| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hög profil=brett däck
|
2068 besök totalt |
|
Hög profil=brett däck
Har hört att man lättare får upp tempen i ett däck med hög profil, och att man då kan åka med bredare däck än om man skulle åka på lågprofil. Vad vet ni om detta
|
||
|
Det kan inte vara så att däcksidan rör på sig mer på ett högt däck, och därigenom genereras mer värme?
Men detta borde väl kunna justeras med däckstryck? Mvh Jon |
||
|
Teorin bakom påståendet var att ett däck med hög profil deformeras mycket mer än ett stadigt lågprofilsdäck och är därför lättare att få upp temperatur i. Låter rimligt tycker jag, och dom flesta bilar med låg vikt åker med högprofil (för att få upp värmen i ett brett däck?).
|
||
|
|
||
Tanken var att behålla samma storlek på hjulet men minska fälg och öka däck
|
||
|
beror helt vad man är ute efter.
Formel bilar har jag för mig att man låst fäljdiamtern så vill man ha större ostar är det bara profilen kvar att leka med. Att gå upp i profil är ingen hitt då sidostabiliteten sjunker med ökad däckshöjd. Sen 7or kan man inte åka med för låg profil pga det tämligen vridveka chassit. Måste ha lägre fjäderkonst i däcken än i chassit. Gocart behöver profilen som fjädring _________________ Johan Sjölinder |
||
|
||
Förstod att jag skulle få det här svaret, hade bara hoppats på att det skulle ligga något i teorin om att hög profil medgav mer bredd. Lät ju inte så fel i teorin
|
||
|
Högre profil medger bredare däck på samma fälgbredd utan att hamna utanför rekommendationen.
Så det kanske var det du fiskade efter? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Som jag fattade det så kan man om man tex. har ett hjul som är 235/40-16 och har svårt att få upp rätt arbetstemperatur i det, gå ner i fälgstorlek och upp i profil men behålla däcksbredden till (typ) 235/55-14.
Detta skulle enligt killen jag snackade med höja däckstemperaturen pga att den högre profilen gör att däcket deformeras mer och följdaktligen höjer däckstemperaturen. Sen om man skulle tjäna på det i förhållande till om man bara går ner i bredd framgick inte.
|
||
|
Nu får vi försöka styra upp lite:
Jag tror mig veta att trådskaparen undrar, om man vid någon given däcksbredd slår i taket där bredare däck ger ett för kallt däck. Låt säga att du får optimal temperatur i ett 225 däck, men när du går upp på 235, så får du inte upp temperaturen ordentligt, och tappar därmed grepp jämfört med 225 däcket. Det trådskaparen undrar är om man då kan byta till en mindre fälg, och öka på däcksprofilen, och då åka med 235 däck och få rätt temperatur, då högre däcksprofil -> högre däckstemperatur? (eller är det jag som är stentrött och missförstått alltihop? )
Mvh Jon Edit: Jaha, då var man 2 minuter för långsam i skallen och tangentbord.. Kimmen förklarade det jag tänkte på ett bättre sätt
|
||
Så är det säkert, om man inte redan åker på mjuka däck. Frågan återstår dock, om det stämmer med att höga däck går varmare?
|
||
![]() |
Däck för banåka
Hög profil=brett däck
|
2068 besök totalt |
