| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Wastegates
|
3291 besök totalt |
|
Wastegates
hejsan! är ganska grön på det här med trimmning och sånt så jag kommer nog ställa en del frågor ! ja nu till frågan hur fungerar en extren Wastegates och hur kopplar man inte den¿¿
MVH Morten bouvin _________________ Morten Bouvin |
||||||||
|
Att inte koppla den är väldigt lätt
Man låter den bara ligga på skrivbordet eller nåt liknande.
Hehe.. seriöst då. En extern wastegate funkar som en intern Dvs det är en ventil som öppnar/stänger mha en tryckklocka och fjäder.
Man ansluter ingången på wastegaten till grenröret och utloppet på wastegaten till downpipen, dvs efter turbon. Ventilen öppnar och släpper således förbi avgaser förbi turbinen. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
|
Re: Wastegates
Här har du en guide som du kan läsa om Extern Wastegate.. EDIT: ops hehe http://savarturbo.se/?sida=content/a
_________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
Blir ju lite lurigt, borde inte wastegaten ta lika mycket gas från varje primärrör egentligen? Blir väl dumt om den bara tömmer ett rör på gas och låter dom andra rören putta på snurren? Kanske den gör på bilden iofs men det är svårt att se? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Du ska koppla den efter kollektorn. Storleken är svårt att bedömma då en turbo med större avgashus (och därmed mindre mottryck) kommer att behöva större wastegate och tvärtom. Generellt är allt över 40mm mer än tillräckligt i dom flesta situationer.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Är det ingen intercooler på den första motorn? Eller är det någon vattenhistoria? Vore kul att veta lite mer om den motorn.
|
||||||||
Cosworth XFE är en metanoldriven champcar motor som alla team använder. Låga laddtryck tillsammans med metanol gör att en laddluftkylare inte kommer medföra någon större fördel, dessutom ökar de luftmotståndet och volym/vikt på installationen. Tidigare varianter hade dock PCI, pre compression injection, alltså bränslespridare som sprutade in bränsle i kompressorinloppet för extra kylning. Togs sedan bort av kostnadsskäl. |
||||||||
|
Mycket intressant. Fast det är nog ingen lösning för mig med andra ord.
Jag sitter och skissar lite på ett nytt projekt med en V8 med överladdning. Letade efter bild på V8 med singelturbo. Dessutom kommer jag bara ha plats framför motorn. Så när jag såg denna bilden blev man ju lite nyfiken. Jag vet att volvo hade nån motor i 940 utan laddluftkylare. Och det skulle tydligen vara överflödigt vid låga laddtryck. Är det ändå alltid bättre med kylare eller finns det nackdelar? Tryckförlusten? Jag pratar om en V8 på 4liter med cirka 0,5 i laddtryck. |
||||||||
http://www.gurneyflap.com/mclarenmp4 _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Hittade, Williams FW11B. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
ojdå. såg också att det inte var "100%" rätt på motorn iofs men ignorerade det.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Wastegates
|
3291 besök totalt |