Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3025 besök totalt |
Kamaxelvariabler
Sitter och funderar på att upgradera motorn, hittat några intressanta alternativ på kamaxelsidan. Dock okunnig i ämnet tänkte jag höra mig för om hur dessa ev. skulle bete sig. Noterade att durationen på insugssidan på trimkam B är kortare än orginalet, men med högre lyft. (Mer vrid i botten, effekttoppen tidigare, eller?) ![]() orginalkam: Lyft 7,14 mm - 279° inlet X 279° outlet (144hk) Trimkam A: Lyft 7.75 mm - 300° inlet X 296° outlet (184hk) Trimkam B: Lyft 7.60 mm - 260° inlet X 296° outlet (ospecad effekt) Hur skulle dessa bete sig? Sämre lågvarvsegenskaper på kam A än B? Någon som vet? _________________ Leo Strand Matra Murena |
||
OK, lyckats få fram mer data om kamaxel B
Det skall tydligen vara en "Vass Rallykam". Finns det någon som skulle kunna förutspå hur den skulle bete sig? Mellan vilka varv den skulle funka? Någon? Lift: 7,60mm Inlet: 260° 30° before PMH 86° after PMB Exhaust: 296° 78° before PMB 42° after PMH _________________ Leo Strand Matra Murena |
||
Har motorn fyra ventiler per cylinder? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Nupz, en S4 snurra har bara 2 ventiler per cylinder och dom är bara 32mm i diameter. Motorn har standard 6500rpm som max, men balanserad och med förstärkta ventilfjädrar så anses 7000rpm safe. Med orginal "S" kam så ger den 144 hp och ska med kam "A" ge ca 184 hp vid 6500... men nyfiken på vad kam "B" skulle kunna ge + om den funkar under 3000 rpm...
Några inputs på kamaxel B? Please... ![]() _________________ Leo Strand Matra Murena |
||
Det är något mysko med värdena. 30°+180°+86°=296°, inte 260° 78°+180°+42°=300°, inte 296° Jag antar att PMH och PMB är samma som TDC och BDC? _________________ Tomas Lindbäck |
||
Hmmm... tack för uppmärksamheten, hade inte dubbelkollat uppgifterna.
![]() ![]() Men hur skulle då "A" kamaxeln bete sig med 300 X 296... (Vet att den ska ge 184 hk) Den borde ju vara en kam som vaknar till liv väldigt högt upp i registret? Kollar man tabeller för andra 2 - 2,5 L motorer, så verkar ju dom flesta kammar av den här typen börja från typ 3500-4000 rpm och gå upp till 8000... Men inte hittat någon annan kam som är 260 X 296... skulle ju ge en viss fingervisning iaf. _________________ Leo Strand Matra Murena |
||
Re:
Er dette samme type motor som Chrysler-konsernet puttet i sine Horizon`s, og Le-Baron`s? Finns en utgave,eller 2 av den motoren med turbo-lading, hvis jeg ikke husker helt feil. Har ca 165hk/240nm. Orginalt, og er ganske trimvennlig:-) (omni Horizon) By the way: Thomas L har et poeng. Totaldurationen stemmer ikke med åpningstidene i folge skjemaet. _________________ Oyvind Hatterud |
||
Re:
Trangt motorrum? Er det plass for overlading? Le-Baron/ Colt/ Horizon turbo-motorer burde ikke være alt for vanskelig og dyrt å skaffe på et huggeri. Evt. finnes det ganske masse trimdeler å få kjopt til disse motorene. Snakket med en eier (Finland) av en omni Horizon på Ringen for en stund tilbake. Den var ombygget med bla. mer solid innmat, hadde M.S. -sprut, storre turbo og i/c. Gikk utrolig godt! Snakk om sleeper... ca. 260-280hk i noe som likner en 80-talls VW-golf type1. Tipper at en del personer har blitt overrasket av den bilen ![]() _________________ Oyvind Hatterud |
||
![]() |
Racetech
![]() |
3025 besök totalt |