| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur lägga till 130 kg på en Elise?
|
14 besök senaste veckan (2442 totalt) |
|
Hej, Jag behöver vikta min Elise Motorsport med 130 kg till nästa år för att uppfylla det reglemente i den serie jag har tänkt åka. Någon som har några bra idéer på hur man gör detta på bästa sätt? Stort tack på förhand! Mvh Stefan |
||||||
|
Re: Hur lägga till 130 kg på en Elise?
Håller med Fuling här, låg vikt gäller. Mer vikt är ju inte bra rent allmänt sett, men om det gäller regler så drabbas ju alla av samma förhållanden och då är det ju faktiskt positivt att ha en så lätt bil att man kan vikta den där det passar. Jag kan inte bilen i fråga rent konstruktionsmässigt och vet inte heller hur det säkerhetsmässigt lämpligt kan sättas fast vikter, så jag kan inte ge specifika tips. Men ska man vara seriös så får man ge sig på fjädring mm i samma andetag, så det kan bli lite klurigt att hamna rätt. Jag skulle nog koncentrera vikten till rätt mycket mitt i bilen samt på, (helst under ) golvet. du har förmodligen inte så mycket motorstyrka att drivhjulsvikt erfordras, det skulle möjligen vara ur bromssynpunkt du skulle hålla en lite större vikt bak men är vikten lågt placerad så hjälper det bakbromsarna ändå.
Sedan kan man tänka sig att Du kan lägga mer på högersidan i bilen då banvarven är medsols, men det hänger på vad för tävling Du tänker köra. Du sitter ju på vänster sida också. Har man problem med ljudnivån så kan man bygga en saftig ljuddämpare, den sitter ju lågt också, samt ett ordenterligt oljetråg med olja i. Lite skämt det där sista, vad jag menar är att man kan modifiera saker som ändå inte mår illa av lite mer dimensioner och styrka. T,ex under bilen, bellypan mm. Mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Det beror ju lite på hur mycket som får läggas som "barlast" och hur mycket som måste gömmas i tunga komponenter. Passagerarstolens underrede och sittdyna måste ju inte vara så lätt som orginal, säljs det inte varianter av bly (använd säkerhetsbältesfästen för att fästa extra bra, de är ju konstruerade för att hålla fast ca 90 kg i alla fall)?
Extra underrede att slita på skadar ju inte heller. Det kan ju hjälpa till att baffla luften lite (underredet är ju redan platt och fint). |
||||||
|
vad är kraven ?
min tanke är att du kan som sagt bygga en deffusor och gör du den i ex 5mm plåt så borde den kunna väga 40-60kg beroende på storlek och möjligen mer om du gör den stor sen så tycker jag att lägga resten av vikten framför passagerarsätet som du spänner fast på golvet en jipdunk på 20liter med vatten väger ca 25kg den full med cement väger ca 50kg och en 5liters dunk som du gjutit bly i så den blivit full väger ca 65kg och två 5L plåtdunkar så har du dina 130kg så jag skulle nog rekomendera nått som påminner i form av golvet eller så gör du en form så kan du bestämma hur mycke vikt du vill lägga under mattan (sen är ju frågan om man vill ha den belastningen på plåten i golvet då det blir ju endo en hel del) då bly har en vikt av ca 13kg/L = 130kg/kvm/cm så har du ett golv på 60x80cm och du gör en sån gjutform så blir det 65kg/cm högt och det är ju en låg tungdpunkt och det är centrerat i bilen (om du vill ha vilken där altså) en annan sak kan vara att vätskefylla reservdäcket (vet inte om din bil har riktigt reservdäck) men där kan du nog barlasta 20kg till i vatten så en diffusor i lite tjockare plåt och en jipdunk eller en vanlig 25L plastdunk med cement och ett vätskefult däck så har du dina 130kg du leta efter men som vanligt så kan jag bara ge förslag då jag inte känner till omständikgeterna och vad som går att göra i bilen
_________________ // Mikeal Rylen |
||||||
|
Man måste tänka på säkerheten när man viktar en bil.
Man vill Inte ha tunga saker fastsurradr på golvet. Och i mitt tycke vill man inte hänga på vikt bakom bakaxeln, eller framför framaxeln. Barlasten får absolut inte lossna vid en olycka. Så den bästa lösningen är att lägga tjocka stål eller blyplåtar, i golvet och på brandväggen, på passagerarsidan. Går det att få fast dessa på utsidan av coupen....så är det att föredra ur säkerhetssynpunkt. 130 kg är mycket........jag har åkt med 180-200 kg övervikt på Novan....och det är massor. Och då har jag en 7-litersmotor...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Här kommer lite mer info.
Bilen är en Elise Motorsport med centrerad förarplats. Bilen är utrustad med en 1,8 T motor från VAG koncernen. Tidigare i livet så har jag alltid strävat efter att få bilen att bli så lätt som möjligt, därför känns det lite underligt att lägga på vikt, men enligt Nordic Supercars reglemente så måste bilen väga minimum 980 kg när den är utrustad med en motor med mer än två ventiler per cylinder samt turbo. Jag har fått lite tips både här samt på ett engelskt forum om hur jag bäst går till väga för att lösa detta, men fler förslag är givetvis välkommna. Mvh Stefan |
||||||
Gör man ett större oljetråg så medför det fördelan att man kan ha kanske två liter olja till i tråget, det är bra för både motor och vikten på bilen. Iofs dumt för plånboken om man byte olja ofta... _________________ Jonas Edling |
||||||
Rätt så. Men gör det i 3mm plåt.. Balkarna borde man kunna fylla med lämpligt material. Blyhagel får inte användas för jakt så det borde finnas ett överskott. _________________ Arne Lindgren |
||||||
Säg att man krockar med bilen på banan, så illa att en balk spricker/går hål i, tror inte banägaren/arrangören blir så lyckliga när det rinner ut flera kilo blyhagel på banan som sen ska saneras. Kan inte va kul att få bort från asfalten. Isf skulle jag rösta på att smälta ner bly i balkarna men då går det inte att ta bort sen. Bästa är nog att bulta fast plattor på lämpliga ställen. Vet att det står i vissa reglement att man får ha max **kg barlast för att få delta. Är det så i den klassen du tänkt köra också? om inte så behöver man ju inte "gömma" viktökningen. Bara placera den så långt ner som möjligt och väga av bilen så man får vikten där man vill ha den. _________________ Emil Rehnfors |
||||||
|
Tänk på att du vill lägga vikten så nära bilen tyngdpunkt i längsled också, inte bara för att behålla viktfördelningen utan även för att det är viktigt att bilens vikt ligger så nära tyngdpunkten som möjligt, detta är en av fördelarna med mittmotorbilar från början, vore dumt att sabba det.
Att montera en jättetung diffusor och en tung splitter för att behålla viktfördelningen är därför helt förkastligt. Detta gör att bilen svänger sämre efter som massan sitter långt från rotationscentrum. Jag skulle montera vikterna på var sida om förarstolen (som sitter i mitten) det finns ju balkar där som stolarna normalt sitter i så det borde inte vara några större problem att fästa den säkert. Måste du dölja den så rymms det en helt del barlastvikt under tanken, byt ut den perforerade aluplåten som sitter där mot något tyngre... Troligen finns det utrymme där för 130 kg bly. Jag har inte full koll på S1 motorsport chassiet, men i S2 chassiet finns här gott om plats. Detta är nästan rätt (lite för långt bak) på tyngdpunkten och dessutom så lågt det bara går, endast underplåten ligger lägre. Underplåten som går under motorn och bak till diffusorn går ju också lätt att byta mot något tyngre, men då flyttar du säkert tyngdpunkten något bakåt... Den är ju säkert redan ideal på din bil med ca 38-40% fram och 60-62% bak. Du vill nog inte rucka på detta alltför mycket. EDIT: 980 kg! Är detta fulltankad och med förare? Annars är det F-N inte roligt i en Elise!
_________________ Mattias Meldert |
||||||
'tänk så olika vi resonerar.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Hur mycket måste du tynga om du tar bort stressfläkten? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Som sagt så vore det förkastligt att montera vikt långt fram och långt bak för att hålla viktfördelningen jämn. Vad man vill ha är massan koncentrerad till bilens masscentrum, så nära backen som möjligt. Vill man ha mer vikt på framhjulen eller vice versa så får man skjuta denna massa framåt eller bakåt.
När Volvo ökade vikten hos deras BTCC bilar så gjorde man en bottenplåt som var tjockare än originalet, något som man privat vanligen inte har resurserna för. Ett annat enkelt alternativ är att montera en plåt under bilen, något som dock är lättast om bilen är förhållandevis slät undertill. Exempelvis Toyota använde i ett fall en 5 mm rostfri plåt. Man kan ju också passa på att lägga lite vikt på att exempelvis styva upp chassit eller vad man nu önskar. |
||||||
980 kg är med förare och bensin. Hade det inte vart det hade jag inte ens funderat på att göra det. Den perforerade plåten under tanken har jag fått tips om utav en av killarna på Seloc. Så jag kommer att lägga en del av vikten där samt att vi gjuter upp en platta som är precis som golvet inne i bilen så kommer lite vikt framför föraren också. Vill ha kvar min 40/60 fördelning jag har i dagsläget. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
14 besök senaste veckan (2442 totalt) |