Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4674 besök totalt |
BMW E28???
Är BMW's väldigt gamla 5serie E28 något att ha? Alltså, går det att få någon fart i dom, och är dom något vidare dugliga på bana? Har letat efter 318is från 90 ett tag nu... men jag hittar inga bra (samt att jag även måste få min nuvarande bil fixad och såld)... Har däremot stött på en hel del E28'or och E30 320.. Eftersom priserna på E28'an är relativt låga, samt att försäkringen på dom inte heller är något extremt undrar jag nu om det kan vara något att ha? |
||||
ETTKOMMAÅTTA ton!!!???
![]() Du måste tänka på 735 E32 väl. Enligt http://bmwpower.nu/modellguiden/tech Det som stöts på denna sida är ju 325 e30 vs 318is = pulver vs balans. 320 borde följdaktligen falla mellan dessa, mindre pulver & mindre balans. Satsa på 325 där. Huruvida E28 är ett banåka alternativ till 318is överlåter jag åt de lärde (Johan, AL ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
En M535i har jag kanske råd med att köpa, men fan heller att försäkra... kostar juh ett sjudjävla helvette att försäkra! Likaså E30 325.... 318is från 90 verkar omöjligt att få tag på ![]() Börjar lite lätt fundera på en 318is från 88-89 istället, lite mindre effekt... men vafanken. Eller kanske tillome en 320(är jag från vettet?) Det som stör mig är att 320 är ofantligt törstig av sig, medans 318is från 88 saknar krut under huven.... Man kanske borde ta o köpa en lite nyare Suzuki Swift istället? ![]() |
||||
Jag kanske är dum, men Renault 5 GTE kanske är något? Polaren kör jämt med min VW GTi och de är jävligt billiga i delar. Kolla försäkring på dem, de är ju inte så populära så de kanske är billiga. En bil att kolla upp kanske. Lycka till!
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
HUGA!!! Ja, min 518 E28 väger då inga 1,8 ton iallafall!! Innan jag skaffade 518`n hade jag en skruttig 240 som slavbil, fan 518`n går ju bra mycket snabbare trots att den inte är någon racer, sen dricker den runt 0,8 per mil. Vobblon drack 1,3 ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Ska man lära sig att köra bil och vill anamma den lite bredare körstilen så kan jag rekommendera en 528i E28. Jag hade en 82:a för några år sen som var lyxutrustad med färddator, ellucka och inte minst viktigt diffbroms. Det var en helt underbar bil att köra med och väldigt kontrollerbar att forcera cirkulationsplatser med.
En sån eller en 535i utan det vedervärdiga M-plastpaketet tror jag är vettiga bilar. E28 med mindre motorer tror jag kan kännas en smula trötta... Ett trevligt alternativ kan annars vara en 2002 eller min favorit 323i E21. E21:orna kräver dock en del tillvänjning och bör inte framföras av folk med långsamma reaktioner. Man kan inte locka med en billig Porsche 924? ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
E28'an är en trevlig bil men med M30 motorn 528-535 (fö väldigt trevliga motorer
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() E30 320 bör du låta bli, tung sexa i kombination med mindre bromsar och klenare chassi, 318 är isf bättre, de har visserligen samma chassi men den är ju ngt lättare samt bättre balans. Sexan har ju visserligen ett underbart ljud ![]() Ett tips är att sälja din bil så fort som möjligt så att du har pengar osv klart så att du kan slå till när drömbilen dyker upp. Ibland så går E30'sarna åt som smör ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Hadde själv en E28 528 84
![]() Nutral att ställa upp o hemta hem dvs kul drift bil.... Saknar att jag sålde den ![]() Gick bekvämt 22 tusen mil orka på mätarn 242km/h ska du ha en 518is satsa på en 88 _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||||
Jag tyckte 528:an kändes välbalanserad och lätthanterlig och led aldrig av motorns vikt. Nu använde jag som sagt bilen för att transportera mig genom Brommas rondeller med och inte som racebil. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Min första resa till Ringen gjorde brorsan och jag i hans dåvarande 528iA-85 1987.
Härlig sång i motorn! ![]() Enda nackdelen var väl automaten som växlade ner när man trampade ner gasen mitt i kurvan. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Motorn lät ju så sanslöst gutt på höga varv och med sportsystem ![]() ![]() ![]() Missuppfatta inte mitt inlägg, E28'an är väldigt trevlig att köra, väldigt direkt styrning ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
oj oj oj, ska försöka svara på alla här sammtidigt
![]() Kan juh börja med att säga att jag väldigt gärna skulle sälja min bil jättesnabbt, men nu är den juh långt ifrån felfri (med tanke på den skeva balken i ramen)... Och jag vill hälst inte lämna ifrån mig den gratis så att säga. Sen så kommer då min mor som är på semester nu först hem om 1.5veckor, så innan dess kan jag dessvärre inte få pengar från henne också, så på så sätt så har jag juh en del tid på mig till att göra allt möjligt innan jag byter bil ![]() 528 skulle inte vare helt fel, inte 535 heller... OM det inte vore för försäkringen. det som störde mig med 320 var inte att den var väldigt törstig, utan att den var marginellt törstigare än 325... det kändes väldigt fel på något sätt.... En R5GTE skulle inte vara helt fel, men jag är ute efter något bakhjulsdrivet har jag nog bestämt trots allt ![]() En billig 924 skulle inte sitta helt fel heller, men har väll bara 2platser? (lite jobbigt ur praktisk synpunkt då jag oftar skjutsar folk), samt att dom är väldigt dyra att försäkra (alltså inte väldigt dyra, utan just det att det är en Porsche)... En 323'a kanske kan inhandlas väldigt billigt faktiskt, en bekant till min flickväns familj säljer en sådan, dessvärre är det inte känt om det är en E21, E30 eller E 36'a det rör sig om... Och killen är på semester i en vecka nu, så det är lite svårt att fråga ![]() en 318 (vanliga inte is) har jag även slängt ett öga på, men dom verkar dessvärre vara på tok för slöa... går det göra något åt den saken kanske? Finns det billiga trimmkammar o dyl till dom? |
||||
ojojoj. Nu kom M10-motorn upp! En mer trimningsvänlig motor får du nog leta efter. Det är ju samma motor som E21:ans 320(i) och 318(i), alla motorer i 02-serien och har varit med sedan 00-seriens tid. Detta gör ju att det finns lite (läs en satans massa) trimdelar till denna.
En rekommendation är väl kanske att köpa sig en vanlig 318i E30 (med M10) och sedan leta reda på en tvåliters M10-motor med förgasare (eller insprut) och hiva i. I förgasarvariant så är ju utvecklingsmöjligheterna ganska stora skulle man kanske kunna säga. Jag är ingen expert på området alls, utan det är nog bäst att någon som är riktigt grym på M10-trim (JMB:arna eller någon annan? ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Man lär sig något nytt varje dag ![]() Så alltså om jag köper en vanlig 318 från säg 89, så kommer jag ha en del pengar över... Men att köpa till en helt ny (läs en till bara) motor lär väll vara ganska dyrt... Samt att det inte riktigt bara är att häva i motorn, och dessvärre så går mina mekaniska begänsningars (vad gäller bilar) förmågor på en hårfin linje till katastrof vid ett så simpelt ingrepp som att byta däck på bilen! (glömde dra åt handbromsen när jag skulle byta däcken fram en gång)... Så motorbyte är dessvärre ingen möjlighet, då jag antagligen inte skulle ha råd ![]() |
||||
Har Toomas haft tomatlåda??? ojojoj, där sprack en illusion... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Men det sitter väl ingen M10 utan en M40 i en 318i -89, eller? och de är väl inte allt för slöa. Inget spjut, men med de pengarna och i kombination med begränsad försäkringsbudget, samt fyrsitsig, så kan man ju inte få allt. Hyfsat bra väghållning också, inte att förglömma.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Precis. I 318i -89 sitter en M40. Bra motor men inget kul.
Det bästa du nog kan göra (om det skall gå fort) är att skaffa en 318i från före -88. De väger mindre och är utrustade med M10 (det är i och för sig också 318i -88 men den väger mer). Försök hitta en utan taklucka (inte så lätt alltid) eftersom de tydligen väger 50 kilo mindre (i takhöjd!) än en med taklucka. Inga bekräftade uppgifter men tydligen skall det vara så illa. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
50kg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hur har dom lyckats med det? En 318 från 87 alltså? Var det inte 88 dom snyggade till E30 serien med lite finare bakända? Vad är det som skiljer M40 och m10 motorn åt? Mer än att M40 inte har funnits som förgasarmotor? Skulle inte ett par vassare kammar och en portad och planad topp göra susen i m40? Självfallet i kombination med sportavgas och öppet filet (mest för ljudets skull dock)? |
||||
Detdär om vikten med takluckan; jag tänkte precis samma sak som du. Dock så är det ju obekräftade uppgifter som sagt, men det var flera som var helt övertygade om att det stämde.
Jo det stämmer att faceliftet kom -88, men med faceliftet så blev bilen tyngre, och det vill man ju inte. ![]() M40 är en helt annan motor. Helt nyutvecklad när den kom. Tydligen inget gemensamt med M10. Ett par kammar är nog överflödigt på M40 eftersom det är enkelkam på den. ![]() om idéerna om trim till M10 tryter så bygg en lättrycksturbo annars och ladda 0.4 bar eller så behöver du väl inte kompsänka heller kanske. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tror den hade taklucka också! ![]() ![]() Efter ringen-resan beställde han snabbt en M3:a... Utan taklucka och med manuell låda. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4674 besök totalt |