144 hp och ska med kam "A" ge ca 184 hp vid 6500... men nyfiken på vad kam "B" skulle kunna ge + om den funkar under 3000 rpm...

Några inputs på kamaxel B? Please...

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



LeOS skrev:
OK, lyckats få fram mer data om kamaxel B
Det skall tydligen vara en "Vass Rallykam". Finns det någon som skulle kunna förutspå hur den skulle bete sig? Mellan vilka varv den skulle funka? Någon?

Lift: 7,60mm

Inlet: 260°
30° before PMH
86° after PMB

Exhaust: 296°
78° before PMB
42° after PMH

Det är något mysko med värdena.
30°+180°+86°=296°, inte 260°
78°+180°+42°=300°, inte 296°
Jag antar att PMH och PMB är samma som TDC och BDC?

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Hmmm... tack för uppmärksamheten, hade inte dubbelkollat uppgifterna. Hittade dom på en privat hemsida, men verkar som om värdena kom från kam "A" trots att uppgiftslämnaren hänvisade till "B" modellen...

Men hur skulle då "A" kamaxeln bete sig med 300 X 296... (Vet att den ska ge 184 hk) Den borde ju vara en kam som vaknar till liv väldigt högt upp i registret? Kollar man tabeller för andra 2 - 2,5 L motorer, så verkar ju dom flesta kammar av den här typen börja från typ 3500-4000 rpm och gå upp till 8000...

Men inte hittat någon annan kam som är 260 X 296... skulle ju ge en viss fingervisning iaf.

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Ingen som har en kristallkula och kan spå hur motorn skulle bete sig med kamaxel B?

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10577



LeOS skrev:
Ingen som har en kristallkula och kan spå hur motorn skulle bete sig med kamaxel B?


B, kan det möjligen stå för bitch?

(DEVEK's Porsche 928 B1 kammar kallas så för de "Idles like a bitch.")

_________________
Anders Hansson
Citera
HATTIS
Norge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 31



Re:

LeOS skrev:
Motorn är en Talbot 2.2 S (S-4). Ventillyft angett vid ventilen, lyften är låga på den motorn.


Er dette samme type motor som Chrysler-konsernet puttet i sine Horizon`s, og Le-Baron`s?
Finns en utgave,eller 2 av den motoren med turbo-lading, hvis jeg ikke husker helt feil.
Har ca 165hk/240nm. Orginalt, og er ganske trimvennlig:-) (omni Horizon)

By the way: Thomas L har et poeng. Totaldurationen stemmer ikke med åpningstidene i folge skjemaet.

_________________
Oyvind Hatterud
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Ja det stämmer. Det är samma motor som Chrysler.

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
HATTIS
Norge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 31



Re:

LeOS skrev:
Ja det stämmer. Det är samma motor som Chrysler.


Trangt motorrum? Er det plass for overlading? Le-Baron/ Colt/ Horizon turbo-motorer burde ikke være alt for vanskelig og dyrt å skaffe på et huggeri. Evt. finnes det ganske masse trimdeler å få kjopt til disse motorene. Snakket med en eier (Finland) av en omni Horizon på Ringen for en stund tilbake. Den var ombygget med bla. mer solid innmat, hadde M.S. -sprut, storre turbo og i/c. Gikk utrolig godt! Snakk om sleeper...
ca. 260-280hk i noe som likner en 80-talls VW-golf type1. Tipper at en del personer har blitt overrasket av den bilen .

_________________
Oyvind Hatterud
Citera
Racetech
Kamaxelvariabler
3025 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande